Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι αγορές που βρίσκονται υπό πίεση δεν πρόκειται άμεσα να βιώσουνε μια δυναμική ανάκαμψη, ωστόσο, σε πιο μακροπρόθεσμη βάση, υπάρχουν αρκετά σημάδια που δείχνουν ότι θα υπάρξει βελτίωση, σύμφωνα με εκτιμήσεις που διατυπώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson’s, ο μεγαλύτερος του κόσμου.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Clarkson’s Andi Case πιστεύει ότι τα προβλήματα υπερπροσφοράς χωρητικότητας που ταλαιπωρούν τις ναυλαγορές αρχίζουν να ξεπερνιούνται.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ορισμένες αγορές εξακολουθούν να κινούνται σε ταραγμένα νερά, αλλά αρχίζει να διαφαίνεται μια βελτίωση σε μεσομακροπρόθεσμη βάση στις αγορές, πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο διευθύνων σύμβουλος των Clarkson’s διατύπωσε τις παραπάνω εκτιμήσεις κατά τη διάρκεια ανακοίνωσης των ικανοποιητικών αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου του ναυλομεσιτικού οίκου, τα οποία επηρεάστηκαν θετικά από τη σχετική ανάκαμψη των ναύλων και τις επιμέρους οικονομικές επιδόσεις του οίκου.
Δεν υπάρχει κάποιο κακό στην ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου, σημείωσε ο κ. Case και πρόσθεσε ότι το θέμα είναι μόνο η υπερπροσφορά του στόλου, η οποία όμως τα δύο τελευταία χρόνια βαίνει μειούμενη. O ίδιος εξήγησε ότι οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία που τοποθετήθηκαν με την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008 δεν ανταποκρίνονταν στην ισορροπία προσφοράς και ζήτησης και χρειάστηκαν χρόνο για να αφομοιωθούν από την αγορά.
Ο χρόνος για την αναμενόμενη ανάκαμψη είναι ένα παιχνίδι υπομονής, συμπληρώνει ο ίδιος και εκτιμά ότι ο ναυλομεσιτικός οίκος είναι καλά τοποθετημένος για να αξιοποιήσει την ανάκαμψη των ναυλαγορών.
O BDI
Επισημαίνεται ότι ο Baltic Dry Index συνέχισε και την προηγούμενη εβδομάδα τη θετική του πορεία με αποτέλεσμα να βρεθεί την προηγούμενη Παρασκευή στις 1.138 μονάδες και προχθές Δευτέρα στις 1.155 μονάδες, επίπεδα που είχε να βρεθεί από τις 25 Απριλίου όταν έκλεισε στις 1.154 μονάδες.
Μέχρι και την προηγούμενη Παρασκευή ο BDI σε μέσα επίπεδα για φέτος βρίσκεται, σύμφωνα με τον Allied Shipbroking, στις 974 μονάδες, ενώ το 2016 το αντίστοιχο διάστημα ήταν στις 520 μονάδες και για όλο το 2016 ο «μέσος» BDI ήταν στις 677 μονάδες. Το στοιχείο αυτό είναι ενδεικτικό της βελτίωσης που τυγχάνει η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου.
Βασική αιτία της ανόδου η κορύφωση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα με αποτέλεσμα τη σημαντική άνοδο των ναύλων στα μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία όπως είναι τα capes.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δείκτης των capes αυξήθηκε μέσα σε μία εβδομάδα κατά 23% και έκλεισε την Παρασκευή 11 Αυγούστου στις 2.013 μονάδες, ενώ στις 4 Αυγούστου ήταν στις 1.637 μονάδες και ο μέσος ημερήσιος ναύλος την προηγούμενη Παρασκευή 11 Αυγούστου ήταν στα 16.261 δολ. έναντι 12.963 δολ. μία εβδομάδα πριν (άνοδος 25,4%). Ο BCI στις 10 Ιουλίου, πριν δηλαδή αρχίσει το ανοδικό σερί των τελευταίων εβδομάδων, βρισκόταν στις 730 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο κατά 175,7%!
Σε μέσα επίπεδα έτους ο BCI βρίσκεται στις 1.496, ενώ πέρυσι όλο το έτος έκλεισε (σε μέσα επίπεδα) στις 1.031 μονάδες. Μέχρι τις αρχές Αυγούστου πέρυσι σε μέσα επίπεδα κυμαινόταν στις 615 μονάδες.
Ανοδικά κινήθηκε την τελευταία εβδομάδα και ο δείκτης των μικρότερης χωρητικότητας πλοίων panamax, ενώ αρνητικά κινήθηκαν οι δείκτες των πιο μικρών πλοίων supramax και handysize. Ειδικότερα ο δείκτης των panamax, ο BPI, έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή στις 1.256 μονάδες και με άνοδο 8,9% σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν, ενώ ο δείκτης των supramax, ο BSI, έπεσε κατά 0,7% στις 759 μονάδες και ο BHI των handysize βρέθηκε στις 466 μονάδες (-2,5%). Σε μέσα επίπεδα έτους βρίσκονται πάντως πάνω από τα μέσα επίπεδα του 2016.