Προϋπόθεση για να έρθουν επενδύσεις και να πιαστεί ο φιλόδοξος στόχος ανάπτυξης είναι η έγκαιρη ολοκλήρωση της αξιολόγησης, τονίζει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Τα θετικά και αρνητικά ρίσκα. Η κατανάλωση και η ανεργία.
Αναλυτικότερα, στην έκθεση τονίζεται ότι τελικά οι προβλέψεις του ΕΔΣ επιβεβαιώθηκαν για το 2016, καθώς το πραγματικό ΑΕΠ έκλεισε με ρυθμό αύξησης 0,2%. Η θετική επίδοση του 2016 επηρεάζει και το 2017, έτσι προβλέπεται να πραγματοποιηθούν οι στόχοι – εκτιμήσεις των δανειστών, παρά τα επιπλέον φορολογικά μέτρα.
Οι καλύτερες των αρχικών προβλέψεων επιδόσεις του 2016 θα έχουν θετικό αντίκτυπο (carry over effect) το 2017. Παρόλα αυτά, ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% θεωρείται αρκετά αισιόδοξος.
Ωστόσο για την επίτευξη του στόχου του 2017 αναγκαία, αλλά όχι ικανή, προϋπόθεση είναι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής. Άλλες πηγές κινδύνου είναι η έκταση που θα παρουσιάσει η προσφυγική κρίση και το αντίκτυπό της στον τουρισμό, η αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων, η αργή πορεία των ιδιωτικοποιήσεων καθώς και η παγκόσμια αβεβαιότητα.
Από την άλλη πλευρά, η αισιόδοξη προοπτική (upside risks) στηρίζεται στην ταχύτερη από τις προβλέψεις ανάκτηση της επενδυτικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Όπως σημειώνει το ΕΔΣ, η καθυστέρηση ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης του Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής ενισχύει την αβεβαιότητα και την μεταβλητότητα, καθιστώντας την πορεία ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης επισφαλή. Η χαμηλή αβεβαιότητα και η ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης είναι βασικές προϋποθέσεις για την σημαντική αύξηση των επενδύσεων που αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2017, 2018 και 2019.
Η ανάλυση για τις συνιστώσες του ΑΕΠ
1. Ιδιωτική κατανάλωση: Η μείωση του ρυθμού μεταβολής της ιδιωτικής κατανάλωσης μόνο κατά 0,3% (από 1,8% σε 1,5%) κρίνεται αρκετά αισιόδοξη, λόγω της πίεσης στο εισόδημα από τα φορολογικά μετρά που τέθηκαν σε ισχύ το 2017. Η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης μπορεί να προέλθει από την άρση της αβεβαιότητας και την διοχέτευση των αποταμιεύσεων προς την οικονομία με έμφαση στην ιδιωτική κατανάλωση.
2. Δημόσια κατανάλωση: Η εκτίμηση του ΕΔΣ για την μείωση του ρυθμού μεταβολής της δημόσιας κατανάλωσης κατά 0,4% (από -0,3% σε -0,7%) σε σχέση με τις προβλέψεις του 2016 κρίνεται ως ρεαλιστική – στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής.
3. Συνολικές επενδύσεις: Υπάρχουν προϋποθέσεις για την αύξηση των επενδύσεων που στηρίζονται στην αναστροφή του οικονομικού κλίματος. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι η καθυστέρηση ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης θέτει σε κίνδυνο τις παραπάνω προβλέψεις.
4. Εισαγωγές και εξαγωγές: Αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για τις εισαγωγές – εξαγωγές θεωρείται εύλογη λόγω της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού. Η Ελλάδα θεωρείται ασφαλής τουριστικός προορισμός σε σχέση με γειτονικές χώρες. Η αναστροφή του οικονομικού κλίματος θα ενισχύσει τις εισαγωγές.
Εναρμονισμένος ΔΤΚ και ανεργία: Ο Εναρμονισμένος ΔΤΚ λόγω των προσθέτων φορολογικών μέτρων θα παρουσιάσει αύξηση κατά 0,7% σε σχέση με τις προβλέψεις του Οκτωβρίου 2016. Η ανεργία παραμένει σταθερά πολύ υψηλή έως το 2019.
Πηγή:http://www.euro2day.gr