Ερώτηση και ΑΚΕ προς τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Οικονομικών

ΘΕΜΑ: Άλλοτε σιωπά και άλλοτε είναι «λαλίστατο» το ΕΣΡ- και πάντως όχι υπέρ του δημοσίου συμφέροντος; (5843/297/10.05.2018)

Δεν έφτανε ούτε ένας ούτε δύο μήνες.. για να μελετήσουν τα μέλη του ΕΣΡ τους φακέλους και να δώσουν στους πέντε από τους έξι υπερθεματιστές τηλεοπτικές άδειες εθνικής εμβέλειας, αποκλείοντας την υποψηφιότητα της εταιρείας «Τηλεοπτική Ελληνική ΑΕ».

Και αντί να ζητήσουμε εξηγήσεις που οφείλετο η καθυστέρηση που αποδεδειγμένα ζημίωσε το Δημόσιο με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, ενώ ταυτόχρονα ωφέλησε τους «πειρατές» καναλάρχες με εκ ευρώ διαφημίσεις, ο αρμόδιος Υπουργός Ψηφιακής Πολτικής λησμονώντας ότι υπάρχει προσφυγή στο ΣτΕ από την ΈΝΩΣΗ Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας, αλλά και από τους τηλεοπτικούς σταθμούς ξεχωριστά.

Από τις προ διετίας τηλεοπτικές άδειες προς χορήγηση, προ ημερών το ΕΣΡ, όπως ανακοίνωσε, ομοφώνως εκρίθη ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του Συντάγματος, των νόμων και της προκήρυξης οι αιτήσεις και ενέκρινε 5 άδειες.

Ας σημειωθεί ότι είχαν μειωθεί κατά έναν οι ενδιαφερόμενοι, μη συμπεριλαμβάνοντας την «Τηλεοπτική Ελληνική Α.Ε.» στον πίνακα των προσωρινών υπερθεματιστών.

Ως εκ τούτου από τη μη χορήγηση της εν λόγω άδειας προκύπτει μία επιπλέον ζημιά του Δημοσίου, ύψους 35 εκατομμυρίων ευρώ τουλάχιστον, ενώ αν συμπεριλάβουμε και την προ διετίας απώλεια, η ζημία διπλασιάζεται.

Ασφαλώς συμφωνούμε με τον Υπουργό Νίκο Παππά ότι : «Κανείς πλέον δεν ισχυρίζεται ότι οι άδειες πρέπει να είναι άπειρες». το αιτιολογικό του ΕΣΡ αναφέρεται ότι η αίτηση της «Τηλεοπτική Ελληνική Α.Ε.» απορρίφθηκε διότι ο συγκεκριμένος φάκελος δεν τηρούσε όσα προβλέπονται από το άρθρο 5 του νόμου 3592/2007 (νόμος Ρουσόπουλου), το οποίο αναφέρει πως «οι εν λόγω μέτοχοι πρέπει να είναι πραγματικοί δικαιούχοι των οικονομικών μέσων που διέθεσαν για την συμμετοχή τους στο κεφάλαιο της υποψήφιας εταιρείας συμπεριλαμβανομένων και των δανείων που αποκτήθηκαν από αναγνωρισμένους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς». Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ, το Συμβούλιο δεν πείστηκε ότι ο φάκελος ήταν πλήρης, καθώς δεν μπορούσαν να δικαιολογηθούν τα ποσά που διετέθησαν από την πλευρά των μετόχων.

Ομολογουμένως, με βάση προγενέστερες απαντήσεις του ΕΣΡ σε κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις μας, μας εκπλήσσει η τωρινή αιτιολόγηση απόρριψης της αίτησης της «Ελληνική Τηλεοπτική Α.Ε.» Όχι, διότι υπερασπιζόμαστε ή ανησυχούμε για τα συμφέροντά της. Αντιθέτως, όπως η σωρεία σχετικών ερωτήσεών μας αποδεικνύει περίτρανα, κοπτόμεθα μόνο για το δημόσιο συμφέρον, που βασίμως εικάζουμε ότι δεν υπηρετείται από το ΕΣΡ. Η εξήγηση είναι πολύ απλή:

Ενώ τώρα το ΕΣΡ ισχυρίζεται τα προαναγραφέντα, σε αντίστοιχη ερώτηση μας (αρ. πρωτ. 5109/16.04.2018), προ ημερών, προσφέρων περί έγκρισης και μεταβίβασης μετοχών και γενικότερα της οικονομικής κατάστασης και των δοσοληψιών με τράπεζες, μετόχων αντίστοιχων τηλεοπτικών σχημάτων, λαμβάναμε στην Βουλή την στερεότυπη έγγραφη απάντηση από το ΕΣΡ : «ουδέν δυνάμεθα να απαντήσουμε»!

Πως, λοιπόν, τότε το ΕΣΡ δήλωνε «αδυναμία» ενώ τώρα τοποθετείται στο σκεπτικό του, εκφράζοντας αμφιβολίες για την πληρότητα του φακέλου της «Ελληνική Τηλεοπτική Α.Ε.», τις οικονομικές δυνατότητες της και την εταιρική, μετοχική σύνθεσή της; Τι μεσολάβησε;

Το βέβαιο είναι ότι αναφορικά με τις δύο διαμετρικά αντίθετες θέσεις του ΕΣΡ η μία είναι η αληθής, ενώ στην άλλη ενδεχομένως ψεύδεται ή για κάποιο λόγο λειτουργεί παρελκυστικά και αποπροσανατολιστικά και πάντως κάτι αποκρύβει.

Επίσης ο Πρόεδρος και τα μέλη του ΕΣΡ θα πρέπει να απαντήσουν πως ομοφώνως ενέκριναν την λειτουργία του «Ε tv» επί ημερών Φιλ. Βρυώνη -πριν μεταβιβαστεί στον Ιβάν Σαββίδη – και τίποτε απολύτως δεν ενοχλούσε. Όλα κινούντο στα πλαίσια του νόμου… μέτοχοι, κεφάλαια, πρόγραμμα κλπ. Είτε τότε έκαναν πλημμελή έλεγχο, είτε σήμερα πρέπει να μας αιτιολογήσουν τι διαφοροποιήθηκε.

Με την ανεξαρτησία του ΕΣΡ προφανώς δεν υφίσταται ζήτημα. Η Ελληνική κοινωνία έχει αποδεχθεί την ανεξαρτησία του. Δεν μπορεί, όμως, να ανεχθεί την ανέλεγκτη και ανεξέλεγκτη συμπεριφορά του. Ήταν αλλεπάλληλες οι κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις και τις εξαντλήσαμε, χωρίς δυστυχώς να βγάλουμε άκρη, αφού αποδεικνύεται ότι το ΕΣΡ υποτιμά, αγνοεί και εχθρεύεται (;) τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Ωστόσο, επειδή υπεράνω όλων είναι το δημόσιο συμφέρον, κρίνεται σκόπιμο και αναγκαίο να «λογοδοτήσουν» ο Πρόεδρος και τα μέλη ΕΣΡ στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και την Εισαγγελία κατά της Διαφθοράς. Υπ’ αυτή την έννοια ανάλογα είναι και ερωτήματα που παρατίθενται κατωτέρω, με την ελπίδα αυτή την φορά να απαντηθούν από εσάς κ. Υπουργέ :

Πόσες και ποιες είναι οι γραπτές καταγγελίες που έγιναν στο ΕΣΡ για τους υποψηφίους υπερθεματιστές;
– Να κατατεθούν στην Βουλή.

Πόσες και ποιες είναι οι επώνυμες ενστάσεις κατά της απόφασης αδειοδότησης σε πέντε υπερθεματιστές ;
– Να κατατεθούν οι ενστάσεις στην Βουλή

Είναι δυνατόν η Κυβέρνηση και εσείς ο αρμόδιος Υπουργός να ανέχεσθε την, εν τη πράξει, τακτική των «δύο μέτρων και δύο σταθμών» του ΕΣΡ, ανάλογα με τον υπερθεματιστή;
Αληθεύει ότι στην πολύωρη συνεδρίαση της Τετάρτης υπήρξε θέμα και με τον Alpha. Πληροφορίες επιμένουν ότι στα μέλη της Ανεξάρτητης Αρχής έφτασε καταγγελία η οποία εμφάνιζε ως προβληματικό το πόθεν έσχες ενός φυσικού προσώπου που μετέχει στην μετοχική σύνθεση του καναλιού, και ότι αν το ΕΣΡ κινούνταν βάσει του τυπικού γράμματος του νόμου θα έπρεπε να αποκλείσει το κανάλι; Στην περίπτωση του οποίου το ΕΣΡ επί έτη και προσχηματικά αρνείται πεισματικά, να ελέγξει αφενός μεν την προέλευση των οικονομικών μέσων του εκάστοτε πραγματικού μετόχου, αφετέρου δε, τις διαδοχικές μεταβιβάσεις και συναλλαγές, στο πρόσωπο του πραγματικού μετόχου, ανάλογα με τις εκκρεμότητες του στην Δικαιοσύνη.
Εδόθησαν ή όχι από την «ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ», “διευκρινίσεις που ζητήθηκαν από το ΕΣΡ και από το σύνολο των στοιχείων που υποβλήθηκαν αποδεικνύεται κατά τρόπο αδιαμφισβήτητο, ότι η η συνδρομή όλων των προϋποθέσεων του νόμου για τη χορήγηση άδειας” και η οποία επίσης τονίζει ότι το ΕΣΡ “δεν καθιστά γνωστούς τους λόγους που οδήγησαν στον αποκλεισμό της, με τρόπο ώστε να μένει αδιάθετη μία ακόμη άδεια, με ότι συνεπάγεται αυτό στην απώλεια εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο”;
Μέσω Υμών, είναι επιτέλους δυνατό να μας απαντήσει ο Φορέας, πότε λέει αλήθεια και πότε λέει ψέματα, όταν έλεγε ότι δεν μπορεί να ελέγξει την νομιμότητα και το πόθεν έσχες μεταβίβασης των μετοχών του alpha ή τώρα που λέει ότι ήλεγξε αντιστοίχως της «ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΗΙΚΗΣ ΑΕ»;
Θα ζητήσετε από την ΑΑΔΕ και από τους οικονομικούς εισαγγελείς να ελέγξουν και να διερευνήσουν εάν έχει ζημιωθεί και με πόσα εκατομμύρια το δημόσιο συμφέρον; Αν ναι, ποιες πρωτοβουλίες σκοπεύετε ν’ αναλάβετε για διασφάλισή του δημοσίου;
Το ΕΣΡ, που μνημονεύει το άρθρο 5 του ν 3592/2007, ήλεγξε τους μετόχους του Alpha, όταν μάλιστα έχει στα χέρια του τις ερωτήσεις με ΑΠ 5109/16.04.2018 την οποία κοινοποιήσαμε και στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές, και των άλλων τηλεοπτικών, εταιρικών σχημάτων ή «οχυρώνεται» πίσω από την (μη) απάντησή του σε όλες τις προγενέστερες ερωτήσεις μας, με το «ουδέν δυνάμεθα να απαντήσουμε»;
Πόσα είναι τα συνολικά έσοδα των λειτουργούντων τηλεοπτικών σταθμών, κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2018, οπότε και είχαν υποβληθεί οι αιτήσεις των υπερθεματιστών;
Ο Ερωτών Βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Κοινοποίηση: ΕΣΡ, Οικονομικούς Εισαγγελείς, ΑΑΔΕ