Η Ελλάδα είναι κόμβος για τη διακίνηση προϊόντων «μαϊμού»,
ο διεθνής τζίρος των οποίων ξεπερνά τα 200 δισ. Ευρώ.
Φωτογραφικός εξοπλισμός, ιατρικά μηχανήματα, αθλητικά είδη και παιχνίδια, απομιμήσεις των γνήσιων, είναι μόνο μερικά από τα είδη που διοχετεύονται μέσω Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ και του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ, που χαρτογραφεί τη διακίνηση των πλαστών προϊόντων στη διεθνή αγορά.
Για τον φωτογραφικό εξοπλισμό και τα ιατρικά μηχανήματα, κατηγορία στην οποία περιλαμβάνονται και τα γυαλιά ηλίου, η Ελλάδα κατατάσσεται στην έβδομη θέση της κατάταξης των χωρών προέλευσης απομιμήσεων και στη δέκατη για τα προϊόντα που προορίζονται για την ευρωπαϊκή αγορά. Αντίστοιχα, για τα αθλητικά είδη και παιχνίδια, η Ελλάδα βρίσκεται στη δωδέκατη θέση των χωρών προέλευσης και στην όγδοη για την ευρωπαϊκή αγορά.
Οι άλλες οκτώ κατηγορίες προϊόντων που δραστηριοποιείται η βιομηχανία απομιμήσεων, είναι τα τρόφιμα, τα φάρμακα, τα καλλυντικά – αρώματα, τα δερμάτινα είδη – τσάντες, ρούχα, τα παπούτσια, τα κοσμήματα και τα ηλεκτρονικά είδη. Κατηγορίες, στις οποίες η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλά στη λίστα των χωρών προέλευσης ή των ενδιάμεσων σταθμών διακίνησης.
Στις 9 από τις δέκα κατηγορίες απομιμήσεων, η Κίνα είναι η κύρια χώρα προέλευσης και ακολουθούν Ινδία, Ταϊλάνδη, Τουρκία, Μαλαισία, Πακιστάν και Βιετνάμ. Στον τομέα της διακίνησης, οι σημαντικότεροι κόμβοι είναι το Χονγκ – Κονγκ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σιγκαπούρη, ενώ για την ευρωπαϊκή αγορά οι κύριες πύλες εισόδου είναι η Αλβανία, η Αίγυπτος, το Μαρόκο και η Ουκρανία.
Όλα αυτά τα προϊόντα- απομιμήσεις διακινούνται από/σε πλοία, σιδηροδρόμους, φορτηγά ή ακόμη και αεροπλάνα, μεγάλα φορτία «σπάνε» σε μικρότερα και αντίστροφα, με στόχο να χαθούν τα ίχνη και να τεθούν εμπόδια στον έλεγχο, σύμφωνα με την έκθεση.
Όσον αφορά τις τεχνικές απόκρυψης, η συνηθέστερη είναι η τοποθέτηση των απομιμήσεων στο βάθος του κοντέινερ και η ανάμιξή τους με γνήσια προϊόντα. Όμως, έχουν ανακαλυφθεί και πιο εξελιγμένες τεχνικές, όπως η αποστολή των προϊόντων σε κομμάτια και η συναρμολόγησή τους στη χώρα προορισμού, η ξεχωριστή αποστολή των προϊόντων από τη συσκευασία κ.α.