Στη δημοσιότητα έδωσε χθες ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων της Πάτρας τις προτάσεις του για τον Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για το Παραλιακό Μέτωπο της Πάτρας καταθέτοντας ενστάσεις σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα του Δήμου και περιορισμούς που θέτει.

Ζητά από τη δημοτική αρχή περισσότερο χώρο για ιδέες και προτάσεις δημιουργικής αξιοποίησης τόσο της λιμενικής ζώνης όσο και του περιβάλλοντος αστικού χώρου, με τα παλιά βιομηχανικά κτίρια αλλά και ενοποίηση με τους κάθετους στην παραλιακή δρόμους. «Η ανάπλαση και αλλαγή χρήσης του λιμένα και της παράλιας περιοχής είναι ένα μεγάλο έργο, ζωτικής σημασίας για την πόλη και πρέπει να τύχει μεγάλης προσοχής» αναφέρει το κείμενο που προέκυψε μετά από ελεύθερη και ανοικτή συζήτηση μεταξύ των Αρχιτεκτόνων που επισημαίνουν τόσο της σημασία που είχε κατά το παρελθόν για την ανάπτυξη της πόλης όσο και σήμερα, παρά το γεγονός της απαξίωσης των βιομηχανικών και άλλων εγκαταστάσεων της παραλιακής.

«Ο επανασχεδιασμός της παραλιακής ζώνης, σε τόσο μεγάλο μήκος, αποτελεί την πιο σημαντική επέμβαση στον ιστορικό πυρήνα της πόλης από την εποχή του αρχικού σχεδιασμού του Στ. Βούλγαρη, θα επαναπροσδιορίσει και θα σηματοδοτήσει την νέα ταυτότητα της Πάτρας» λένε οι αρχιτέκτονες που θεωρούν ότι η ανάπλαση πρέπει να έχει διπλό σκοπό, > «τη χερσαία ζώνη του λιμένα που, εκτός από πράσινο θα εμπλουτισθεί με χρήσεις κοινόχρηστες και κοινωφελείς που είναι απολύτως αναγκαίες για την πόλη και > τη συμβολή στην αναθέρμανση των οικονομικών δραστηριοτήτων και ανάκτηση του αναπτυξιακού χαρακτήρα της περιοχής».

«Ως πόλη, δεν ξεκινάμε από το μηδέν. Έχουν γίνει ημερίδες (ΣΑΝΑ, ΤΕΕ/ΤΔΕ), υπάρχουν παλαιότερες μελέτες, έχει διοργανωθεί Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ιδεών’ από τον Σύλλογο και την ‘‘Πελοπόννησο’’ και υπάρχουν οι κατευθυντήριες γραμμές του ισχύοντος Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Πάτρας» υπενθυμίζουν στον Δήμο οι Αρχιτέκτονες. «Η επέμβαση αυτή πρέπει να έχει σαφή υπερτοπικό χαρακτήρα. Ξεπερνά τα όρια της πόλης μας. Πρέπει να το πιστέψουμε αυτό, αλλιώς το όλο εγχείρημα κινδυνεύει να εκφυλιστεί σε διευθέτηση τουαλετών, αποθηκών, μονοπατιών, φωτιστικών, παγκακίων κ.λπ. που μακροπρόθεσμα δεν θα αποδώσουν τίποτα προς μια νέα οραματική εικόνα για την πόλη μας» είναι το πρώτο καίριο σχόλιο του Συλλόγου, με βάση το σχέδιο που δημοσιοποίησε πρόσφατα η δημοτική αρχή. Και συνεχίζει ο ΣΑΝΑ:

«Προτεραιότητες εκτός από τη χωροθέτηση νέων κοινωφελών και κοινόχρηστων χρήσεων και χώρων πρασίνου, πρέπει να είναι η ανάδειξη της μνήμης και της ιστορίας της πόλης και ειδικότερα του λιμένα της” αναφέρεται στο κείμενο που ζητά “να συμπεριληφθεί στον διαγωνισμό, ως ζητούμενο και προτεραιότητα, τόσο η ανάγκη ανάδειξης του μετώπου της Οθωνος- Αμαλίας (αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του παραλιακού μετώπου), όσο και η ανάδειξη, εκείνων των κάθετων διαδρομών, που συνδέουν σημαντικά σημεία –τοπόσημα στα ενδότερα της πόλης, με το παράλιο μέτωπό της (‘’ενοποίηση’’ του χώρου της πόλης)». «Η δημοτική αρχή πρέπει να θέσει στους μελετητές σαφείς προτεραιότητες και ανάγκες, για το σύνολο της παράλιας ζώνης, χωρίς όμως να τους περιορίζει και να τους υποβάλει σε στενά και ασφυκτικά κτιριολογικά προγράμματα και προκαθορισμένα οικονομικά δεδομένα, που θα στραγγαλίσουν την δημιουργικότητα και τη φαντασία τους» σχολιάζει ακόμη ο ΣΑΝΑ.

«Ζητούμενο δεν είναι, προφανώς, λύσεις φαραωνικές και ανέφικτες, αλλά καλά σχεδιασμένες και τεκμηριωμένες, με έμφαση στις νέες τεχνολογίες και τον βιοκλιματικό σχεδιασμό καθώς και στην διατήρηση και ανάδειξη της ιστορικής μνήμης και χαρακτήρα της Πάτρας, λύσεις, που θα συμβάλουν στην ανανέωσή της και θα βοηθήσουν και την αναπτυξιακή της προσπάθεια».

Ο Σύλλογος ζητά ουσιαστικά να ανασχεδιαστεί και πάλι ο διαγωνισμός του Δήμου προκειμένου να προκύψουν νέες δημιουργικές ιδέες που θα μπορούν να τεθούν στις βασικές παράμετρους του νέου σχεδιασμού για την παραλιακή. Τέλος ο ΣΑΝΑ χαιρετίζει την απόφαση της δημοτικής αρχής για τη διενέργεια Αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και θα καταθέσει αναλυτικό υπόμνημα προτάσεων και τον τρόπο διεξαγωγής τέτοιων διαγωνισμών ενώ δηλώνει «έτοιμος να βοηθήσει με όλες τις δυνάμεις και γνώσεις του, για την όσο το δυνατόν επιτυχή κατάληξη του εγχειρήματος».