Ο μεγάλος… “ασθενής” του ελληνικού μεταφορικού συστήματος παραμένει ο σιδηρόδρομος, καθώς τα τελευταία χρόνια οι λοιπές υποδομές μεταφορών, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, οι λιμένες του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και τα περισσότερα αεροδρόμια αναβάθμισαν τις υπηρεσίες τους.
Η ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη έδωσε μια νέα ώθηση στο σιδηρόδρομο, ωστόσο απομένει σειρά κρίσιμων έργων, όπως η σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση στο τμήμα αυτό και οι συνδέσεις του σιδηροδρομικού δικτύου με λιμάνια και ΒΙΠΕ και η είσοδος του τρένου στην Πάτρα.
Για την είσοδο του τρένου στην Πάτρα, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής δήλωσε ότι “η υπόγεια γραμμή θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από όσο αρχικά σκεφτόμασταν” (η αρχική σκέψη ήταν 2 χλμ.).
Επίσης, τόνισε ότι η σιδηροδρομική γραμμή δεν θα διαταράσσει τον βαρύ αστικό ιστό της πόλη, υπογραμμίζοντας ότι «δεν θα περάσει από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη, πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε».
Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 427 εκατ. ευρώ και η παρουσίασή του αναμένεται να γίνει τις επόμενες ημέρες.
Το πλάνο των μελλοντικών έργων της ΕΡΓΟΣΕ
Αντίστοιχα, το βραχυπρόθεσμο πλάνο της ΕΡΓΟΣΕ αφορά την ολοκλήρωση υφιστάμενων έργων και την άμεση δημοπράτηση νέων έργων, όπως η β’ φάση του Σ.Σ. Αθηνών, ύψους 40 εκατ., η ηλεκτροκίνηση στο Λάρισα – Βόλος, ύψους 65 εκατ., κ.α.
Επίσης, η ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζει να προτείνει έργα, συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. H διαδικασία αυτή επιλέγει, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι καθυστερήσεις στην ανάθεση των έργων, αφού θα έχει προηγηθεί διάλογος με την κατασκευαστική αγορά και τις εταιρείες σιδηροδρομικού υλικού για τις προδιαγραφές των έργων και τη βιωσιμότητά τους.
Η ωρίμανση αυτών των έργων αποτελεί εδώ και μήνες βασική προτεραιότητα της εταιρείας και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2021, οπότε και θα υλοποιηθούν σταδιακά οι διαδικασίες για την προώθησή τους.
Για παράδειγμα, η ΕΡΓΟΣΕ προωθεί τη νότια σιδηροδρομική Εγνατία (προϋπολογισμός 1,3 δισ. ευρώ, τμήμα Θεσσαλονίκη – Τοξότες, νότια χάραξη), τη διασύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία (προϋπολογισμός 815 εκατ. ευρώ, τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο), τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης με το εθνικό δίκτυο, ύψους 22 εκατ., την σύνδεση του «Ελ. Βενιζέλος» με το λιμάνι της Ραφήνας, ύψους 300 εκατ., την σύνδεση του «Ελ. Βενιζέλος» με το λιμένα του Λαυρίου, ύψους 380 εκατ., την αναβάθμιση του Προαστιακού Δυτικής Αττικής, ύψους 98,5 εκατ. και την ολοκλήρωση του τμήματος Ρίο – Πάτρα, ύψους 427 εκατ. ευρώ.