Τέσσερις ισχυροί όμιλοι κατέθεσαν χθες εκδήλωση ενδιαφέροντος για το νέο εμπορευματικό σιδηροδρομικό κέντρο στο Θριάσιο, ιδιοκτησίας του ΟΣΕ. Πρόκειται για έκταση 1.650 στρεμμάτων, δίπλα σε αυτή των 600 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ, όπου ήδη υλοποιείται το πρόγραμμα «Θριάσιο Ι», με επενδύσεις συνολικού ύψους 230 εκατ. ευρώ από την κοινοπραξία της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ με την Goldair, η οποία έχει αναλάβει για 40 χρόνια την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων συνολικής επιφάνειας 240.000 τετραγωνικών, που θα κατασκευάσει μέσα σε μια δεκαετία.
Στον χθεσινό διαγωνισμό συμμετείχαν η Goldair, που εκτελεί ήδη δρομολόγια με εμπορικά τρένα και αφετηρία τη Θεσσαλονίκη, η υπό ιταλικό έλεγχο ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε κοινοπραξία με τη Sarmed που δραστηριοποιείται στον τομέα των logistics, η Damco του ομίλου Κοπελούζου και η Pireaus Europe Asia Rail Logistics (PERRL), κινεζικών συμφερόντων, η οποία διαθέτει άδεια να αναπτύξει δίκτυο μεταφοράς εμπορευμάτων με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μας, με σημείο αναφοράς το λιμάνι του Πειραιά.
Στο νέο πρόγραμμα «Θριάσιο ΙΙ», οι επενδύσεις θα είναι της τάξης των 22 εκατ. ευρώ, αφού προβλέπεται να κατασκευαστούν οι χώροι του τελωνείου, γραφεία και υποδομές εναπόθεσης φορτίων, να αγοραστούν και να εγκατασταθούν γερανογέφυρες.
Στη μεγάλη έκταση του ΟΣΕ έχουν ήδη κατασκευαστεί δυο μεγάλες αποθήκες, με συνολικό εμβαδόν 50.000 τετραγωνικά και ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή σύγχρονων προδιαγραφών.
Είναι έργα που είχαν ξεκινήσει το 1999 και σχεδόν για μια εικοσαετία προχώρησαν με πολλές καθυστερήσεις και κυρίως με υπερβάσεις του προϋπολογισμού που εκτινάχθηκε στα 235 εκατ. ευρώ, αλλά πάλι δεν έφθασε για να υλοποιηθεί το σύνολο των υποδομών!
Οι Βρυξέλλες, πάντως, έχουν θέσει στις ελληνικές αρχές προθεσμία ώς τις 31 Μαρτίου για να ολοκληρωθεί η διαδικασία παραχώρησης σε ιδιώτες και έχουν προειδοποιήσει ότι, σε αντίθετη περίπτωση, θα κινήσουν τη διαδικασία για την επιστροφή του συνόλου των κοινοτικών κονδυλίων.
Εκ των πραγμάτων, η διαδικασία δεν μπορεί να ολοκληρωθεί το επόμενο δεκαήμερο, οπότε εκπνέει το κοινοτικό τελεσίγραφο, αλλά στο υπουργείο Μεταφορών υπάρχει αισιοδοξία ότι, μετά τα χθεσινά δεδομένα, θα δοθεί παράταση.
Με αυτές τις πληροφορίες, που φαίνεται να εκπορεύονται από τις Βρυξέλλες, εξασφαλίστηκε η μεγάλη συμμετοχή στην πρώτη φάση του διαγωνισμού.
Η επιτυχία του, πάντως, θα κριθεί στη δεύτερη φάση, όταν οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, που θα συνοδεύονται από το οικονομικό τίμημα.
Σε κάθε περίπτωση, η συμμετοχή και μόνον των τεσσάρων ομίλων δείχνει ότι υπάρχει μέλλον για τις σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα μας, δεδομένου ότι μέσα στον Απρίλιο, έπειτα από πολύχρονες καθυστερήσεις, προβλέπεται να δοθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη.