Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 ξεκινούν έργα για την προστασία από την διάβρωση των ακτών, προϋπολογισμού 23,7 εκατ. ευρώ, τα οποία θα εστιαστούν σε τρεις ζώνες, α) σε Βραχναίικα, Τσουκαλαίικα και Μονοδένδρι, β) σε Νιφοραίικα-Καλαμάκι και γ) στον Αλισσό, σύμφωνα με την μελέτη που παρουσίασε πρόσφατα το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος και το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Οι μελετητές επισημαίνουν ότι η κατασκευή παραλιακών δρόμων στην ζώνη αιγιαλού, για την εξυπηρέτηση των κατοικιών, εξουδετέρωσαν εδώ και δεκαετίας τμήμα του αιγιαλού σε βάθος έως και 26 μέτρα στην ακτή το οποίο βοηθούσε στην φυσική απόσβεση των κυματισμών. Το αποτέλεσμα είναι, λόγω της κλιματικής αλλαγής και της ανόδου της στάθμης της θάλασσας, οι κυματισμοί να κτυπούν πλέον στο δρόμο, κατακόρυφα στην θάλασσα και να τον κατακλύζουν.
Οι μελετητές εγκατέλειψαν κάθε είδους σκέψη για ‘ήπιες παρεμβάσεις.
Ετσι, πρώτα απ όλα, στην περιοχή Βραχναίικων – Μονοδενδρίου θα γίνουν τρεις υποθαλάσσιες μεγάλες οχυρώσεις, μήκους 1,5 χλμ., στις θέσεις Ροϊτικα, Μονοδένδρι και ‘Χατζίνα’. Επίσης θα κατασκευαστούν:
@ εννέα κυματοθραύστες μήκους 75 μέτρων έκαστος, (με εφαρμογή στον πυθμένα και ανοδική κλίση προς μικρή εμφανή θέση πάνω από την θάλασσα) στο Μονοδένδρι,
@ εννέα αποσπασμένοι κυματοθραύστες 75 μέτρων έκαστος μέσα στη θάλασσα κυματοθραύστες, ανοικτά στη θάλασσα στα ανατολικά του αλιευτικού καταφυγίου Τσουκαλαίικων και
@ άλλοι έξι αποσπασμένοι κυματοθραύστες, ανοικτά στη θάλασσα, δυτικά του αλιευτικού καταφυγίου των Τσουκαλαίικων
Τέλος θα γίνουν και επτά εγκάρσιοι μήκους 24-56 μ. έκταστος (κλασικοί) πρόβολοι στα Βραχναίικα.
Στην περιοχή Καλαμάκι – Νιφοραίικα, θα έχουμε
@ οκτώ αποσπασμένους μέσα στη θάλασσα κυματοθραύστες, στην περιοχή από το ξενοδοχείο «Αχαιός» μέχρι το «Παυλίνα» και
@ τρεις αποσπασμένους κυματοθραύστες, στα δυτικά τους.
Παράλληλα θα γίνει και ένα θαλάσσιο τοιχίο 500 μ. δυτικά του ξενοδοχείου “Παυλίνα” καθώς και μια παράκαμψη του παραλιακού δρόμου μήκους 300 μ.
Στην παραλία Αλισσού θα γίνουν:
@ πέντε κυματοθραύστες στα ανοικτά στην περιοχή του Camping,
@ θα ανακατασκευαστούν δύο υφιστάμενοι πρόβολοι πλησίον της εκβολής του Πείρου ενώ θα γίνει και
@ θωράκιση της ακτογραμμής στην περιοχή µεταξύ των δύο προβόλων.
«Οι εξεταζόμενες περιοχές αφέθησαν επί δεκαετίες στην τύχη τους µόνη σωτηρία είναι θωράκιση µε φυσικούς ογκολίθους, ώστε να σωθούν σπίτια από τις επερχόμενες θύελλες» αναφέρει η εκτίμηση των μηχανικών που συνέταξαν τη μελέτη Χρ. Σολομωνίδη, Αντ. Μπουτάτης, Παν. Μπινίσκου και Μαρ. Καλπύρη.
«Η Διάβρωση των ακτών δεν είναι σημερινό φυσικό φαινόμενο. Τα τελευταία χρόνια όμως, η κλιματική αλλαγή και η έντονη ανθρώπινη παρεμβατικότητα μέσω λιμενικών έργων, λατόμευσης παράκτιου υλικού και δημιουργίας φραγμάτων, έχει επιταχύνει το φαινόμενο. Αν οι ακτές είναι γαιώδεις, αμμώδεις, όπως στη Δυτική Αχαΐα, το φαινόμενο της διάβρωσης είναι εντονότερο» αναφέρει ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος Βασίλης Αϊβαλής.
Η μελέτη έγινε στα πλαίσια του έργου «TRITON» και της ανάπτυξης μέσω του Ineterreg ενός μοντέλου ολοκληρωμένης διαχείρισης των παράκτιων ζωνών των Περιφερειών Απουλίας και Δυτικής Ελλάδας, με σκοπό την προστασία των παράκτιων περιοχών και τη μείωση των συνεπειών της διάβρωσης των.
Πάνος Σακελλαρόπουλος