Το εργοτάξιο του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος επισκέφτηκε σήμερα Παρασκευή το μεσημέρι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στα Χανάκια της Ηλείας, στο πλαίσιο της προεκλογικής του περιοδείας, διαμηνύοντας: «Από το 2025 σταματά ο αποκλεισμός της Ηλείας».
Ειδικότερα, σχολιάζοντας την εξέλιξη του έργου ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε: «Εγώ φαντάζομαι ότι όσοι πια βλέπουν αυτή την εικόνα δεν πρέπει να έχουν καμία αμφιβολία ότι ο δρόμος επιτέλους γίνεται, γιατί θυμάστε ότι μέχρι και πριν από έναν, ενάμιση χρόνο είχαμε ακόμα κάποιες αμφιβολίες. Ασχολήθηκα προσωπικά με τρεις δρόμους. Με αυτόν, με τον Ε65, το βόρειο κομμάτι και με τον ΒΟΑΚ. Αυτοί και οι τρεις δρόμοι αν δεν υπήρχε ανάμειξη σε ανώτατο επίπεδο για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε και χρηματοδότηση αλλά και εγκρίσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, θα ήμασταν ακόμα εκεί που ήμασταν πριν από τρία χρόνια. Να μιλάμε δηλαδή για ένα σχέδιο επί χάρτου».
Ο δήμαρχος Αμαλιάδας Γιάννης Λυμπέρης, από την πλευρά του, πρόσθεσε: «Πρώτη φορά η Ηλεία έχει τόσα μαζεμένα έργα ταυτόχρονα, είναι πρώτη φορά. Είναι πρωτόγνωρο αυτό το πράγμα».
O υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Από τις πρώτες ημέρες που αναλάβαμε την πολιτική διακυβέρνηση του τόπου δεσμευτήκαμε ότι το έργο του νέου αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος θα γίνει πραγματικότητα. Τότε πολλοί μας αμφισβήτησαν, σήμερα όμως όλοι βλέπουν ότι οι δεσμεύσεις μας γίνονται πράξη. Οι εργασίες “τρέχουν” όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε και με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, το ενδιαφέρον του οποίου είναι πολύ μεγάλο. Άλλωστε, χάρη στις δικές του προσωπικές παρεμβάσεις ο σημαντικός αυτός αυτοκινητόδρομος μπήκε στη σφαίρα της υλοποίησης».
Ο νέος οδικός άξονας, συνολικού μήκους 74,5 χιλιομέτρων, αναμένεται να βελτιώσει δραστικά την οδική ασφάλεια, μειώνοντας ταυτόχρονα τη διάρκεια της διαδρομής ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της δυτικής Ελλάδας.
Το έργο, που είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί το 2025, εκτιμάται ότι θα τονώσει την αναπτυξιακή δυναμική της Ηλείας και ευρύτερα της Πελοποννήσου, οφελώντας ταυτόχρονα τις ακτοπλοϊκές και εμπορικές συνδέσεις με τα Επτάνησα.
Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος έφτασε σε τέλμα την περίοδο 2015-2019, όταν ακυρώθηκε ο προγενέστερος ενιαίος διαγωνισμός και το έργο κατακερματίστηκε σε οκτώ επί μέρους τμήματα παρά τις ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που έθεταν σε κίνδυνο την παροχή κοινοτικών πόρων.
Έπειτα, δημοπρατήθηκαν πέντε εργολαβίες και σημειώθηκαν σοβαρές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του κατατμημένου έργου, καθώς σε τέσσερα κομμάτια η πρόοδος κυμαινόταν μεταξύ 0,11% και 2%, μολονότι είχε παρέλθει περίπου το ένα τρίτο του συμβατικού χρόνου.
Τα προβλήματα επιλύθηκαν ύστερα από διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με αποτέλεσμα την επανένταξη του αυτοκινητόδρομου στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Με αυτόν τον τρόπο η χρηματοδοτική επιβάρυνση του Δημοσίου μειώθηκε κατά 80 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το κόστος των οκτώ εργολαβιών ενώ οι εργασίες προχωρούν βάσει χρονοδιαγράμματος.