Υπεγράφη το προεδρικό διάταγμα για τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως καυσίμου στη ναυτιλία, το οποίο έδωσε προχθές στη δημοσιότητα η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής. Σκοπός του νέου θεσμικού πλαισίου είναι ο καθορισμός των κανονιστικών διατάξεων που θα επιτρέπουν τον ασφαλή ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο, είτε από πλοίο ανεφοδιασμού, είτε από βυτιοφόρο όχημα, είτε από εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού.
Ως εγκατάσταση νοείται σταθερή, ευρισκόμενη στην ξηρά ή πλωτή, σε σταθερή παραμονή ή υπεράκτια εγκατάσταση, η οποία χρησιμοποιείται για τον ανεφοδιασμό πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο, θέμα το οποίο αφορά άμεσα και την Πάτρα, στο λιμάνι της οποίας πρόκειται να κατασκευαστεί τέτοια εγκατάσταση για αποθήκευση και ανεφοδιασμό LNG. Από το 2020 και μετά θα λειτουργεί σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στη Ρεβυθούσα, τουλάχιστον τρία νέα πλοία με καύσιμο LNG, ένα πλοίο ανεφοδιασμού (φορτηγίδα) με βάση το λιμάνι του Πειραιά και μια εγκατάσταση παροχής/αποθήκευσης LNG στη Δυτική Ελλάδα (Πάτρα), όπως τόνισε ο Γιώργος Πολυχρονίου από τη ΔΕΠΑ κατά την εισαγωγική του ομιλία στην εκδήλωση της 21ης Μαΐου, που έλαβε χώρα στην Ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνη Λασκαρίδη, σε συνδιοργάνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και της Ενωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΝΜΑ), στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Poseidon Med II.
Στο επίκεντρο της εκδήλωσης, παρουσιάστηκε μεταξύ άλλων, το έργο του Poseidon Med II για το σχεδιασμό πλοίων με καύσιμο ΥΦΑ, όπως ώριμα σχέδια για νεότευκτα πλοία, μετασκευές πλοίων και πλοία τροφοδοσίας, το εκτιμώμενο κόστος των οποίων δεν φέρει αποκλίσεις σύμφωνα με εκτιμήσεις ευρωπαϊκών ναυπηγείων. Παράλληλα, έγινε αναφορά στις λιμενικές εγκαταστάσεις ΥΦΑ στην Πάτρα και στη Ρεβυθούσα καθώς και στους παράγοντες που θα επηρεάζουν την τιμή και μελλοντική κοστολόγηση για τη χρήση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου.
Στην εκδήλωση, έγινε αναφορά στις λιμενικές εγκαταστάσεις ΥΦΑ στην Πάτρα και στη Ρεβυθούσα καθώς και στους παράγοντες που θα επηρεάζουν την τιμή και μελλοντική κοστολόγηση για τη χρήση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου. Τέλος, έμφαση δόθηκε στα διαθέσιμα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία που ενθαρρύνουν επενδύσεις για κατασκευή πλοίων με εναλλακτικά, πιο πράσινα καύσιμα, καθώς και στην πρόταση για ενίσχυση της θαλάσσιας κινητικότητας και διανησιωτικότητας, προωθώντας την έννοια του πλοίου ως υποδομή.
Η συγκεκριμένη εκδήλωση αποτέλεσε κοινός τόπος συνάντησης μεταξύ των εταίρων του Poseidon Med II και της ναυτιλιακής κοινότητας. Το πρόγραμμα Poseidon Med II αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του ΥΦΑ ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη ναυτιλία, ωθώντας τις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο προς ένα πιο πράσινο μέλλον. Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, υλοποιείται σε τρεις χώρες -Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο-, και συμμετέχουν έξι ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) και ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα. Στο πρόγραμμα συνεργάζονται κορυφαίοι ειδικοί από τους κλάδους της ναυτιλίας, της ενέργειας και των χρηματοοικονομικών για τον σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ