Για τον κίνδυνο βρετανικά εργοστάσια αυτοκινήτων να κλείσουν και χιλιάδες θέσεις εργασίας να χαθούν, αν η κυβέρνηση δεν επαναδιαπραγματευτεί αμέσως τη συμφωνία του Brexit, προειδοποίησε η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis.
Η ιδιοκτήτρια εταιρεία των Vauxhall, Peugeot, Citroen και FIAT δήλωσε ενώπιον του κοινοβουλίου ότι βάσει της παρούσας συμφωνίας, δασμοί θα βαρύνουν τις εξαγωγές ηλεκτρικών βαν προς την Ευρώπη από τον επόμενο χρόνο, όταν τεθούν σε ισχύ οι σκληρότερες ρυθμίσεις του Brexit.
Η αυτοκινητοβιομηχανία καλεί την κυβέρνηση να επιδιώξει συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ενωση για την επέκταση των ρυθμίσεων που ισχύουν σήμερα για την προμήθεια ανταλλακτικών έως το 2027 αντί -όπως προβλέπεται- του 2024.
Εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης δήλωσε ότι ο υφυπουργός Επιχειρήσεων έχει θέσει το θέμα στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
«Αν το κόστος κατασκευής ενός ηλεκτρικού οχήματος στο Ηνωμένο Βασίλειο γίνει μη ανταγωνιστικό και μη βιώσιμο, οι δραστηριότητες θα κλείσουν» επισημαίνει η Stellantis σε υπόμνημά της προς την επιτροπή της Βουλής των Κοινοτήτων που εξετάζει τις προοπτικές της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι κατασκευαστές δεν θα συνεχίσουν να επενδύουν, αλλά αντίθετα θα μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως έχει γίνει με Βρετανούς κατασκευαστές όπως οι Ford και Mini.
Υπενθυμίζεται ότι η εμπορική συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ενωση προβλέπει ότι μετά το Brexit, το 45% της αξίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρέπει να προέρχεται από τη Βρετανία ή την Ε.Ε. από το 2024 για να αποφύγει την επιβολή δασμών.
Για να περισώσει την αυτοκινητοβιομηχανία της, η Βρετανία χρειάζεται όχι μόνο να επεκτείνει το χρονοδιάγραμμα με την Ε.Ε., αλλά και επειγόντως να προσελκύσει κατασκευαστές μπαταριών και άλλους προμηθευτές ανταλλακτικών αυτοκινήτων ώστε να εγκατασταθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε στο ραδιόφωνο του BBC ο Άντι Πάλμερ, πρώην επιχειρησιακός διευθυντής της Nissan και πρόεδρος της ευρωπαϊκής εταιρείας κατασκευής μπαταριών InoBat, προσθέτοντας χαρακτηριστικά: «Το κόστος της αποτυχίας είναι ξεκάθαρο. Οι 800.000 θέσεις εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο που συνδέονται με την αυτοκινητοβιομηχανία… Αν δεν έχει ικανότητα κατασκευής μπαταριών στο Ηνωμένο Βασίλειο, τότε οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μετακινηθούν προς την ηπειρωτική Ευρώπη».
Η βρετανική εμπορική ένωση Society of Motor Manufacturers and Traders δηλώνει στο δικό της υπόμνημα ότι οι σημερινές παραγωγικές ικανότητες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Βρετανία δεν θα επιτρέψουν στον τομέα να καλύψει τις απαιτήσεις για μπαταρίες και ανταλλακτικά μπαταριών.
Οι προειδοποιήσεις απηχούν ευρύτερους φόβους εντός της βιομηχανίας ότι ο βρετανικός τομέας αυτοκινήτων δεν έχει την αναγκαία εφοδιαστική γραμμή για τη μετάβαση στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πράγμα που συνιστά τεράστιο κίνδυνο την ώρα που οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε ολόκληρο τον κόσμο επιλέγουν χώρους για να εγκαταστήσουν νέα γιγάντια εργοστάσια παραγωγής μπαταριών.
Η Βρετανία έχει προσελκύσει επενδύσεις στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις Nissan και Ford, ενώ άλλοι μεγάλοι παίκτες του τομέα ακόμη εξετάζουν το πού θα επενδύσουν.
Η Stellantis έχει ανακοινώσει επενδύσεις ύψους 100 εκατομμυρίων λιρών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη μονάδα του Ellesmere Port το 2021. Στο υπόμνημα υποστηρίζει ότι, όταν έκανε την ανακοίνωση, είχε την πεποίθηση ότι θα έχει την ικανότητα παραγωγής επαρκών ανταλλακτικών στη Βρετανία ή την Ευρώπη ώστε να καλύπτεται από τη ρύθμιση της συμφωνίας περί εμπορικών συναλλαγών για την εποχή μετά το Brexit. «Τώρα δεν είμαστε σε θέση να καλύψουμε αυτά τα κριτήρια προέλευσης» αναφέρει στο υπόμνημα επικαλούμενη παράγοντες όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και το κόστος των πρώτων υλών.