Λέγεται συχνά ότι το μέλλον της τηλεόρασης είναι στο διαδίκτυο. Οι έρευνες που έχουμε στη διάθεσή μας, όμως, μας επιτρέπουν να αντιστρέψουμε τον αφορισμό αυτόν: Με τον τρόπο που/καθώς εξελίσσεται η τεχνολογία και η χρήση της σε διεθνές επίπεδο, προκύπτει ότι το μέλλον του διαδικτύου είναι η τηλεόραση.

Εξηγώ: έως το 2020, το 75% της παγκόσμιας κυκλοφορίας δεδομένων σε φορητές συσκευές θα είναι σε μορφή βίντεο.

Αναμένεται πως το 2017 θα προβληθούν 47,4 λεπτά βίντεο στο διαδίκτυο ανά χρήστη σε όλον τον κόσμο, καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2016 (39,6 λεπτά).

Το σύνολο της αύξησης αυτής προέρχεται από τη χρήση κινητών τηλεφώνων, όπου η προβολή λεπτών βίντεο μέσω διαδικτύου αυξάνει κατά 35% το χρόνο.

Οι πάροχοι on demand υπηρεσιών γιγαντώνονται με πρωτοφανείς ρυθμούς.

Η Netflix το 2016 επένδυσε σε παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου 6 δισεκατομμύρια δολάρια, περισσότερα από πολλούς μεγάλους broadcasters, όπως το BBC, το CBS και η France Télévision.

H Amazon, πάλι, επένδυσε πάνω από 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια την ίδια χρονιά.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 65% των τηλεθεατών δήλωσε πως χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες της Netflix, το 34% του Amazon Prime και το 16% του Hulu.

Οι ραγδαίες εξελίξεις, όμως, δεν περιορίζονται στις κατά παραγγελία υπηρεσίες βίντεο.

Οι παραδοσιακοί broadcasters σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τις ολοένα και αυξανόμενες δυνατότητες μετάδοσης περιεχομένου σε πραγματικό χρόνο, επενδύοντας στις αναγκαίες υποδομές.

Η υπηρεσία live streaming iPlayer του BBC δεχόταν κάθε μήνα 250 εκατομμύρια αιτήματα για μετάδοση περιεχομένου, το 2016.

Περί τα 40 εκατομμύρια αιτήματα ανά μήνα δεχόταν το TF1 της Γαλλίας ήδη από το 2015. Είναι άλλωστε ενθαρρυντικά και τα ευρήματα μετρήσεων και ερευνών που επισημαίνουν πως ο χρόνος θέασης περιεχομένου που μεταδίδεται σε πραγματικό χρόνο είναι κατά 300% μεγαλύτερος σε σχέση με τον κατά παραγγελία.

Η πρωτοφανής επιτυχία της υπηρεσίας Facebook Live πιστοποιεί τα παραπάνω.

Τέλος, σημαντικές εξελίξεις έχουμε και στο θεωρούμενο μέχρι σήμερα ως «τελευταίο οχυρό» των παραδοσιακών broadcasters, τις αθλητικές μεταδόσεις.

Η Disney ανακοίνωσε ότι θα αποσύρει τα προγράμματά της από πλατφόρμες όπως το Netflix, προκειμένου να παρουσιάσει δική της συνδρομητική πλατφόρμα live streaming και on demand υπηρεσιών.

Η Disney, ας σημειώσουμε, είναι ιδιοκτήτρια του μεγαλύτερου συνδρομητικού αθλητικού καναλιού, του ESPN, το οποίο για να εξασφαλίσει δικαιώματα αθλητικών μεταδόσεων σε εννέα μόνο αθλήματα πλήρωσε 7,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017.

Συνοψίζοντας, η τηλεοπτική αγορά παγκοσμίως αναδιαμορφώνεται, στη βάση

α) Της ισχυροποίησης των υπηρεσιών on demand, όπως της Netflix και του Amazon Prime.

β) Της διαρκούς αύξησης θέασης τηλεοπτικών παραγωγών σε διαδικτυακές πλατφόρμες, από το YouTube και το Facebook έως τους live stream players των μεγάλων broadcasters.

γ) Της ολοένα και αυξανόμενης χρήσης φορητών συσκευών.

Κι εδώ μπαίνει αναπόφευκτα το ερώτημα: Η χώρα μας με ποιους τρόπους συμμετέχει στις εξελίξεις αυτές;

Δυστυχώς, από την ιδιωτική πρωτοβουλία δεν έχουμε να περιμένουμε και πολλά πράγματα.

Αφενός, το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς δύσκολα θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των παγκόσμιων κολοσσών του κλάδου -η Netflix, για παράδειγμα, παρέχει ένα ελάχιστο μέρος του υλικού της στο κοινό της χώρας μας.

Οι δε εγχώριοι καναλάρχες ζουν στο παρελθόν: ξιφουλκούν ακόμη για το τίμημα και τις διαδικασίες μιας αδειοδότησης που έπρεπε να έχει γίνει εδώ και 30 χρόνια, ενώ παραμένει άγνωστο αν έχουν καταρτίσει ένα, έστω, προσχέδιο των αναγκαίων business plans για τη μετάβαση στη νέα εποχή.

Ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας, από την άλλη, ετοιμάζεται να κάνει ένα σπουδαίο βήμα προς τα εμπρός, με την εκκίνηση υπηρεσιών υβριδικής τηλεόρασης εντός του 2017. Δεν αρκεί όμως αυτό.

Η ΕΡΤ διαθέτει εγγυημένα έσοδα και έχει ευθύνη όχι μόνο να προσφέρει καθολικές υπηρεσίες στους πολίτες εντός συνόρων, αλλά και να εκπροσωπεί τη χώρα μας στο εξωτερικό, στην ομογένεια, στην τελευταία γωνιά του πλανήτη.

Η ΕΡΤ θα πρέπει να αξιοποιήσει όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες, με ειδική έμφαση στην αξιοποίηση του αρχείου της, με σύγχρονες μεθόδους και όχι με «επαναλήψεις», και να προσφέρει περισσότερες υπηρεσίες κατά παραγγελία βίντεο και live streaming και εκτός της δικής της πλατφόρμας, με έμφαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αλλά και να εργαστεί στην κατεύθυνση της δικτύωσης με δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προκειμένου η Ελλάδα και η Ευρώπη να μη βρεθούν ουραγοί στο ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Το έργο της νέας διοίκησης, σε αυτήν την κατεύθυνση, θα είναι πολύ βαρύτερο και πολυπλοκότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Είναι όμως ο μοναδικός δρόμος για να ανταποκριθεί η χώρα στις ολοένα και αυξανόμενες απαιτήσεις που δημιουργεί το νέο οπτικοακουστικό περιβάλλον.

*Γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας

Πηγή: http://www.efsyn.gr