Αλλαγή σελίδας στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού με αναμόρφωση των επιδομάτων ανεργίας, τον τρόπο χορήγησης, την θέσπιση της διακοπής του επιδόματος, την εκκαθάριση του μητρώου εγγεγραμμένων ανέργων και τον επανασχεδιασμό των προγραμμάτων κατάρτισης.

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας που τίθεται αύριο σε διαβούλευση, αλλάζει τα πάντα γύρω από τον Οργανισμό ακόμη και το όνομά του, καθώς πλέον να λέγεται Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης.

Το σχετικό νομοσχέδιο θα αναρτηθεί αύριο στη δημόσια διαβούλευση, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη και θα περιλάβει και άλλες διατάξεις του Υπ. Εργασίας για θέματα κοινωνικής προστασίας.

Οι άξονες αυτοί (και οι αντίστοιχες δράσεις), σύμφωνα με τις δηλώσεις του ίδιου, θα είναι οι εξής:

1. Αναδιοργάνωση του ΟΑΕΔ

– Εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων. Δηλαδή, πχ την εισαγωγή ψηφιακή κάρτα για τον ΟΑΕΔ.

– Εισαγωγή κινήτρων απόδοσης των εργασιακών συμβούλων (δηλαδή παροχή μπόνους παραγωγικότητας, εφόσον οι άνεργοι βρίσκουν δουλειά).

– Νέα σύνθεση του Δ.Σ. του ΟΑΕΔ. Δημιουργούνται 3 θέσεις υποδιοικητών και μειώνονται τα μέλη του Δ.Σ. (από 17 σε 11).

– Μεταφορά ΛΑΕΚ στους κοινωνικούς εταίρους. Τα αποθεματικά έως 31/12/2022 παραμένουν στον ΟΑΕΔ και μετά 1/1/2023 πάνε στους κοινωνικούς εταίρους.

– Δημιουργία συμβουλίου κοινωνικών εταίρων, παράλληλα με το ΔΣ του ΟΑΕΔ.

– Κινήσεις για αναβαθμισμένη στεγαστική πολιτική. Αντί να συνεχιστούν οι παλιές πρακτικές του παλιού ΟΕΚ, θα προχωρήσει αξιοποίηση ακινήτων, δήλωσε.

– Μετονομασία του ΟΑΕΔ σε “Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης” ( ΔΥΠΑ).

2. Νέα εργαλεία για υποστήριξη ανέργων και απασχόλησης

 Κατάρτιση ατομικού ψηφιακού σχεδίου δράσης για την απασχόλησης.

– Θέσπιση ψηφιακής κάρτας “ΔΥΠΑ”.

 Ψηφιακό μητρώο “ΔΥΠΑ”.

– Ενεργοποίηση εργασιακών συμβούλων για την ανεύρεση εργασίας για τους μακροχρόνια ανέργους για πάνω από 5 χρόνια.

– Εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων για διατήρηση βοηθημάτων και παροχών. Αυτά θα είναι εκείνα που εφαρμόζονται για το επίδομα θέρμανσης (βάσει υπουργικής απόφασης του 2021). Για τον έγγαμο είναι 20.000 ευρώ. Για να έχει κανείς  μια σειρά ωφελημάτων από τη ΔΥΠΑ/ΟΑΕΔ, θα πρέπει να έχει κάτω από 20.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα. Όποιος έχει πάνω από 20.000 ευρώ, δεν θα έχει κανείς αυτά τα ωφελήματα. Εξαιρούνται από τη ρύθμιση το επίδομα ανεργίας. Θα χορηγείται όπως και σήμερα, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενων. Τα εισοδηματικά κριτήρια δεν επηρεάζουν: Το κοινωνικό οικογενειακό τιμολόγιο, η έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης. Στο νομοσχέδιο ορίζεται πως οι πόροι που εξοικονομηθούν θα πάνε σε άλλες δράσεις των άλλων αναζητούντων εργασίας.

 Ενεργοποίηση διαγραφής από το μητρώο βάσει του 1545/1985, όταν έχει τρεις αρνήσεις για κατάλληλες για τον κάθε άνεργο για θέσεις εργασίας. Διακοπή για 2 χρόνια και διακοπή επιδόματος ανεργίας. “Κατάλληλες” θέσεις είναι εκείνες που ταιριάζουν με το εργασιακό του προφίλ και σχετίζονται με τον τελευταίο μισθό και θέσεις κοντά από τον τόπο κατοικίας του ανέργου. Το ίδιο θα ισχύει για άρνηση για θέση κατάρτισης. Η διακοπή του επιδόματος και η διαγραφή από το μητρώο δεν σημαίνει διακοπή κοινωνικού τιμολογίου, των εκπτώσεων ΕΝΦΙΑ και του επιδόματος θέρμανσης.

– Παροχή κινήτρων (μπόνους 300 ευρώ) σε μακροχρόνια ανέργους για πάνω από 5 έτη για όσους καταρτίζουν ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης.

– Εισαγωγή επιδόματος εργασίας. Όσοι δικαιούχοι επιδόματος ανεργίας βρουν δουλειά, θα πάρουν (αφού βρουν δουλειά) το 50% του επιδόματος για όσο διάστημα απομένει μέχρι τη διακοπή της καταβολής του.

– Υλοποίηση πιλοτικών δράσεων για πλαίσιο δικαιότερη κατανομή επιδομάτων ανεργίας στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης.

3. Κατάρτιση

– Η πληρωμή των παροχών και καταρτιζομένων. Το 30% του ποσού θα καταβάλλεται μόνο μετά την πιστοποίηση τους.

– Πιστοποίηση των καταρτισθέντων από φορείς.

– Αξιολόγηση και λογοδοσία των παρόχων.

– Δημιουργία μητρώου επιλέξιμων παρόχων (με νέα αυξημένα κριτήρια).

– Ενημέρωση με ένα “κλικ” για όλα τα προγράμματα κατάρτισης μέσω ίδρυσης ενιαίας ψηφιακής πύλης για δεξιότητες.

 Θέσπιση ατομικού λογαριασμού δεξιοτήτων, όπου θα καταγράφονται οι πιστοποιήσεις και καταρτίσεις κάθε εργαζομένου/ανέργου.

– Σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Δεξιοτήτων Εργατικού Δυναμικού.

– Αναβάθμιση μηχανισμού διάγνωσης αναγκών αγοράς εργασίας.

– Κατάργηση του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΕΙΑΕΔ). Οι εργαζόμενοι του μεταφέρονται στο Υπ. Εργασίας και όσοι ασχολούνται με τη διανομή τροφίμων μεταφέρονται στον ΟΠΕΚΑ.

– Αποτελεσματικότερος σχεδιασμός προγραμμάτων κατάρτισης.

Οι στόχοι

Στόχος του νομοσχεδίου είναι η αντιμετώπιση της μακροχρόνια ανεργίας, φαινομένων κατάχρησης (έκανε λόγο για “ανέργους – ρετιρέ”) και οι αλλαγές στην κατάρτιση.

Η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε 596.000 ανέργους το Δεκέμβριο του 2021, ενώ ο ΟΑΕΔ κατέγραψε 1.100.000 ανέργους.

Ο υπ. Εργασίας ανέφερε πως 40.000 άνεργοι με πάνω από 1 χρόνο εγγραφής, δηλώνουν  ετήσιο εισόδημα πάνω από 20.000 ευρώ.

Από αυτούς, περίπου 15.000 άνεργοι, είναι εγγεγραμμένοι πάνω από 5 χρόνια.

Άτομα μέχρι και 20 χρόνια εγγεγραμμένοι με εισόδημα πολλών χιλιάδων ευρώ  διαμένουν σε ακριβές περιοχές, δήλωσε ο κος Χατζηδάκης.

Με ετήσιο εισόδημα πάνω από 30.000 ευρώ είναι καταγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ 13.000 άνεργοι.

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε τα ακόλουθα παραδείγματα:

– Άνδρας 61 ετών, έγγαμος, με 230 μήνες ανεργίας δηλώνει  οικογενειακό εισόδημα 70.000.

– Γυναίκα, έγγαμη, με 140 μήνες ανεργίας (12 χρόνια), δηλώνει 160.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα.

– Γυναίκα, έγγαμη, με 10 χρόνια εγγεγραμμένης ανεργίας, κάτοικος Διονύσου, δηλώνει 250.000 οικογενειακό εισόδημα.

Υπάρχουν εύλογες υπόνοιες ότι κάποιοι εργάζονται “μαύρα”, ενώ  έχουν τα προνόμια του ΟΑΕΔ (μοριοδότηση για πρόσληψη στο δημόσιο, προγράμματα κοινωνικού τουρισμού), δήλωσε ο ίδιος.

Σε σχέση με την κατάρτιση στην Ελλάδα, ο υπ. Εργασίας δήλωσε πως ενώ η ανεργία βρίσκεται στο 13%, οι επιχειρήσεις λένε πως δεν βρίσκουν προσωπικό, όπως πχ δείχνουν έρευνες manpower, ΣΕΒ, παρατηρητηρίου ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η Ελλάδα κατατάσσεται 4η από το τέλος στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, σύμφωνα με μετρήσεις του cedefop.