Σημαντική αποκλιμάκωση τιμών στα προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού» δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία που παρουσίασε σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, έπειτα από την ολοκλήρωση έξι εβδομάδων του μέτρου.
Η μέση σταθμισμένη τιμή του καλαθιού σε σχέση με την πρώτη εβδομάδα ισχύος του μέτρου έχει υποχωρήσει κατά 12,47%, στα 109,08 ευρώ από 124,62 ευρώ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου το κέρδος για τον καταναλωτή είναι 15,32 ευρώ ανά εβδομάδα, 66,4 ευρώ ανά μήνα και 796,74 ευρώ το χρόνο.
«Είναι σχεδόν 1,5 βασικός μισθός. Για κάποιους είναι πολύ σημαντικό νούμερο αυτό», υπογράμμισε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Άδωνις Γεωργιάδης ευχαριστώντας δημόσια τους καταναλωτές που συμμετέχουν ενεργά βοηθώντας στην ενίσχυση του ανταγωνισμού. «Το μέτρο αποδίδει, ο ανταγωνισμός αυξάνεται και η εφαρμογή e-καταναλωτής αποτελεί πλέον όπλο για τον καταναλωτή πιέζοντας τις αλυσίδες να μειώσουν τις τιμές», σημείωσε. «Ποτέ δεν είπαμε ότι ρίξουμε τον πληθωρισμό με το ‘καλάθι’. Είναι ένα μέτρο συγκεκριμένο. Αυτό που θέλαμε να φτιάξουμε είναι ένα υπόστεγο γι αυτούς που είναι εκτεθειμένοι στην καταιγίδα. Οι τιμές σε κάθε καλάθι όχι μόνο κατάφερε να συγκρατήσει τις τιμές, όπως ήταν ο στόχος, τελικά μειώνονται. Κι αυτό την ώρα που ο πληθωρισμός στα υπόλοιπα προϊόντα αυξάνονται», συμπλήρωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Μάλιστα ο Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος παρουσίασε αναλυτικά τα στοιχεία.
Το μέσο καλάθι με τις ηλεκτρονικές αλυσίδες ξεκίνησε από τα 124,62 ευρώ ως μέση τιμή και πλέον κατέβηκε στα 109,08 ευρώ στην έκτη εβδομάδα υλοποίησης του μέτρου. Χωρίς την επίδραση των ηλεκτρονικών αλυσίδων από 115,60 ευρώ μειώθηκε στα 98,51 ευρώ. Με βάση όλα τα καταστήματα από τα 124,62 ευρώ η μείωση ήταν 12,47% στα 109,08 ευρώ και το κέρδος του καταναλωτή ανά εβδομάδα είναι 15,32 ευρώ ανά εβδομάδα, 66,4 ευρώ ανά μήνα και 769,74 ευρώ ανά έτος, κάτι που αντιστοιχεί σε 1,12 βασικό μισθό ανά έτος. Χωρίς τη συμμετοχή των ηλεκτρονικών αλυσίδων από 115,6 ευρώ, η μείωση του καλαθιού ήταν 14,78% στα 98,51 ευρώ, με κέρδος των καταναλωτή 15,58 ευρώ την εβδομάδα, 67,52 ευρώ ανά μήνα 810,28 ευρώ ανά έτος και κέρδος 1,41 βασικούς μισθούς ανά έτος.
Σε ό,τι αφορά επιμέρους προϊόντα η μέση τιμή στο ρύζι ήταν 1,66 ευρώ το κιλό την πρώτη εβδομάδα υλοποίησης του μέτρου και την έκτη εβδομάδα ήταν 1,57 ευρώ, στον αντίποδα πάντως το πλήρες φρέσκο γάλα από 1,373 ευρώ το λίτρο εμφάνισε αύξηση με 0,91%, γεγονός που αντικατοπτρίζει εν μέρει την εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί στον πρωτογενή τομέα, όπου το κόστος έχει εκτοξευθεί το τελευταίο διάστημα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Ταυτόχρονα στα όσπρια η μέση τιμή από 2,39 ευρώ μειώθηκε η τιμή στα 2,24 ευρώ.
Ο υπουργός Ανάπτυξης επίσης ανακοίνωσε τη συμμετοχή ακόμη μίας αλυσίδας σούπερ μάρκετ στο μέτρο εθελοντικά. Πρόκειται για την αλυσίδα «Κάντζας» με 22 καταστήματα σε Καβάλα και Σέρρες. Πλέον συνολικά συμμετέχουν 13 αλυσίδες ‘φυσικών’ σούπερ μάρκετς και 3 online σούπερ μάρκετ.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός, Νίκος Παπαθανάσης ανέφερε ότι όταν ανέλαβε το υπουργείο δεν υπήρχε υπηρεσία που να παρακολουθεί τις τιμές στα σούπερ μάρκετ. “Αυτό που κάναμε ήταν να δημιουργήσουμε το εργαλείο του e-katanalotis. Δεν υπάρχει καμία χώρα στην Ευρώπη που να έχει ένα τέτοιο εργαλείο που να λαμβάνει τις τιμές επίσημα και να τις παρουσιάζει στους πολίτες. Αυτό που σκεφτήκαμε και έγινε πράξη, είναι ότι έπρεπε σε πραγματικό χρόνο και καθημερινά, ήταν να αντλούνται αυτόματα και καθημερινά τα στοιχεία από τα συστήματα των σούπερ μάρκετ. Έτσι, οι αλυσίδες δημιούργησαν το σύστημα άντλησης των στοιχείων και έτσι αποκτήσαμε πρόσβαση σε στατιστικά”.
Σε ό,τι αφορά το καλάθι του νοικοκυριού και την επέκτασή του στο καλάθι του Άη Βασίλη, ο κύριος Παπαθανάσης ανέφερε ότι το υπουργείο μπορεί να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις τιμές. Τόνισε ότι με το συγκεκριμένο μέτρο συγκρατήθηκαν οι τιμές, ενώ ταυτόχρονα συνεχίστηκαν οι έλεγχοι μέσω της ΔΙΜΕΑ, που οργανωμένα και με δυνατότητες ηλεκτρονικής παρακολούθησης να βλέπει την διακύμανση των τιμών στα προϊόντα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σήμερα απ’ τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Warply που έφτιαξε και διαχειρίζεται την εφαρμογή «e-καταναλωτής», οι μοναδικοί επισκέπτες της εφαρμογής κάθε Τετάρτη φθάνουν τις 231.000. Τα δε προϊόντα που δηλώνουν οι αλυσίδες φθάνουν τους 1.000 κωδικούς.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης ακόμα δεν έχει αποφασιστεί η επέκταση του μέτρου πέραν του Μαρτίου. «Θα το δούμε τότε», υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι για το μέτρο λόγο έχει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.