Ολοταχώς για την κορυφή της Ευρώπης σε απαισιοδοξία οδεύουν οι Έλληνες καταναλωτές, με τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη χώρα μας να σημειώνει τον Μάρτιο, ρεκόρ υποχώρησης μεταξύ διαδοχικών μηνών.

Συνεπώς, εξαιτίας των επιπτώσεων της κρίσης του κορονοϊού και στην Ελλάδα, έχει διαμορφωθεί κλίμα γενικευμένης απαισιοδοξίας τόσο για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, όσο και για την οικονομική κατάσταση του κάθε νοικοκυριού, τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες.

Συγκεκριμένα, όπως καταγράφεται στην Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Μάρτιο του 2020, οι ραγδαίες δυσμενείς εξελίξεις στην Ελλάδα και παγκοσμίως λόγω της πανδημίας, θεωρείται ότι αποτέλεσαν τη βασική αιτία της έντονης υποχώρησης του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, κατά 11,7 μονάδες, η οποία είναι η μεγαλύτερη διαχρονικά μεταξύ διαδοχικών μηνών.

Αν ληφθεί υπόψη ότι το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας του ΙΟΒΕ πραγματοποιήθηκε πριν την εκκίνηση επιβολής περιορισμών στη λειτουργία καταστημάτων, στις 13 Μαρτίου, συμπεραίνεται ότι στην πραγματικότητα τα αποτελέσματα είναι ακόμα χειρότερα.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημείωσε εκτεταμένη υποχώρηση τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις –16,5 (από –4,8) μονάδες, αρκετά υψηλότερα ωστόσο από ότι πριν ένα έτος (-31,6 μονάδες). Υπενθυμίζεται, πως η καταναλωτική εμπιστοσύνη διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο στο μέγιστο επίπεδο των τελευταίων 19,5 ετών, ενώ κυμαινόταν κοντά σε αυτόν από τον προηγούμενο Αύγουστο.

Τέταρτοι στην Ευρώπη

Μετά τη βουτιά του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης οι Έλληνες καταναλωτές πλησιάζουν και πάλι την κορυφή στην κατάταξη με τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ. Ενώ τον Φεβρουάριο ήταν στη 12η θέση από το τέλος της κατάταξης, τον Μάρτιο βρέθηκαν στην 4η θέση. 

Πλέον απαισιόδοξοι παραμένουν οι καταναλωτές της Βουλγαρίας, με -24,1(από -21,2) μονάδες και στην 5η θέση βρίσκονται αυτοί από την Σλοβενία (-15,8 από -12,9). Την υψηλότερη μεταβολή εμφάνισε η Κύπρος, η οποία από την 14η θέση από το τέλος (-4,4 μονάδες) βρέθηκε τον Μάρτιο στη 2η θέση (-22,6 μονάδες). Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -10,4 μονάδες στην ΕΕ και στις -11,6 μονάδες στην Ευρωζώνη. Ανοδική τάση σημειώθηκε τον Μάρτιο μόνο στην Πολωνία, ενώ θετικό πρόσημο διατηρούν πλέον 2 χώρες: Μάλτα και Δανία.

Η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών διαπιστώνεται και από την έντονα καθοδική πορεία επιμέρους δεικτών:

● Ισχυρή υποχώρηση προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών 
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησαν έντονα τον Μάρτιο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -17,1 (από +2,5) μονάδες. Το 45% (από 21%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 8% (από 23%) προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις 0 και -0,9 μονάδες αντίστοιχα.

● Έντονη επιδείνωση προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο κινήθηκε έντονα πτωτικά τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις -9,1 (από +14,1) μονάδες. Το 43% των καταναλωτών (από 20%) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 27% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -26,9 και -29,2 μονάδες αντίστοιχα.

● Αισθητή αύξηση στις προβλέψεις για την ανεργία
Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες παρουσίασε έντονη αύξηση τον Μάρτιο, στις +16,1 μονάδες, έναντι -0,9 μονάδων τον Φεβρουάριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας αυξήθηκε στο 42% (από 29%), με το 24% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +21,6 και +22,8 μονάδες αντίστοιχα.