Ομολογούμε ότι εκπλαγήκαμε αρνητικά από τα δύο πρόσφατα δυστυχήματα, στην Αχαϊα, με θύματα άτυχους συμπολίτες μας, συνεπείς εργάτες της γης, που προκλήθηκαν από την ανατροπή των τρακτέρ τους.
Για να ακριβολογούμε, την προσοχή μας τράβηξε η αξιοσημείωτη χρονική σύμπτωσή τους. Δεν είναι σύνηθες μέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα δύο τρακτέρ να καταπλακώνουν τους χειριστές τους. Επομένως, σύμπτωση επαναλαμβανόμενη παύει να είναι σύμπτωση; Μπορείς να το πεις κι έτσι.
Καθώς, όμως, δεν είμαστε ειδικοί, αναζητήσαμε στο διαδίκτυο τις πιθανές αιτίες που βρίσκονται πίσω από τις ανατροπές τρακτέρ και αν και σε ποιο βαθμό είναι δυνατόν αυτές να αποφεύγονται.
Οι λέξεις – «κλειδιά» που βάλαμε στη δημοφιλέστερη μηχανή αναζήτησης του διαδικτύου μάς οδήγησαν αρχικά σε ένα αποτέλεσμα. Διαπιστώσαμε ότι δεκάδες πανομοιότυπα περιστατικά με την ίδια τραγική κατάληξη έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στην ελληνική επικράτεια, με αποτέλεσμα πολλοί αγρότες να χάσουν τη ζωή τους.
Επιπλέον, βρήκαμε μια ενδιαφέρουσα έρευνα της Ευρωπαϊκής Βιομηχανίας Γεωργικών Μηχανημάτων (την ύπαρξη της οποίας αγνοούσαμε) για τους πέντε βασικούς παράγοντες στους οποίους αποδίδονται (σε ποσοστό πάνω από το 80%) τα εν λόγω ατυχήματα.
Η ανατροπή των αγροτικών μηχανημάτων και η λανθασμένη οδική συμπεριφορά των οδηγών όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με συμβατικά οχήματα, αποτελούν περίπου τις μισές περιπτώσεις.
Η ανάλυση των σχετικών στοιχείων ξεκίνησε το 2011 από το Ελβετικό Συμβουλευτικό Κέντρο για την Πρόληψη των Ατυχημάτων στη γεωργία (το οποίο επίσης αγνοούσαμε) και επικεντρώθηκε σε 276 συμβάντα. Απ’ αυτήν προέκυψαν κι άλλα σημαντικά, συγκρίσιμα, δεδομένα για τα αγροτικής φύσης τροχαία.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το γράφημα της ειδικής ανάλυσης, οι κύριες αιτίες είναι η ανατροπή των μηχανημάτων, όπως των τρακτέρ (24%), η συμπεριφορά των άλλων οδηγών, συμβατικών οχημάτων (21%), η κακή ορατότητα των χειριστών (15%), η κακή συντήρηση των μηχανημάτων (13%) και τέλος η συμπεριφορά των οδηγών τους (11%).
Κατόπιν όλων αυτών, συμπεραίνουμε ότι οι ανατροπές τρακτέρ δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο, καθώς σημειώνονται και σε άλλες χώρες, ενώ οι αιτίες τους ποικίλουν κατά περίπτωση.
Βάσει των ευρημάτων της προαναφερόμενης έρευνας, μια επαρκής συντήρηση τους σε συνδυασμό με έναν προσεκτικό χειρισμό, θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποτρέψουν έναν αριθμό ανάλογων ατυχημάτων.
Αλλωστε, απ’ όποια πλευρά και να προσεγγίσεις το θέμα αυτό, που εγείρει κι έναν εύλογο προβληματισμό, καταλήγεις στη διαπίστωση ότι (κι εδώ) ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο πιο καθοριστικός.
Διότι αν το καλοσκεφτείς, αντιλαμβάνεσαι ότι πιθανότατα δεν φταίνε τα τρακτέρ, εφόσον κι αυτά άνθρωποι τα κατασκευάζουν, όπως και άνθρωποι τα χειρίζονται και τα συντηρούν…