Προς θεού, μη διαβάζετε νέο-εκδοθέντα βιβλία μαγειρικής νέο-ανερχόμενων σεφ με άποψη! Κινδυνεύετε!
Πρώτον, κινδυνεύετε να έχετε πολλές άγνωστες λέξεις και, προκειμένου να κατανοήσετε το περιεχόμενο των συνταγών, θα πρέπει να καταφύγετε σε λεξικό με αμφίβολο αποτέλεσμα ή να «γκουγκλιάσετε» τις λέξεις προκειμένου να κατανοήσετε τη σημασία τους…
Και σας ρωτάω -ρητορικά πάντα- ποιος από σας γνώριζε, πριν από λίγα χρόνια, τι είναι το «γκότζι μπέρυ», το «γκουαρανά», η «κινόα»; Ή μήπως γνωρίζετε τι είναι το «kombu» ή το «black angus»; Αν ναι, αποτελείτε σπάνια περίπτωση και να πάρετε λαχείο!
Θα μου πείτε πως, ίσως, την ίδια έκπληξη να έδειξαν και οι φυσιοδίφες που συνόδευαν τον Μέγα Αλέξανδρο στην εκστρατεία του στην Ανατολή ή οι βυζαντινοί έμποροι όταν αντίκρισαν τις μελιτζάνες ή τις μπάμιες!
Αυτά ήταν και είναι τα αποτελέσματα της παγκοσμιοποίησης!
Δεύτερον, η παγκοσμιοποιημένη κοινωνία με τη σειρά της έχει επηρεάσει την κουζίνα κάθε περιοχής σε υπερβολικό βαθμό. Εχει αλλάξει γαστρονομικές συνήθειες δεκαετιών, έχει καταργήσει τα γαστρονομικά σύνορα και έχει εισάγει νέους συμβολισμούς…
Πόσοι από σας πιστεύατε ότι θα τρώγατε εδέσματα της μακρινής Χώρας του Ήλιου; Σε πόσους πλέον αρέσει το «sushi» με τη μορφή του maki sushi, δηλαδή ρύζι με διάφορα ψαρικά και λαχανικά τυλιγμένο σε φύκια nori ή με τη μορφή του σασίμι – ξυδάτο ρύζι με ωμό ψάρι;
Πόσοι έχουν επισκεφθεί τα λιβανεζο-ισραηλίτικα εστιατοριάκια που ξεφύτρωσαν σα μανιτάρια για να φάνε φαλάφελ και χούμους; Ή μήπως προτιμάτε την περσο-αρμενο-τουρκική κουζίνα και σας αρέσουν τα λαχματζούν, τα γιαουρτλού, το μαντί, οι κεφτέδες ιτσλί, το χουνκιάρ μπεγεντί, το harissa ή το κεσκέκι;
Τι θα λέγατε, επίσης, για λίγο Μεξικό; Με «burritos, tacos, enchiladas, guacamole» και «chili con carne»;
Γιατί, και τέτοια φαγητά είναι εύκολο πλέον να βρείτε… Γιατί συμβαίνει αυτό; Ισως γιατί ο καταναλωτής πίσω από το εξωτικό φαγητό «βλέπει» μια εξωτική χώρα που έχει γνωρίσει ή επιθυμεί να την επισκεφθεί…
Γεγονός, πάντως, είναι πως οι εθνικές κουζίνες παύουν να είναι εθνικές και γίνονται «πολυεθνικές», αλλάζουν περιοχές, αλλάζουν οπαδούς, αγαπιούνται ή ξεχνιούνται… Ή, για κάποιο, λόγο γίνονται μόδα!
Δείτε την περίπτωση της πίτσας ή του χάμπουργκερ!
Περιμένουμε, λοιπόν, να δούμε ποια φαγητά θα γίνουν τόσο δημοφιλή όσο αυτά!
της Σοφίας Χριστοπούλου
Πηγή: http://www.pelop.gr