Ρεπορτάζ
Φώτης Κόλλιας

Εκτός τόπου και χρόνου αποδεικνύονται οι προβλέψεις της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ και οι δεσμεύσεις της χώρας μέσω του Μνημονίου για εκκίνηση της διαδικασίας παραχώρησης της Εγνατίας Οδού εντός του 2017, έπειτα από συνεχείς παρατάσεις. Στο Ταμείο εξακολουθούν να αφήνουν να διαρρεύσει ότι εντός του έτους θα αναρτηθεί το κείμενο του διαγωνισμού με βάση το οποίο θα ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές.

Ομως είναι αδύνατον να τηρηθεί το ούτως ή άλλως πρόχειρο χρονοδιάγραμμα λειτουργίας 38 (!) μετωπικών και πλευρικών διοδίων έως την 1η Νοεμβρίου. Ταυτόχρονα, ακόμα και σήμερα υπάρχει πλήρης σύγχυση για το μοντέλο πληρωμής διοδίων στον οδικό άξονα, καθώς άλλα λένε στο υπουργείο Υποδομών και άλλα προκύπτουν από το σχέδιο εγκατάστασης των 38 σταθμών διοδίων.

Με βάση την πρόσφατη κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, στις 31 Αυγούστου πρέπει να τεθούν σε λειτουργία δύο νέοι μετωπικοί σταθμοί διοδίων στην Εγνατία Οδό (Παμβώτιδα και Μέστη) και δύο μετωπικοί επί των κάθετων αξόνων Σιάτιστας – Κρυσταλλοπηγής (ο σταθμός Ιεροπηγή) και Λαγκαδά – Προμαχώνα (ο σταθμός Ευζώνων). Ηταν και το τελευταίο έργο κατασκευής σταθμών που υπεγράφη τον περασμένο Μάρτιο με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.

Από την αρχή του έτους οι διαγωνισμοί για την κατασκευή των άλλων σταθμών αναβάλλονται, καθώς την ημέρα της διαδικασίας προκηρύσσουν απεργία οι εργαζόμενοι της Εγνατία Οδός Α.Ε. Το ίδιο κάνουν και αύριο, ημέρα που είχε προγραμματιστεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή των σταθμών διοδίων Καβάλας και Στρυμονικού (επίσης στον κάθετο άξονα Λαγκαδά – Προμαχώνα). Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός έχει αναβληθεί πέντε φορές έως σήμερα.

Με βάση την ΚΥΑ για τους μετωπικούς σταθμούς Παμβώτιδας, Μέστης, Ιεροπηγής και Ευζώνων, απώτατος χρόνος λειτουργίας είναι η 31η Αυγούστου 2017, για το μετωπικό σταθμό διοδίων Σιάτιστας η 1η Νοεμβρίου 2017, για τους σταθμούς διοδίων Θεσσαλονίκης, Ασπροβάλτας, Καβάλας και Στρυμονικού η 10η Οκτωβρίου 2017, για το μετωπικό σταθμό διοδίων στο Αρδάνιο η 1η Νοεμβρίου 2017, ενώ την ίδια ημερομηνία προβλέπεται να λειτουργήσει και το σύνολο των 20 πλευρικών σταθμών διοδίων.

Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να καταλάβει πως το χρονοδιάγραμμα δεν πρόκειται να τηρηθεί, όπως σίγουρα γνώριζαν και οι υπουργοί που υπέγραψαν την ΚΥΑ! Ακόμα και αν κατακυρωθεί αύριο π.χ. ο διαγωνισμός για τους σταθμούς διοδίων σε Καβάλα και Στρυμονικό, θα απαιτηθούν πέντε με έξι μήνες για την κατασκευή και τη λειτουργία τους.

Σήμερα στην Εγνατία Οδό λειτουργούν οκτώ σταθμοί διοδίων, στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά), στη Μουσθένη Καβάλας, στον Ιασμο Κομοτηνής και στον Προμαχώνα Σερρών.

Πηγή