«Οι Έλληνες δημιουργοί μάς εμπιστεύονται και επιστρέφουν. Να ενημερωθούν όλοι σωστά για τα πνευματικά τους δικαιώματα και να έρθουν στην Αυτοδιαχείριση»

Η επιτακτική ανάγκη για ορθή και τεκμηριωμένη ενημέρωση των δημιουργών και του κοινού, με επίκεντρο τα πολύπαθα πνευματικά δικαιώματα των συνθετών και στιχουργών, ήταν ο στόχος της Συνέντευξης Τύπου που διοργάνωσε την Τετάρτη 20 Ιουλίου, ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων «Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ», στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, παρουσία γνωστών και καταξιωμένων Ελλήνων δημιουργών μελών της.

Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσαν, μεταξύ άλλων, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Κώστας Φασουλάς, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Λάκης Χαλκιάς, ο Φίλιππος Πλιάτσικας, ο Φοίβος Τασσόπουλος, ο Ηλίας Φιλίππου, η Εύη Δρούτσα, ο Κωνσταντίνος Παντζής, ο Γιώργος Παυριανός, ο Νίκος Πιτλόγλου, ο Βαγγέλης Φάμπας, ο Μιχάλης Σταυρινουδάκης και ο Νίκος Παπακώστας. Παρών, επίσης, ήταν και ο δικηγόρος και βουλευτής της ΝΔ Κώστας Γκιουλέκας.

Αυτοδιαχείριση: Κυρίαρχος φορέας στην ελληνική αγορά

Η Γενική Διευθύντρια Μαργαρίτα Παναγιωτοπούλου παρουσίασε στοιχεία για τη μεγάλη πρόοδο της Αυτοδιαχείρισης τα τελευταία χρόνια, παρά την πανδημία και τις αθέμιτες πρακτικές ανταγωνισμού, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «αποτελεί πλέον τον κυρίαρχο φορέα στον κλάδο του μουσικού πνευματικού δικαιώματος, με 80% μερίδιο στην ελληνική αγορά τεκμηριωμένα, εκπροσωπώντας συνολικά πάνω από 26 εκατομμύρια ελληνικά και ξένα μουσικά έργα και 2.000.000 δημιουργούς, μέσα από συμβάσεις εκπροσώπησης με 80 ομολόγους οργανισμούς του εξωτερικού στην Ευρώπη, την Αμερική, την Αυστραλία, την Ασία και την Αφρική».

«Οι Έλληνες δημιουργοί μάς εμπιστεύονται. Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε την επάνοδο στην Αυτοδιαχείριση πολλών σημαντικών ρεπερτορίων από όλο το φάσμα του Ελληνικού Τραγουδιού, καθώς και την εισδοχή μεγάλων εκδοτών μουσικής, όπως είναι η Universal, γεγονός που μας χαροποιεί ιδιαίτερα και επιβραβεύει τη σκληρή και συγκροτημένη δουλειά που έχει γίνει, η οποία έχει κερδίσει δικαίως τη διεθνή αναγνώριση».

Επίσης έκανε έναν απολογισμό του διχασμένου κλάδου των Ελλήνων δημιουργών, καλώντας τους να ενημερώνονται ενεργά και υπεύθυνα προκειμένου να μπορούν να δράσουν σωστά για την πορεία και το μέλλον του κλάδου τους και να μην πέφτουν θύματα παραπληροφόρησης ή αποσπασματικής, μονομερούς διοχέτευσης ειδήσεων. Επιπλέον, επισήμανε ότι από την κατάρρευση της ΑΕΠΙ μέχρι σήμερα έχουν χαθεί πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ στην ελληνική αγορά από τη μη είσπραξη πνευματικών δικαιωμάτων. «Είμαστε υπέρ της ένωσης, η λύση είναι ένας Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα, και αυτό υποστηρίζουμε από την αρχή έντιμα και καθαρά», επισήμανε.

Για την ένωση με την ΕΔΕΜ

Ο Πρόεδρος του ΔΣ  Γιάννης Γλέζος δήλωσε «Για να γίνει ένωση πρέπει να το θέλουν και οι δύο κι όχι μόνον ο ένας», επισημαίνοντας ότι η ΕΔΕΜ υποστήριξε εντελώς προσχηματικά την ένωση, προβάλλοντας αντιρρήσεις-εμπαιγμούς. Εξήγησε δε ότι είχε συμφωνηθεί από κοινού η συγχώνευση των δύο οργανισμών, με απορρόφηση της ΕΔΕΜ από την Αυτοδιαχείριση που είναι ο μεγαλύτερος φορέας.

«Στην πρόσφατη διαπραγμάτευση μαζί τους είχε γίνει αποδεκτός ο νόμος περί συγχωνεύσεων με απορρόφηση που δεν προβλέπει τίποτα από αυτά που τώρα ζητάει η ΕΔΕΜ.»

Οι άκαρπες διαπραγματεύσεις με την ΕΔΕΜ

Στη συνέχεια, ο Γιάννης Γλέζος διάβασε ένα κείμενο που το υπογράφουν το ΔΣ και το Εποπτικό Συμβούλιο της Αυτοδιαχείρισης.

Στο κείμενο αυτό αναφέρονται οι άκαρπες διαπραγματεύσεις για την ένωση με την ΕΔΕΜ, η συνεχής παραπληροφόρηση που διοχετευόταν -με δελτία τύπου και ανακοινώσεις προς τα μέλη της- όλο αυτό το διάστημα σε βάρος της Αυτοδιαχείρισης, καθώς και η πρόσκληση του Οργανισμού προς τα μέλη της ΕΔΕΜ να έρθουν στην Αυτοδιαχείριση.

Ειδικότερα, αναφερόμενος στον ψευδή ισχυρισμό της ΕΔΕΜ σχετικά με το δήθεν υψηλό διαχειριστικό κόστος της Αυτοδιαχείρισης, δήλωσε:

«H Αυτοδιαχείριση στην αρχή είχε υψηλό διαχειριστικό κόστος, διότι από το 2007 πολεμούσε από το μηδέν την κραταιά ιδιωτική ΑΕΠΙ, ενώ ποτέ το κράτος ή οι τράπεζες δεν της χορήγησαν ούτε ένα ευρώ. Εν αντιθέσει με την ΕΥΕΔ, και τώρα την ΕΔΕΜ, με την ΚΥΑ (κρατική επιχορήγηση) που της επιτρέπει μέχρι τώρα να υπάρχει. Έπειτα, έπρεπε μόνοι μας, χωρίς καμία βοήθεια από πουθενά, να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας σε μια διχασμένη αγορά και μετά να αντιμετωπίσουμε τη συρρίκνωση της αγοράς εν μέσω πανδημίας.»

«Σύμφωνα με τον 4481/17 κάθε αιτιολογημένη υπέρβαση που την έχει εγκρίνει η Γενική μας Συνέλευση αφού έχει προηγηθεί η αιτιολόγηση με Οικονομοτεχνική Μελέτη που έχει εγκρίνει το Διοικητικό και Εποπτικό μας Συμβούλιο και αναφέρεται στην αναρτημένη ετήσια Έκθεση Διαφάνειας είναι νόμιμη. Αυτήν τη στιγμή έχουμε καταφέρει να μειώσουμε το διαχειριστικό κόστος σε 25% για το 2021 -ένας άθλος- και θα το πάμε στο 20% για το 2022! Το δικό της πραγματικό διαχειριστικό κόστος δεν τολμά να το αναφέρει η ΕΔΕΜ», κατέληξε ο κ. Γλέζος.

Αίτημα και επιτακτική ανάγκη για νομοθετική ρύθμιση για τον έλεγχο των ΑΟΔ

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ανακοινώθηκε ότι η Αυτοδιαχείριση θα ζητήσει από όλα τα κόμματα να υποστηρίξουν νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε να επανέλθει άρθρο στην κείμενη νομοθεσία που θα ενισχύει το καθεστώς ισονομίας μεταξύ των συνεταιριστικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) και των ιδιωτικών Ανεξάρτητων Οντοτήτων Διαχείρισης (ΑΟΔ), ως προς τις διαδικασίες ελέγχου και διαφάνειας, προκειμένου να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά.

Η Μαργαρίτα Παναγιωτοπούλου επεσήμανε ότι οι ιδιωτικές εταιρίες που ασκούν συλλογική διαχείριση δεν υπόκεινται στους ίδιους ελέγχους από την Πολιτεία, όπως ορθώς υπόκεινται οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης, παρότι και οι δύο διαχειρίζονται ρεπερτόρια δημιουργών και δικαιούχων, αναλαμβάνοντας εξίσου ευθύνες, δαπάνες και ρίσκο.

Δηλώσεις δημιουργών για την Αυτοδιαχείριση

Τον λόγο πήραν στη συνέχεια οι ίδιοι οι δημιουργοί που παραβρέθηκαν στη Συνέντευξη Τύπου.

Ο τραγουδοποιός Φίλιππος Πλιάτσικας τόνισε ότι αποφάσισε να εγγραφεί στην Αυτοδιαχείριση επειδή την εμπιστεύεται και κατήγγειλε τις αθέμιτες πρακτικές της ΕΔΕΜ, η οποία παρεμποδίζει τη διεξαγωγή των συναυλιών που διοργανώνει ο δημιουργός – μέλος των ΠΥΞ ΛΑΞ, απαιτώντας προκαταβολικά και με εκβιαστικό τρόπο ένα υπέρμετρα παράλογο ποσοστό επί των δικαιωμάτων, ενώ το εκπροσωπούμενο ρεπερτόριο του playlist των συναυλιών που αναλογεί στον φορέα αυτόν είναι σχεδόν μηδαμινό. Πολλές φορές δε παρεμποδίζει την πραγματοποίηση της ίδιας της συναυλίας στέλνοντας απαγορεύσεις στην αστυνομία. Επίσης δήλωσε ότι για το θέμα αυτό έχει προβεί σε καταγγελία στον ΟΠΙ και έχει απευθυνθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού και ειδικότερα στον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, ο οποίος αμέσως έδειξε ενδιαφέρον για το ζήτημα.

Τέλος, η στιχουργός Εύη Δρούτσα τόνισε ότι οι συνθέτες και οι στιχουργοί αντιμετωπίζονται με απαξίωση ως επαγγελματίες και δεν έτυχαν ποτέ ουσιαστικής θεσμικής υποστήριξης από την Πολιτεία.

Οι συνεργασίες με τη Mint Digital Services και την Qualco

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις δύο στρατηγικές συνεργασίες που εγκαινίασε η Αυτοδιαχείριση, τόσο με την Mint Digital Services για την είσπραξη των επιγραμμικών δικαιωμάτων (online) από 50 πλατφόρμες streaming μουσικής σε 200 επικράτειες του κόσμου -συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας-, καθώς και με την εταιρία συστημάτων πληροφορικής Qualco, χάρη στην οποία ο Οργανισμός θα βρεθεί στο προσκήνιο των εξελίξεων, μεταξύ όλων των ελληνικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης, προσεγγίζοντας δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα και αυξάνοντας τα έσοδά της από όλες τις πηγές Δημόσιας Εκτέλεσης.