Σημαντική επιβράδυνση σημείωσε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο,, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα Πέμπτη η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), υποχώρησε στο 9,1% από 12% τον Σεπτέμβριο.

Η αποκλίμακωση αυτή προήλθε από τη μεγάλη υποχώρηση στις τιμές του φυσικού αερίου, οι οποίες σε μηνιαία βάση έκαναν βουτιά της τάξεως του 52,8%, ενώ πτωτικά κινήθηκαν τόσο οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης (-11,2%), όσο και του ρεύματος (-2,9%).

Σε μηνιαία βάση, οι τιμές καταναλωτή κατέγραψαν αρνητικό ρυθμό, πέφτοντας στο -1,2%, από άνοδο 2,9% τον Σεπτέμβριο.

Ετήσιες και μέσες ετήσιες μεταβολές του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή

Πληθωρισμός; Αποκλιμάκωση στο 9,1%  – Μείωση 53% στο αέριο και 3% στο ρεύμα-1

Υπενθυμίζεται ότι τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα, έδειξαν ότι επιβραδύνθηκε και μάλιστα επίσης αισθητά από το 12,1% τον Σεπτέμβριο, στο 9,8% τον περασμένο μήνα.

Αναφορικά με την πορεία του δείκτη των τιμών καταναλωτή στο δωδεκάμηνο έως τον περασμένο Οκτώβριο παρουσίασε αύξηση 9,2% έναντι μηδενικής μεταβολής που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2020 – Οκτωβρίου 2021.

Όπως προκύπτει οι τιμές σε βασικά τρόφιμα τρέχουν με ρυθμό διπλάσιο του επίσημου πληθωρισμού: 24% ακριβότερα είναι τα γαλακτοκομικά, 19,3% υψηλότερα τα δημητριακά και το ψωμί, 17,3% τα κρέατα, 16,6% τα λάδια, 13,2% τα λαχανικά και 12% τα λοιπά τρόφιμα.

Συνολικά 16,1% υψηλότερο είναι το κόστος για τα είδη άμεσης κατανάλωσης του νοικοκυριού.

Τα ταξί κοστίζουν 32,9% ακριβότερα, τα αεροπορικά εισιτήρια 30,6% και τα ακτοπλοϊκά 26,7%.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 9,1% τον μήνα Οκτώβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 14,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 2,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 11,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 10,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 2,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 13,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 2,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
  • 2,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 8,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 2,0% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.