της Αλεξάνδρας Γκίτση
Σε σπιράλ βαθιάς ύφεσης συνεχίζει να βρίσκεται το λιανεμπόριο τροφίμων, θέτοντας εν αμφιβόλω το “αισιόδοξο” σενάριο που θέλει η υποχώρηση των πωλήσεων στο σύνολο της χρονιάς να κλειδώνει σε χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό. Υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς εκτιμά πως τη φετινή χρονιά δεν αποκλείεται το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων να εμφανίσει διψήφιο ποσοστό υποχώρησης των πωλήσεων του σε σχέση με το 2016, κάτι που αποτυπώνεται ήδη τους πρώτους μήνες του έτους.
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IRI αλλά και εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, τον Ιανουάριο η πτώση του τζίρου στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ άγγιξε το -10%, ανοδικά έστω και οριακά στο +2,9% λόγω της Καθαρής Δευτέρας “έκλεισε” ο Φεβρουάριος (την τρίτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου οι πωλήσεις ενισχύθηκαν κατά 11,3%) ενώ την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου ο τζίρος ακολούθησε ελεύθερη πτώση υποχωρώντας κατά 15%.
Αν και η σύγκριση γίνεται σε μια αγορά από την οποία τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς “έλειπε” το δίκτυο της Μαρινόπουλος, το οποίο πέρυσι λόγω προσφορών είχε καταφέρει να διατηρήσει μέρος των δυνάμεών του, εν τούτοις η εξέλιξη της κατανάλωσης έχει σημάνει συναγερμό και όχι μόνο στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Εκτός από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που βλέπουν καθημερινά στο ταμείο τους την πορεία της κατανάλωσης, σε vertigo βρίσκονται οι προμηθευτές.
Η αγορά ζητά να κλείσει η αξιολόγηση, διότι όπως αναφέρουν στελέχη της συνέχιση της αβεβαιότητας δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα σε μια επιβαρυμένη από τους φόρους και εισφορές κοινωνία, ενώ φοβούνται ότι ο λογαριασμός θα μεγαλώσει εξαιτίας των καθυστερήσεων στις διαπραγματεύσεις.
Οι ίδιοι εκτιμούν ότι το πρώτο τρίμηνο η οικονομία θα είναι σε ύφεση, κάτι που δεν απέχει από τις εκτιμήσεις που είχαν κάνει προ ολίγων ημερών στελέχη του ομίλου Fourlis κατά τη διάρκεια παρουσίασης του ομίλου στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών. Όπως είχαν σημειώσει τα στελέχη της Fourlis στην ΕΘΕ, η πτώση των πωλήσεων στην εσωτερική αγορά προβληματίζει γιατί δεν έχει να κάνει με την ανταγωνιστικότητα του ομίλου αλλά με μια διαπιστωμένη πλέον ύφεση, όπως είχαν πει.
Με βάση τις προβλέψεις της εταιρείας ερευνών IRI, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αναμένεται να υποχωρήσουν εφέτος κατά 3,6% σε σχέση με το 2016. Η πρόβλεψη αυτή βασίζεται στο σενάριο ότι η ανεργία θα μειωθεί στο 22% και δεν θα υπάρξουν κάποιες μεγαλύτερες ανατροπές στην οικονομία αλλά και στον κλάδο όπως συνέβη πέρυσι. Εν αντιθέσει πάντως με το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων η IRI εκτιμά πως οι πωλήσεις των καταστημάτων cash & carry θα εμφανίσουν μεν μείωση αλλά στα επίπεδα του 0,6%.
Πηγή:capital.gr