Ένα ουσιαστικό βήμα προς την κατεύθυνση κατασκευής των εγκαταστάσεων αποθήκευσης και διανομής υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στο Νότιο Λιμάνι της Πάτρας, έγινε πρόσφατα, με την ομόφωνη έγκριση του επικαιροποιημένου master plan, από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή ενέκρινε το σχέδιο και αποφάσισε ότι στις επόμενες φάσεις σχεδιασμού των έργων που αφορούν την εγκατάσταση δεξαμενών και τις λιμενικές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης πλοίων και οχημάτων διακίνησης με LNG, χρειάζεται να ενισχυθούν και εξειδικευτούν τα μέτρα ασφαλείας των εγκαταστάσεων.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠΑ Νίκο Κοντοέ, η επικαιροποίηση – τροποποίηση του master plan του Νότιου Λιμένα, αφορούσε κατά κύριο λόγο τις εγκαταστάσεις LNG, καθώς και κάποιες νέες υποδομές και δύο σημεία πρόσδεσης βοηθητικών σκαφών, μεταξύ των οποίων και το πυροσβεστικό, που μέχρι σήμερα έδενε στο παλιό λιμάνι.
Στην ΕΣΑΛ μετέχουν εκπρόσωποι του Υπουργείου Ναυτιλίας και πολλών ακόμα υπουργείων, τα οποία έχουν αρμοδιότητες εντός των λιμένων. Οπως σημείωσε ο κ. Κοντοές, το επικαιροποιημένο master plan, λύνει τα προβλήματα που είχαν προκύψει το 2017, για τα οποία το υπουργείο Περιβάλλοντος είχε διατυπώσει ενστάσεις σε θέματα προμελέτης ασφαλείας για τον σταθμό LNG.
Με τις παρεμβάσεις που έκανε ο ΟΛΠΑ, το λιμάνι διαθέτει πλέον μια νέα μελέτη για έναν σταθμό LNG απολύτως ασφαλή. Η μονάδα LNG που θα εγκατασταθεί στο νέο λιμάνι θα αφορά αρχικά, την ναυτιλιακή χρήση και δεν θα προορίζεται για τα νοικοκυριά και τα σπίτια της Πάτρας. Μιλάμε για τρεις δεξαμενές χωρητικότητας συνολικά 3.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σύμφωνα με την μελέτη μαζί με τις τρεις αυτές δεξαμενές θα υπάρχει μία ακόμα εφεδρική.
Ο χώρος που προβλέπει η προκαταρτική μελέτη του έργου για την τοποθέτηση τους, βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα του νέου λιμένα, εντός φυσικά της λιμενικής ζώνης.
ΜΗΔΑΜΙΝΕΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ
Οπως τονίζει ο κ. Κοντοές, η μονάδα LNG που θα δημιουργηθεί, εκτός από το ότι θα είναι προσαρμοσμένη στις συνθήκες του περιβάλλοντος, άρα δεν θα έχει βλαπτικές συνέπειες για την ζωή των κατοίκων της περιοχής, θα είναι και απόλυτα ασφαλής.
Ακόμα όμως και στην σπάνια περίπτωση ατυχήματος, αυτό δεν πρόκειται να επηρεάσει κάποια περιοχή εκτός λιμενικής ζώνης, αλλά οι συνέπειες θα αφορούν μόνο την περιοχή του λιμένα.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι το μελλοντικό καύσιμο ναυτιλιακής χρήσης και χωρίς αυτό το λιμάνι της Πάτρας δεν θα μπορεί να παίξει τον κομβικό ρόλο που ευελπιστεί να έχει στο διαμετακομιστικό ναυτιλιακό εμπόριο και κατά συνέπεια θα μείνει πίσω από τις εξελίξεις, πρόσθεσε ο κ. Κοντοές.
ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ
Μέχρι το 2020, ο ΟΛΠΑ θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις σχετικές μελέτες που χρηματοδοτούνται σε αυτή την φάση από το κοινοτικό έργο Poseidon Med. Ωστόσο, για την κατασκευή του σταθμού αποθήκευσης και διανομής LNG θα χρειαστούν επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ, πόρους τους οποίους δεν διαθέτει ο ΟΛΠΑ, ενώ το έργο θα πρέπει να είναι έτοιμο το 2025.
Ετσι η εμπλοκή ιδιώτη επενδυτή, δεν θα πρέπει να αποκλείεται.

 

Του ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ