Με ελάχιστες αλλαγές από την πλευρά της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας, ψηφίζεται σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, με το οποίο σηματοδοτείται ουσιαστικά το άρξασθαι σε ενισχυμένες υπηρεσίες υγείας εκτός ΕΣΥ, προκειμένου να αποσυμφορηθούν επιτέλους τα νοσοκομεία και να οικοδομηθεί ένα υγειονομικό σύστημα που το έχει ανάγκη ο Έλληνας ασθενής.

Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου

Η ρύθμιση για  τον οικογενειακό γιατρό, αποτελεί πραγματικά το κόκκινο πανί για την επιστημονική κοινότητα. Ειδικότερα, σχεδόν σύσσωμος ο ιατρικός κόσμος, μέσα από τα θεσμικά του όργανα, στηλιτεύει την εν λόγω ρύθμιση, καθώς ο οικογενειακός γιατρός, μεταμορφώνεται σε master of the game. Δηλαδή αυτό που δεν επιθυμούν οι Σύλλογοι, είναι ο οικογενειακός γιατρός να παίξει ρόλο gatekeeper στο σύστημα υγείας, και οι ασθενείς να κατευθύνονται στις ιατρικές ειδικότητες, μέσωω του οικογενειακού γιατρού.

Όπως αναφέρει μάλιστα χαρακτηριστικά η ΠΟΣΚΕ (Κλινικοεργαστηριακοί γιατροί), «αδυνατούμε να κατανοήσουμε γιατί πρέπει ένας πάσχων, π.χ. με χειρουργηθείσα στεφανιαία νόσο (by pass) ή χρόνια αναπνευστική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ), να πρέπει πρώτα να επισκεφθεί τον οικογενειακό του ιατρό για να πάρει παραπεμπτικό για να πάει στον ειδικό για τον καθιερωμένο του έλεγχο, όταν αυτά ορίζονται από τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες και τα διαγνωστικά πρωτόκολλα».

Το θέμα της χρηματοδότησης, αποτελεί ένα ακόμη αγκάθι, καθώς τόσο οι γιατροί, όσο και η Αντιπολίτευση, εκτιμούν πως πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να εισέλθει επίσης και ο ιδιωτικός τομέας στο εγχείρημα της ΠΦΥ (αυτό το ζητούν επιτακτικά τα κόμματα της Αντιπολίτευσης).

Εν τω μεταξύ την περασμένη εβδομάδα, τα υπουργεία Οικονομίας & Ανάπτυξης και Υγείας, ανακοίνωσαν τη χρηματοδότηση της λειτουργίας 239 Τοπικών Ομάδων Υγείας (ΤΟΜΥ) με καταρχήν δημόσια δαπάνη 73,5 εκατ. ευρώ, σε σύνολο δαπάνης που θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί από το νέο ΕΣΠΑ και από εθνικούς πόρους.

Οι ΤΟΜΥ, που προβλέπεται βάσει του σχεδιασμού να τριπλασιαστούν τα επόμενα χρόνια, θα στελεχωθούν από περίπου 3.000 οικογενειακούς γιατρούς (γενικοί γιατροί, παθολόγοι, παιδίατροι) καθώς και από άλλους επαγγελματίες υγείας (νοσηλευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, επισκέπτες υγείας).

Ο Υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, δήλωσε ότι «για πρώτη φορά η ψήφιση ενός Σχεδίου Νόμου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) συνοδεύεται από ένα σχέδιο άμεσης υλοποίησης. Παράλληλα, λοιπόν, με τη ψήφιση του Νομοσχεδίου για τη μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ, είναι έτοιμη η προκήρυξη για τη στελέχωση των ΤΟΜΥ, έχουν προσδιοριστεί τα κριτήρια επιλογής και οι αμοιβές του προσωπικού και κυρίως έχει διασφαλιστεί η βιώσιμη χρηματοδότηση των νέων δομών», τόνισε ο υπουργός.

Τα πυρά της Αντιπολίτευσης

Η Αντιπολίτευση από την πρώτη στιγμή, εξαπέλυσε τα βέλη της, καυστικά τα περισσότερα,τονίζοντας με κάθε τρόπο, πως δεν πρόκειται για μεταρρύθμιση, αλλά για αριστερή δήλωση, και ακόμη, πως το νομοσχέδιο δεν είναι τίποτε άλλο, από «Φύκια για μεταξωτές κορδέλες», σύμφωνα με τη Ν. Δημοκρατία.

Ειδικότερα, στην απελπιστική κατάσταση στον τομέα της υγείας που όχι μόνο δε βελτιώνεται αλλά επιδεινώνεται με το νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας αναφέρθηκε χθες ο Ιάσονας Φωτήλας, εισηγητής της ΝΔ, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.

 Η Ν. Δημοκρατία

Ο κ. Φωτήλας αρχικά διευκρίνισε δύο μόνιμες παρεξηγήσεις: Ο Άδωνις Γεωργιάδης δεν «απέλυσε» τους γιατρούς του πρώην ΙΚΑ- ΠΕΔΥ, αλλά τους είχε καλέσει να επιλέξουν ανάμεσα στο ιατρείο τους και στο ΕΣΥ. Κάτι που επανέλαβε πρόσφατα και ο ΣΥΡΙΖΑ. Το άρθρο για τους ανασφάλιστους δεν το εμφάνισαν για πρώτη φορά οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, αλλά προϋπήρχε από το 2014 επί ΝΔ και απλώς το επανέλαβαν.

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στον λανθασμένο τρόπο σχεδιασμού της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας από την κυβέρνηση που ως αποτέλεσμα θα έχει «στο τέλος της ημέρας οι δημόσιες δομές να μη λειτουργούν ή να υπολειτουργούν και οι πολίτες ασθενείς να “τρέχουν” πάλι στους ιδιώτες γιατρούς, χωρίς όμως την ασφαλιστική κάλυψη αυτή τη φορά». Επίσης, αναρωτήθηκε «τι θα πει η κυβέρνηση σε ανθρώπους που έχουν επενδύσει στις ΜΗΝ (Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας), παρέχοντας εξαιρετικής ποιότητας φροντίδα υγείας στους πολίτες και θα αναγκαστούν να τις κλείσουν». Ακόμη, αναφέρθηκε στην κωλοτούμπα της κυβέρνησης με την επανασύσταση του ΕΣΑΝ –που κατήγγειλε στο παρελθόν- ενώ γνώριζε ότι υπήρχε ρεαλιστική ανάγκη για κοστολόγηση των υπηρεσιών των νοσοκομείων.

Τέλος, τόνισε την ανάγκη απόσυρσης δύο Υπουργικών τροπολογιών. Στη μια τροπολογία χρησιμοποιώντας την αγωνία του επικουρικού προσωπικού αλλά και των πολιτών η κυβέρνηση προσπαθεί να περάσει ταυτόχρονα και φωτογραφική διάταξη σκάνδαλο για μετάταξη δοκίμων υπαλλήλων είτε σε κενές οργανικές θέσεις είτε σε προσωποπαγείς. Στην άλλη, καλυπτόμενη με γενικόλογες διατάξεις, προσπαθεί να δώσει άφεση αμαρτιών στη διοίκηση του ΚΕΕΛΠΝΟ, νομιμοποιώντας όσες δαπάνες έχει κάνει για καθαριότητα, σίτιση και φύλαξη μηχανισμού ενώ εκκρεμεί δικαστική διαδικασία λόγω καταγγελίας εργαζομένων προς τον εισαγγελέα εφετών διαφθοράς.

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη

«Η διαφάνεια είναι ζήτημα θεσμικών παρεμβάσεων και όχι παλικαριάς και κρητικής λεβεντιάς» τόνισε ο βουλευτής Λάρισας με τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, κ. Κώστας Μπαργιώτας, κατά την τοποθέτησή του ως ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στη συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στην Ολομέλεια της Βουλής.

Και συνέχισε:

«Δεν μπορώ να καταλάβω αυτόν τον έρωτα που σας έχει πιάσει ξαφνικά με τις μεγάλες θεσμικές μεταρρυθμίσεις που έκανε το ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του 80.

Χθες με μεγάλη καθυστέρηση χειροκροτούσατε το ν.1268 στην Παιδεία, τις τελευταίες μέρες ανακαλύψατε ότι το ΠΑΣΟΚ έκανε και μια τεράστια μεταρρύθμιση στην Υγεία. Ο Γεννηματάς και ο Αυγερινός, μετά από μια τεράστια διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους, τα πανεπιστήμια, τους συνδικαλιστές έφεραν και εφάρμοσαν στην Ελλάδα μια μεταρρύθμιση στο σύστημα υγείας που ήταν σύγχρονη, μοντέρνα, ευρωπαϊκή, με μια τεράστια σειρά επενδύσεων με στόχο να γίνει ένα σύστημα ευρωπαϊκό και σύγχρονο για τη δεκαετία του 80’. Και αυτό κάνει και σήμερα η Δημοκρατική Συμπαράταξη υπό την Φώφη Γεννηματά: προσπαθεί να εισάγει και να εφαρμόσει λογικές που εφαρμόζονται και αποδίδουν στην ΕΕ, να εκσυγχρονίσει και να στηρίξει το σύστημα υγείας με τρόπους που εφαρμόζονται σε όλη την Ευρώπη, που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό το νομοσχέδιο και τη λογική που εισάγετε»

Αναφερόμενος στους στόχους της κυβέρνησης για την Πρωτοβάθμια Υγεία τόνισε ότι «Το πρόταγμα της κυβέρνησης είναι ουσιαστικά ιδεολογικό. Λέει –από την πρώτη στιγμή- ότι στόχος της είναι η ανάπτυξη ενός αμιγώς κρατικού συστήματος υγείας. Δεν την ενδιαφέρει τι έχει ο ιδιωτικός τομέας: ότι έχει πάρα πολλούς ειδικούς γιατρούς, πάρα πολλά και καλά διαγνωστικά κέντρα, πολυιατρεία κλπ. Λέει, εγώ είμαι κράτος και θέλω να κάνω ένα σκληρό, κρατικό σύστημα υγείας και έχω ελλείψεις και σε προσωπικό και σε υποδομές. Η κυβέρνηση θέλει να καταστρέψει τον ιδιωτικό τομέα. Να τον βγάλει έξω από τη χρηματοδότηση, να του μειώσει τα κονδύλια. Το δήλωσε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις τον Ιανουάριο του 2015. Ότι η μείωση της χρηματοδότησης που πάει προς τον ιδιωτικό τομέα θα οδηγήσει στην ανάπτυξη ενός κρατικού συστήματος υγείας. Αντί να προσπαθήσει να οργανώσει ένα σύστημα υγείας με όλους τους όρους, θέλει να δημιουργήσει ένα κρατικό και ταυτόχρονα να συγκρουστεί με τον ιδιωτικό τομέα τον οποίο θέλει να απομονώσει στη γωνία, να ασχολείται με όποιον μπορεί να πληρώσει».

Κλείνοντας, επεσήμανε ότι το σύστημα υγείας βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο «Ή θα ακολουθήσει τις ευρωπαϊκές πρακτικές και τάσεις και είναι αυτές που περιέγραψα προηγουμένως – η ενοποίηση των συστημάτων, η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, η ανάπτυξη ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας υπό την σκέπη και τον ασφυκτικό έλεγχο του κράτους- ή θα οδηγηθούμε σε δύο συστήματα υγείας, σε δύο καταστάσεις: έναν ιδιωτικό τομέα, ο οποίος θα χρηματοδοτείται από τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες και από την τσέπη των οικονομικά ισχυρότερων, οι οποίοι θα γυρίσουν την πλάτη και στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας και στο σύστημα υγείας, και ένα σύστημα υποβαθμισμένο, φτωχό, στελεχωμένο από φτωχούς γιατρούς, οι οποίοι θα παρέχουν μέτριες και κακές υπηρεσίες και φτωχούς ασθενείς. Αυτό δεν είναι μέσα στις προθέσεις μας και δεν είναι κάτι στο οποίο έχουμε την πρόθεση και τη διάθεση να συναινέσουμε. Είμαστε σταθερά ταγμένοι προς τη δημιουργία ενός καθολικού, ενιαίου, ποιοτικού συστήματος υγείας, το οποίο αξιοποιώντας όλους τους πόρους του θα πρέπει να ιδρώσει, για να φτάσει και να ξεπεράσει τον μέσο ευρωπαϊκό μέσο όρο, αν θέλουμε να συνεχίσουμε και να μπούμε σε μια νέα εποχή».

Το Ποτάμι

Τις επιφυλάξεις του για την εφαρμοσιμότητα και βιωσιμότητα του μοντέλου που προωθεί η Κυβέρνηση για την οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Π.Φ.Υ.) τόνισε ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου και βουλευτής Αττικής του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια του σχεδίου νόμου «Μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις».

Εστίασε στη σημασία κριτηρίων στη στελέχωση καθότι απουσιάζουν τα οποιαδήποτε κριτήρια, όπως στις περιπτώσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Π.Φ.Υ. και του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής Τομέα Π.Φ.Υ., καθώς επίσης σειρά παρατάσεων προθεσμιών. Κατέγραψε, περισσότερες από 70 εξουσιοδοτικές διατάξεις για Υ.Α. Επικρότησε το μέτρο του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας,προτείνοντας τη θέσπιση ηλεκτρονικής υπογραφής ιατρών στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση ώστε να εξαλειφθεί το χαρτί.

Έθιξε επίσης το θέμα της ελεύθερης επιλογής γιατρών και της διαδικασίας παραπομπής που ορίζονται ασαφώς στο νομοσχέδιο. Με δεδομένες τις επιφυλάξεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής ζήτησε διευκρινίσεις από τον Υπουργό για το εάν κίνητρα παρόμοια με τα όσα εισάγονται για τους υπηρετούντες στο Γ.Ν. Θήρας ισχύουν και για τις λοιπές νησιωτικές/απομακρυσμένες/παραμεθόριες περιοχές.

Παρουσίασε τροπολογία που κατέθεσε το Ποτάμι, περί εξαίρεσης των ορφανών φαρμάκων (φάρμακα για σπάνιες παθήσεις) και παραγώγων αίματος από τη διαδικασία του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής για τη φαρμακευτική δαπάνη (claw back).

Ολοκληρώνοντας, διαπίστωσε πως η Π.Φ.Υ. είναι ο ακρογωνιαίος λίθος κάθε συστήματος υγείας, γι αυτό και σε χώρες, όπως η Ελλάδα, όπου επικρατεί νοσοκομειοκεντρικό σύστημα, απαιτείται αλλαγή παραδείγματος, η οποία όμως δεν καλύπτεται από το παρόν σχέδιο νόμου το οποίο περιλαμβάνει λίγα στοιχεία περί Π.Φ.Υ. και σκόρπιες διατάξεις, εκκρεμότητες και διευθετήσεις του παρελθόντος. ‘Εκρινε πως η παροχή υπηρεσιών υγείας καλής ποιότητας στο σύνολο του πληθυσμού απαιτεί συνέργειες κρατικού και ιδιωτικού τομέα, το Υπουργείο όμως μεροληπτεί υπέρ του κρατικού, χωρίς να μπορεί να υποστηρίξει οικονομικά τις προθέσεις του.

Διαβάστε ακόμη:

ΠΟΕΔΗΝ: Επιστολή-κόλαφος στον Πρωθυπουργό για την ΠΦΥ & τα Κέντρα Υγείας

Παραδίδουν τη δημόσια υγεία στους ιδιώτες: Στο στόχαστρο το παν. Θεσσαλίας από τους γιατρούς

ΠΟΣΚΕ: Να αποσυρθεί το σ/ν για την ΠΦΥ – Διαβούλευση τώρα με όλους τους φορείς

 

ΠΗΓΗ