Tελειώνει και επίσημα το “χαρτοβασίλειο” και η γραφειοκρατία αναφορικά με τη διαδικασία μεταβίβασης ακινήτου καθώς οι φορολογούμενοι δεν θα χρειάζεται να επισκέπτονται Εφορία, Δήμους, Κτηματολόγιο και Πολεοδομία για να υποβάλουν δια ζώσης το σχετικό αίτημα. Αυτό θα γίνει από την 1η Νοεμβρίου καθώς από την ημερομηνία αυτή και μετά οι μεταβιβάσεις ακινήτων θα γίνονται υποχρεωτικά μόνο ηλεκτρονικά μέσω της νέας εφαρμογής με τον “Ηλεκτρονικό Φάκελο” στο gov.gr, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ. Αυτό δηλαδή θα αφορά στους πολίτες που θα αγοράζουν ή θα μεταβιβάζουν ένα ακίνητο και η διαδικασία αυτή θα διαρκεί από 2 έως και 3 ημέρες.
Υπενθυμίζεται πως για να ολοκληρωθεί σήμερα η διαδικασία μεταβίβασης ενός ακινήτου οι υπόχρεοι έπρεπε να έχουν στη κατοχή τους μια σειρά από δικαιολογητικά, όπως: φορολογική ενημερότητα, πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικό Δ.Ο.Υ. περί μη οφειλής φόρου κληρονομίας – δωρεάς, πιστοποιητικό για μη οφειλή προς Ο.Τ.Α., βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας, πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης, τοπογραφικό διάγραμμα και στοιχεία-σχέδια οικοδομικής άδειας, πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου- διηρημένης ιδιοκτησίας, απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος. Ωστόσο σημειώνεται πως η εν λόγω εφαρμογή τίθεται ήδη σε πιλοτική εφαρμογή, προκειμένου να εντοπισθούν τα όποια προβλήματα προκύψουν και να αντιμετωπιστούν πριν την 1η Νοεμβρίου.
Πώς θα λειτουργεί ο «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου»
Στην πλατφόρμα του Ηλεκτρονικού Φακέλου θα εισέρχονται τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει τη σχετική πράξη κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), ή με τη χρήση των διαπιστευτηρίων του Μητρώου Συμβολαιογράφων, αντίστοιχα.
Επίσης οι παραπάνω θα έχουν τη δυνατότητα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να εξουσιοδοτήσουν αλλήλους για τη διενέργεια των παρεχόμενων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.
Ο συμβολαιογράφος θα μπορεί μέσω της εφαρμογής αυτής:
Να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.
Να αιτείται τη διόρθωση των ως άνω εγγράφων ή πληροφοριών.
Να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά κατά τα ανωτέρω, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.
Όταν όλα τα έγγραφα και δικαιολογητικά αναρτηθούν στην πλατφόρμα, τότε ο συμβολαιογράφος μεταφέρεται στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ από την οποία υποβάλλεται η δήλωση, εκδίδεται αυτόματα η ταυτότητα οφειλής του φόρου μεταβίβασης, που θα πρέπει να καταβάλει ο αγοραστής του ακινήτου
Οι συμβολαιογράφοι
Ο συμβολαιογράφοι θα μπορούν μέσω της εφαρμογής να αντλήσουν όλα τα απαραίτητα έγραφα του ακινήτων που θα μεταβιβαστούν. Επίσης επισημαίνεται πως εάν το ακίνητο είναι κτηματογραφημένο και τακτοποιημένο τότε ο συμβολαιογράφος θα έχει τη δυνατότητα να αντλήσει όλα τα στοιχεία και τα έγγραφα τα οποία θα αφορούν το ακίνητο, αυτόματα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Στη νέα ψηφιακή εφαρμογή θα εμπεριέχονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, ΕΦΚΑ) τα οποία θα αντλεί ο συμβολαιογράφος και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.
Πώς γίνεται η σύνταξη συμβολαιογραφικής πράξης
Ο συμβολαιογράφος επισκέπτεται την πλατφόρμα για να αιτηθεί την έκδοση των αναγκαίων δικαιολογητικών για τη σύνταξη της συμβολαιογραφικής πράξης ή/και να τα συλλέξει, κατά περίπτωση. Στον ηλεκτρονικό φάκελο της μεταβίβασης εμφανίζονται μέσω ειδικού καταλόγου τα δικαιολογητικά. Μετά προσκαλούνται ο πωλητής και ο αγοραστής μέσω της πλατφόρμας, να αποδεχτούν το αίτημα μεταβίβασης και να δώσουν τις αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις.
Ο πωλητής του ακινήτου θα πρέπει να επιλέξει το προς μεταβίβαση ακίνητο και να αποδεχτεί την πρόσκληση προκειμένου να εξουσιοδοτήσει τον συμβολαιογράφο και να προβεί στη συλλογή εγγράφων και πληροφοριών και σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για τον σκοπό της σύνταξης της συμβολαιογραφικής πράξης.
Το ίδιο ισχύει και για τον αγοραστή του ακινήτου.
Επίσης επισημαίνεται πως μόλις πληρώσει τον φόρο ο φορολογούμενος που αποκτά το ακίνητο, μετά πλατφόρμα αντλεί από την εφαρμογή της ΑΑΔΕ” myProperty ” τα απαραίτητα στοιχεία αναφορικά με την την καταβολή του φόρου ή την απαλλαγή από την υποχρέωση αυτού. Και ο συμβολαιογράφος υπογράφει την συμβολαιογραφική πράξη και καταχωρείται το συμβόλαιο στο Κτηματολογικό Γραφείο.