Υμνογραφία και “αποθέωση” της Συνόδου του Κολυμπαρίου αποτέλεσε η Τρίτη Παγκρήτια Ιερατική Σύναξη στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης με πολλά καρφιά για όσους έχουν επιλέξει την “αγία ανυπακοή” αντιδρώντας στα οικουμενιστικά σχέδια του Φαναρίου.
Σέκτα αποκάλεσε τους απόντες και αντιδρώντες στη Σύνοδο ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, Κόλαση την ακοινωνησία ο Μητροπολίτης Κισάμου υποστηρίζοντας πως η Εκκλησία έχει ανάγκη από σωτήρες, ο δε καθηγητής κ. Γιάγκου υπογράμμισε την ύπαρξη ενός κύκλου λαϊκισμού, που αποτελείται από ανθρώπους παραπληροφορημένους με ελλιπή κατάρτιση!
Άκρως επιθετικός και ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας που έκανε λόγο και για “νεοζηλωτικούς κύκλους που δείχνουν ασέβεια προς τον ιερό συνοδικό θεσμό και πολυλογούν ατεκμηρίωτα, όντας εγκλωβισμένοι στον πειρασμό της αυτοπροβολής τους”, ενώ για τους απόντες σχολίασε πως «η μη συμμετοχή των τεσσάρων εκκλησιών στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, ήταν ένας μετεωρισμός ανορθόδοξος και εκκλησιολογικώς επικίνδυνος».
Σαφέστατη ήταν και η σφοδρή κριτική του για την Ρωσική Εκκλησία καθώς είπε ότι «οι ύβρεις κατά της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου είναι εσκεμμένες και κατευθυνόμενες και επιδιώκουν την κατάκτηση του Οικουμενικού Θρόνου από τη λεγόμενη “Τρίτη Ρώμη”, με την απειλή της “αποτείχισης” εις βάρους της ενότητας της Εκκλησίας»
Αναλυτικότερα, λοιπόν, χθες Τρίτη 16 Μαΐου 2017, πραγματοποιήθηκε στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ), το Γ΄ Παγκρήτιο Ιερατικό Σεμινάριο με ειδικό θέμα: «Θεολογική προσέγγιση των κειμένων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας». Τις εργασίες του Σεμιναρίου «άνοιξε» ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος με την τέλεση του Αγιασμού και στη συνέχεια ακολούθησε η εισαγωγή στη θεματολογία του Σεμιναρίου, από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιο, Πρόεδρο της ΟΑΚ και τον Δρα Κωνσταντίνο Ζορμπά, Γενικό Διευθυντή της ΟΑΚ.
Ο Σεβασμιώτατος κ. Αμφιλόχιος ανέγνωσε το Μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου Α΄, σύμφωνα με το οποίο: «η συγκληθείσα εν Κολυμβαρίω Κρήτης Αγία και Μεγάλη Σύνοδος τυγχάνει αναμφιβόλως το σημαντικώτερον γεγονός της Ορθοδόξου ημών Εκκλησίας των τελευταίων ετών, γενομένη προς ενίσχυσιν της ενότητος αυτής και λειτουργίας του θεσμού της συνοδικότητος εν αυτή». Διότι –κατά τον Οικουμενικό Πατριάρχη– «ο ρόλος της προ ενός περίπου έτους πραγματοποιηθείσης Συνόδου ήτο η διατήρησις της ενότητος της Εκκλησίας εις οικουμενικόν επίπεδον, χωρίς όμως τούτο να σημαίνη μείωσιν της πληρότητος και της ελευθερίας εκάστης τοπικής εκκλησίας. Η Σύνοδος, όπως άλλωστε και τα δύο συστατικά της λέξεως δηλούν, επιβεβαιοί την συνοδοιπορίαν, την κοινήν πορείαν των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών». Γι’ αυτό και «επαινούμεν την υμετέραν αγαπητήν Ιερότητα και τον Γενικόν Διευθυντήν της Ακαδημίας Δρα Κωνσταντίνον Ζορμπάν επί τη διοργανώσει του Γ΄ Ιερατικού Σεμιναρίου, ευχόμενοι ευχύμους τους καρπούς αυτού, προς οικοδομήν εν Χριστώ του αγαπητού και πιστού κλήρου της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Κρήτης, αγωνιζομένου όπως δίδη την καλήν μαρτυρίαν εις την ολοέν και περισσότερον εκκοσμικευομένην σύγχρονον κοινωνίαν».
Αμέσως μετά την ανάγνωση του Μηνύματος του Οικουμενικού Πατριάρχου, ο κ. Αμφιλόχιος ευχαρίστησε τους παρευρισκομένους Μητροπολίτες Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ευγένιο, Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνό, Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κύριλλο και τους ομιλητές του Σεμιναρίου, οι οποίοι –κατά τον ίδιο– «αποτελούν τους κατεξοχήν ειδικούς ομιλητές για το υπό συζήτησιν θέμα». Ο κ. Αμφιλόχιος υπογράμμισε, επίσης, πως, «είναι πολύ ευτυχές το γεγονός ότι βρισκόμεθα σήμερα σε αυτόν το χώρο, καθώς είναι σημαντικό να κοινωνούμε την κοινωνία των προσώπων που είναι ο Παράδεισος, σε αντίθεση με την ακοινωνησία που είναι η Κόλαση», σύμφωνα με τον αββά Μακάριο, καθώς, «δεν σώζουμε εμείς την Εκκλησία και την Ορθοδοξία, ούτε η Εκκλησία έχει ανάγκη από σωτήρες, διότι ένας είναι ο Σωτήρας Χριστός και όλοι εμείς σωζόμαστε μέσα στη χάρη της, ως μέλη του Σώματος του Χριστού».
O Δρ Ζορμπάς στη σύντομη εισαγωγή του τόνισε πως, «η Ακαδημία θεωρεί υποχρέωσή της να μη μείνει η Σύνοδος στην Ιστορία, ως ένα τυχαίο ιστορικό γεγονός και γι’ αυτόν το λόγο χρειάζεται η αξιοποίηση των κειμένων της, μέσα από την υπεύθυνη μελέτη που είναι μία επιτακτική ανάγκη όσο ποτέ». Κατά τον Δρα Ζορμπά, «βρισκόμαστε σε μια εποχή, όπου, εντός και εκτός των ευρωπαϊκών μας συνόρων, υπάρχει πόνος και χάος και άνθρωποι που υποφέρουν στην απέλπιδα προσπάθεια τους να έρθουν στην Ευρώπη για ένα καλύτερο μέλλον, σε ειρήνη, ασφάλεια και αξιοπρέπεια». Τα κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου έχουν οικουμενικό χαρακτήρα και απευθύνονται «προς τα τέκνα της Αγιωτάτης ημών Εκκλησίας, αλλά και προς πάντα άνθρωπον «τον μακράν και τον εγγύς» (Εφεσ. β, 17) και «προς τον Ορθόδοξο λαό και κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως». Αυτό, κατά τον κ. Ζορμπά, σημαίνει ότι μιλούμε όλοι για όλα και δεν ακούγεται μία λέξη για τη στάση της Ορθοδοξίας σε θέματα Βιοηθικής, Οικολογίας, Παιδείας, Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Οικονομικής κρίσης, Φονταμενταλισμού, Μεταναστευτικής κρίσης, κ.ά., όπως αυτά εκφράσθηκαν μέσα από τα κείμενα της Συνόδου.
Τέλος, κατά τον κ. Ζορμπά, «ο αναστάσιμος θρίαμβος του Ιησού Χριστού είναι θρίαμβος κατά της αδικίας, της βίας, και γενικότερα κατά της αμαρτίας και του θανάτου, η ολοκλήρωσή του έργο Του επί της γης, προς ανακαίνιση του σύμπαντος κόσμου».
Στη συνέχεια, ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Αθηνών, παρουσίασε την εισήγησή του, με θέμα: «Τα “υπέρ” και τα “κατά” στο πριν και στο μετά της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας: Θέματα και Προβληματισμοί». Ο Σεβασμιώτατος έκανε μία σύντομη ιστορική αναδρομή στις προεργασίες της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου κατά τον 20ο αιώνα, καθώς και στο γόνιμο διάλογο που αναπτύχθηκε μέσα από την προβολή της πατερικής σκέψης και τόνισε ιδιαίτερα πως, «η Σύνοδος ήταν απαίτηση των καιρών και η πορεία προς αυτή μονόδρομος». Κατά τον κ. Χρυσόστομο «η Σύνοδος ασχολήθηκε με θέματα όπως, η εκκλησιολογική της αυτοσυνειδησία, η στήριξη της οικογένειας, η αποστολή της Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο, καθώς και άλλα φλέγοντα ζητήματα, τα οποία προέβαλαν την επικαιρότητα και ευαισθησία της Ορθοδόξου Εκκλησίας».
Ο κ. Χρυσόστομος υπογράμμισε, επίσης, πως «η Σύνοδος αυτή αποτελεί τη φανέρωση του συνοδικού θεσμού, που “έβγαλε” τα μέλη της Εκκλησίας από την αυτοάνοση εσωστρέφεια που για αιώνες ταλαιπωρούσε την Εκκλησία, κάτι που αποτελεί μεγάλο κέρδος». Επίσης έκανε λόγο και για τους «νεοζηλωτικούς κύκλους που δείχνουν ασέβεια προς τον ιερό συνοδικό θεσμό και πολυλογούν ατεκμηρίωτα, όντας εγκλωβισμένοι στον πειρασμό της αυτοπροβολής τους, αλλά και άλλων σκοπιμοτήτων», ενώ ταυτοχρόνως τόνισε πως «η μη συμμετοχή των τεσσάρων εκκλησιών στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, ήταν ένας μετεωρισμός ανορθόδοξος και εκκλησιολογικώς επικίνδυνος».
Γιατί με αυτόν τον τρόπο «η Εκκλησία από τρόπος ζωής μετατρέπεται σε ιδεολόγημα και σέκτα και οι πιστοί της από μέλη σε οπαδούς, καθώς δεν διαλέγεται με κανέναν άλλον εκτός αυτής». Τέλος, κατά τον κ. Χρυσόστομο, «οι ύβρεις κατά της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου είναι εσκεμμένες και κατευθυνόμενες και επιδιώκουν την κατάκτηση του Οικουμενικού Θρόνου από τη λεγόμενη “Τρίτη Ρώμη”, με την απειλή της “αποτείχισης” εις βάρους της ενότητας της Εκκλησίας». Μετά το τέλος της ομιλίας του, ο κ. Χρυσόστομος απήντησε σε ερωτήσεις των κληρικών και ακολούθησε ενδιαφέρουσα εποικοδομητική συζήτηση.
Στη συνέχεια ο κ. Θεόδωρος Γιάγκου, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. ανέλυσε την εισήγησή του, με θέμα: «Η θέση και οι θέσεις της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας». Ο κ. Γιάγκου έκανε μία συνοπτική ιστορική αναδρομή στην εκκλησιαστική ιστορία σχετικά με τον οικουμενικό διάλογο, τονίζοντας τον φιλάνθρωπο χαρακτήρα της Εκκλησίας, καθώς και την ποιμαντική της πράξη και υπογραμμίζοντας πως, «η γενικότερη πράξη της Εκκλησίας και μάλιστα η συνοδική θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη».
Ο κ. Γιάγκου υπογράμμισε την ύπαρξη ενός κύκλου λαϊκισμού, που αποτελείται από ανθρώπους παραπληροφορημένους με ελλιπή κατάρτιση, οι οποίοι καταφέρονται εναντίον της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου. Ταυτοχρόνως και σε αντίθεση με την ανωτέρω παράλογη «λογική» –κατά τον κ. Γιάγκου– οι αρχές της οικονομίας και της ακρίβειας που εφαρμόζονται από την εκκλησιαστική μας παράδοση, φανερώνουν τον δυναμισμό της πατερικής σκέψης και κατ’ επέκταση της Εκκλησίας. Στη συνέχεια, ο κ. Γιάγκου ανέλυσε την προβληματική γύρω από τους μικτούς γάμους και τη διαστρέβλωση της σκέψης της ορθόδοξης παράδοσης πάνω σε αυτό το θέμα από ευσεβιστικούς κύκλους.
Έπειτα από την ολοκλήρωση των εισηγήσεων ακολούθησε συζήτηση, καθώς και εξαγωγή των γενικών συμπερασμάτων.
Τις εργασίες του Σεμιναρίου «έκλεισε» ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος, ο οποίος συνεχάρη την ΟΑΚ για την πρωτοβουλία και ευχαρίστησε για τη διοργάνωση, προτείνοντας τη συνέχιση και την υιοθέτηση από την Ιερά Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας της Κρήτης, των παγκρήτιων αυτών ιερατικών δράσεων του Ιδρύματος.
Στους παρευρισκομένους προσφέρθηκε δωρεάν το νέο έντυπο των «Αποφάσεων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας» με την επιμέλεια και έκδοση του «Κέντρου Οικουμενικών, Ιεραποστολικών και Περιβαλλοντικών Μελετών “Μητροπολίτης Παντελεήμων Παπαγεωργίου”» (CEMES).