Πόσο υπεύθυνο πολιτικά και ακαδημαϊκά μπορεί να είναι το να συγκροτείται το Μηχανογραφικό Δελτίο για την εισαγωγή των φοιτητών στα ΑΕΙ και ο υπουργός Παιδείας να αναδιατάσσει μέχρι την τελευταία στιγμή τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, προσθέτοντας και αφαιρώντας Πανεπιστημιακά Τμήματα ή μετονομάζοντας ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια; Δεν είναι. Η κατάσταση σήμερα στον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κυριαρχείται από την απόλυτη ανασφάλεια των μαθητών και των οικογενειών τους για το σύστημα των σχολών και τμημάτων που θα κληθούν να επιλέξουν, από την ασάφεια σχετικά με τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα αυτών και τη χωροταξία τους και από την έλλειψη ακαδημαϊκής, πολιτικής και κοινωνικής συναίνεσης για το όλο εγχείρημα.
Η βασική ιδέα πάσχει σοβαρά. Είναι τραγικό λάθος η κατάργηση της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και η απορρόφηση των ΑΤΕΙ από τα Πανεπιστήμια με διαπιστωτικές διαδικασίες εξπρές και νομοθετικές παρεμβάσεις-σκούπα. Πρόκειται για οπισθοδρομική αντίληψη η «δια βαπτίσεως» μετατροπή των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια. Είναι προκλητική η αδιαφορία απέναντι στους αποφοίτους και πτυχιούχους της τεχνολογικής εκπαίδευσης, οι οποίοι χάνουν την ακαδημαϊκή αναφορά των πτυχίων τους. Η «διά βαπτίσεως» κατάργηση των ΤΕΙ συνιστά μία αντιπαραγωγική και αντιαναπτυξιακή πολιτική.
Αντίθετα, θεωρώ ότι σήμερα οι μεγάλες συμπράξεις μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ χρειάζονται περισσότερο από ποτέ, ισχυροί ακαδημαϊκοί πόλοι μπορούν να συγκροτηθούν με απελευθέρωση των δυνατοτήτων συνεργασίας μεταξύ αυτών των δύο πυλώνων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο την ενίσχυση των ακαδημαϊκών και ερευνητικών αποτελεσμάτων και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας.
Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που είδε το φως της δημοσιότητας, είναι ένα γονατογράφημα. Σπέρνει τμήματα-κουφάρια δεξιά και αριστερά ανά την Ελλάδα, με ασαφή επιστημονικά πεδία και γνωστικά αντικείμενα και βεβαίως με ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα για τα περισσότερα εξ’αυτών. Ετσι, ο επαγγελματικός προσανατολισμός των μαθητών τινάζεται στον αέρα λίγες εβδομάδες πριν τη σύνταξη του νέου μηχανογραφικού, στο οποίο θα βρίσκονται τα 175 νέα-μεταλλαγμένα τμήματα. Αυτή είναι μια ανεύθυνη εκπαιδευτική πολιτική και όχι απλά λανθασμένη-που επηρεάζει το μέλλον των μαθητών και τους εγκλωβίζει στην τυχαιότητα και στην ανασφάλεια.
Αυτό που συμβαίνει με τα Πανεπιστήμια Πατρών και Πελοποννήσου και τα ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου είναι ενδεικτικό της πλήρους σύγχυσης που επικρατεί και της ανέφικτης ακαδημαϊκής κοπτοραπτικής. Στα δύο Πανεπιστήμια δημιουργούνται χωρίς καμία μελέτη και προετοιμασία τριανταέξι (36) νέα Τμήματα, μετά την κατάτμηση και κατάργηση των αντίστοιχων ΤΕΙ. Από τα υφιστάμενα Τμήματα του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, άλλα προσαρτώνται στο Πανεπιστήμιο Πατρών με διάφορες μετονομασίες και αυθαίρετες εντάξεις σε Σχολές, ενώ άλλα προσαρτώνται στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, διατηρώντας την έδρα τους στην Πάτρα, με παράλληλη ένταξη του προσωπικού της στο εν λόγω Πανεπιστήμιο. Η διασπορά των Τμημάτων αυξάνεται, ενώ τα περισσότερα νέα Τμήματα είτε θα έχουν ολιγομελές διδακτικό προσωπικό, είτε δεν θα έχουν καθόλου προσωπικό. Οι ακαδημαϊκές κοινότητες των δύο Πανεπιστημίων έχουν ήδη αντιδράσει αρνητικά στο σχέδιο του υπουργείου και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών το έχει απορρίψει με μεγάλη πλειοψηφία. Υπενθυμίζω ότι η σοβαρότητα της κοπτοραπτικής του υπουργείου είναι τόσο μεγάλη, ώστε μέχρι πριν λίγες βδομάδες μέρος του ΤΕΙ συγχωνευόταν με το ΕΑΠ, αλλά λόγω των ισχυρών αντιδράσεων το σχέδιο εγκαταλείφθηκε για αναπροσανατολιστεί προς το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Το γονατογράφημα αποδεικνύεται «ευέλικτο», ανάλογα με τις αντιδράσεις, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο εκπαιδευτικής πολιτικής.
Συμπέρασμα, το πολυνομοσχέδιο, το οποίο, εκτός όλων των παραπάνω, ενταφιάζει τη λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων και αλλάζει τη τελευταία στιγμή τους όρους της εισαγωγής στα ΑΕΙ, πρέπει να αποσυρθεί. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και τώρα προθύμων έχει βλάψει σοβαρά και έχει υπονομεύσει συστηματικά την παιδεία στη χώρα. Δεν πρέπει η τελευταία πράξη της πριν την έξοδο, που θα αποφασίσει ο ελληνικός λαός στις εκλογές, να συσσωρεύσει περισσότερα δεινά στην πολύπαθη ελληνική εκπαίδευση.

 

*Βουλευτής Αχαΐας του Κινήματος Αλλαγής
Καθηγητής και πρ. πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.