Κατέπλευσε σήμερα στο Όσλο το μεγαλύτερο αεροπλανοφόρο του κόσμου, το «USS Gerald R. Ford», σε μια επίδειξη της ισχύος του ΝΑΤΟ, ενώ παραμένει αυξημένη η ένταση μεταξύ της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας και Ρωσίας εξαιτίας της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Τις επόμενες ημέρες το αεροπλανοφόρο και το πλήρωμά του θα συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικές ασκήσεις με τις νορβηγικές ένοπλες δυνάμεις κατά μήκος των ακτών της χώρας, όπως ανακοινώθηκε από τη νορβηγική πλευρά.
«Αυτή η επίσκεψη είναι ένα σημαντικό μήνυμα για τη στενή διμερή σχέση ανάμεσα στις ΗΠΑ και στη Νορβηγία και ένα μήνυμα για την αξιοπιστία της συλλογικής άμυνας και αποτροπής» δήλωσε ο Τζόνι Κάρλσεν, εκπρόσωπος του Νορβηγικού Κοινού Επιτελείου, που αποτελεί το κέντρο διοίκησης επιχειρήσεων των νορβηγικών ενόπλων δυνάμεων. Νορβηγικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι το αεροπλανοφόρο θα πλεύσει βόρεια του Αρκτικού Κύκλου.
«Δεν υπάρχουν ζητήματα στον (Αρκτικό) Βορρά που απαιτούν στρατιωτική λύση ούτε θέματα στα οποία χρειάζεται έξωθεν επέμβαση» ανέφερε η ρωσική πρεσβεία σε ανάρτησή της στο Facebook. «Έχοντας κατά νου την παραδοχή του Όσλο ότι η Ρωσία δεν αποτελεί άμεση στρατιωτική απειλή για τη Νορβηγία, τέτοιες επιδείξεις ισχύος φαίνονται παράλογες και επιβλαβείς».
Η Νορβηγία, μέλος του ΝΑΤΟ, έχει σύνορα με τη Ρωσία στην Αρκτική και πέρυσι έγινε ο μεγαλύτερος προμηθευτής αερίου της Ευρώπης μετά τη μείωση των ροών αερίου από τη Ρωσία. Οι νορβηγικές ένοπλες δυνάμεις και σύμμαχοι του ΝΑΤΟ περιπολούν από το φθινόπωρο γύρω από θαλάσσιες πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου και αερίου, μετά τις εκρήξεις που είχαν σημειωθεί στους αγωγούς Nord Stream στη Θάλασσα της Βαλτικής.
Το «USS Gerald R. Ford» είναι πυρηνοκίνητο και έχει μήκος 337 μέτρα (το μήκος των αεροπλανοφόρων κλάσης Νίμιτς είναι 332,8 μέτρα), γεγονός που το καθιστά το μεγαλύτερο αεροπλανοφόρο στον πλανήτη. Η νέα ναυαρχίδα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ είναι επίσης το πιο προηγμένο αεροπλανοφόρο στον κόσμο. Κατά τον σχεδιασμό του ενσωματώθηκαν περισσότερες από 20 νέες τεχνολογίες, περιλαμβανομένου και ενός ηλεκτρομαγνητικού συστήματος απονήωσης αεροσκαφών (αντί για υδραυλικούς καταπέλτες ατμού).
Τέθηκε σε υπηρεσία το 2017 από τον τότε πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος, μάλιστα, είχε προκαλέσει σάλο, βάλλοντας κατά των ηλεκτρομαγνητικών καταπελτών (οι οποίοι πράγματι παρουσίαζαν τεχνικά προβλήματα εκείνη την περίοδο) και απαιτώντας την επιστροφή στους καταπέλτες ατμού.