Το μεγάλο πάρτι που είδαμε να συμβαίνει με τα κρυπτονομίσματα τα προηγούμενα χρόνια έχει δώσει τη θέση του στο μεγάλο… πένθος, αφού περισσότερα από 1.000 κρυπτονομίσματα υπολογίζεται ότι μας «άφησαν χρόνους», σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Coinopsy.
Η έκταση του «θανατικού» οφείλεται κυρίως στις αποτυχημένες προσπάθειες από startups που χρησιμοποίησαν τις δημόσιες εγγραφές κρυπτονομισμάτων (ICOs) για να αντλήσουν κεφάλαια, αλλά και στον αυστηρό έλεγχο ή ακόμη και την απαγόρευση της λειτουργίας της εν λόγω αγοράς σε κάποιες χώρες εν μέσω φόβων σχετικά με την ασφάλεια.
«Αναμφίβολα υπήρξε μεγάλος βαθμός απάτης αλλά και μόδας στην αγορά ICO», σχολιάζει ο Έιρον Μπράουν, συγγραφέας επιχειρηματικών βιβλίων και επενδυτής που γράφει στο Bloomberg Prophets. «Δέχομαι ότι διάφορα νούμερα που έχω δει, ότι το 80% των ICOs ήταν απάτες, ενώ το 10% δεν είχαν τις αναγκαίες βάσεις και κατέρρευσαν αμέσως μετά την άντληση χρημάτων. Και τα υπόλοιπα 10% που απέμειναν, όμως, πιστεύω ότι θα αποτύχουν και αυτά».
Λιγότερα από το 4% των ICOs, τα οποία άντλησαν από 50 έως 100 εκατ. ευρώ, πέτυχαν ή έχουν θετικές προοπτικές, σύμφωνα με ανάλυση της συμβουλευτικής εταιρείας Satis Group τον Μάρτιο. Τα περισσότερα ICOs άντλησαν χρήματα χωρίς να διαθέτουν έμπειρη ομάδα προγραμματιστών, ή πραγματικό προϊόν, και «πούλησαν» μόνο χαρτιά με υποσχέσεις.
Οι startups στον τομέα του blockchain είχαν χειρότερη μοίρα από εταιρείες άλλων κλάδων. Από τις 103 εταιρείες που άντλησαν κεφάλαια υψηλού ρίσκου το διάστημα 2013-2014, μόνο το 28% κατόρθωσε να αντλήσει επιπλέον κεφάλαια, σύμφωνα με την έκθεση που δημοσίευσε τον περασμένο Οκτώβριο η CB Insights. Το ίδιο ποσοστό στα εταιρείες τεχνολογίας ήταν 46% τα έτη 2008-2010. Από τις εταιρείες αυτές, το 14% πήγε σε δεύτερο γύρο χρηματοδότησης, ενώ από τις εταιρείες blockchain συνέχισε μόνο το 2%.
Τα αποτυχημένα έργα, όμως, κόστισαν δισεκατομμύρια στους επενδυτές. Η ναυαρχίδα των κρυπτονομισμάτων, το Bitcoin, έκανε βουτιά 57% φέτος.
Σε αυτά τα μεγάλα ποσοστά… θνησιμότητας, μια εταιρεία βλέπει ευκαιρίες και ποντάρει στη «μετά θάνατον ζωή». Η CoinJanitor συνεργάστηκε με την Dead Coins προκειμένου να βοηθήσουν τους επενδυτές και τους προγραμματιστές να ανακυκλώσουν τα νεκρά κρυπτονομίσματα -αυτά δηλαδή που έχουν κεφαλαιοποίηση κάτω από 50.000 δολάρια.
«Βγάζουμε όσα περισσότερα νομίσματα μπορούμε από την αγορά», σχολιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της CoinJanitor, Μαρκ Κένιγκμπεργκ. «Κάθε φορά που απορροφούμε ένα έργο, αυξάνεται το κοινό μας και η απήχηση που έχουμε στην αγορά. Όλα τα ψηφιακά κουπόνια (tokens) που παίρνουμε τα καίμε -καταστρέφουμε ολόκληρο το blockchain», εξηγεί. Τα περισσότερα από τα νεκρά κρυπτονομίσματα παραμένουν θαμμένα.