Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία προβλέπεται να αντικαταστήσουν σταδιακά τα περίπου 320 «καθαρά», αλλά δυσκίνητα τρόλεϊ που κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα, στο πλαίσιο του φιλόδοξου προγράμματος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για ανανέωση του 70% του γερασμένου στόλου των αστικών συγκοινωνιών.

Οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται το φθινόπωρο του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια να μειωθεί ο χρόνος για τη Θεσσαλονίκη και τα νέα λεωφορεία να φτάσουν τον Μάιο.

Ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε χθες από τη Θεσσαλονίκη ότι ξεκίνησε η διαδικασία για την αγορά 750 νέων οχημάτων, που θα καλύψουν τις ανάγκες στα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθηνών και Θεσσαλονίκης, θα ενισχύσουν τη συχνότητα των δρομολογίων και θα αναβαθμίσουν τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ο προϋπολογισμός τους ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ, που έχουν εξασφαλιστεί από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Οι σχεδιασμοί για την πρωτεύουσα αφορούν την προμήθεια 400 νέων λεωφορείων, από τα οποία τα 180 θα κινούνται με φυσικό αέριο, τα 170 θα είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ τα υπόλοιπα 50 θα είναι αρθρωτά και θα χρησιμοποιούν ντίζελ.

Σήμερα η εταιρεία ΟΣΥ, που διαχειρίζεται τις οδικές συγκοινωνίες, διαθέτει περίπου 2.200 λεωφορεία, από τα οποία τα 220 αγοράστηκαν την περίοδο 1993-1996 και άλλα 869 το 2002, γι’ αυτό χαρακτηρίζονται υπέργηρα και ρυπογόνα.

Στην περίπτωση της πρωτεύουσας, τρέχει ήδη διαγωνισμός με ευθύνη του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) για την αγορά 92 λεωφορείων, από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτροκίνητα, με προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ, που εξασφάλισε η Περιφέρεια Αττικής.

Τα 350 οχήματα της νέας παραγγελίας θα καλύψουν τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης, από τα οποία 150 θα είναι ηλεκτροκίνητα, τα 150 θα κινούνται με φυσικό αέριο και τα 50 θα είναι αρθρωτά και θα κινούνται με ντίζελ.

Ο Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε ότι κατά την απο-ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, για την κάλυψη των αναγκών της Θεσσαλονίκης υπήρχαν μόνο 250 λεωφορεία, αντί των προβλεπόμενων 622, και ήταν μηδενικά τα αποθεματικά για την ανανέωση του στόλου.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού βρίσκεται από χθες σε δημόσια διαβούλευση, με προοπτική να υποβληθούν οι προσφορές μέσα στον Φεβρουάριο. Τα νέα λεωφορεία θα πρέπει να διαθέτουν χώρους για να υποδέχονται καροτσάκια για άτομα με κινητικά προβλήματα, καθώς και υποδομές που θα διευκολύνουν την πρόσβαση, όπως ράμπες στις πόρτες. Θα είναι επίσης εξοπλισμένα με υποδομές τηλεματικής (οθόνες δρομολογίων και επικυρωτικά μηχανήματα).

Ο ανάδοχος θα αναλάβει για πέντε χρόνια τη συντήρηση, γεγονός που εμμέσως οδηγεί σε συμπράξεις με ελληνικές επιχειρήσεις, συμβάλλοντας στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ο αρμόδιος υπουργός έχει προαναγγείλει προσλήψεις για την κάλυψη των μεγάλων κενών σε προσωπικό.

Στην πρωτεύουσα τα σημερινά κενά υπολογίζονται σε 200 στους οδηγούς και άλλα τόσα στους τεχνίτες, ενώ στη Θεσσαλονίκη θα προχωρήσει η διαδικασία για 150 οδηγούς και 50 τεχνίτες.

Οι μεγάλες αυτές παρεμβάσεις, οι πρώτες μετά το 2004, θα συνδυαστούν με την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, που θα «κουμπώνουν» με το δίκτυο του μετρό, το οποίο το 2020 θα λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη.

Πηγή