Την ίδρυση εθνικού φορέα οδικής ασφάλειας εξήγγειλε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τον τομέα των Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου κατά τη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής.

Συγκεκριμένα, όπως έκανε γνωστό η υφυπουργός, ο φορέας θα αποτελέσει το βασικό όργανο των δράσεων που αφορούν τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και επεσήμανε ότι το προσεχές διάστημα θα αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία για την οδική ασφάλεια, που θα βασίζεται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο.

Σύμφωνα με την τοποθέτηση της υφυπουργού, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας περνάει μέσα από τρεις παράγοντες: παιδεία, αστυνόμευση, υποδομές.

Τα βασικά στοιχεία του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας

  • Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέπτυξε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021 – 2030, με την επιστημονική υποστήριξη του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
  • Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο αφορά τον καθορισμό, την εφαρμογή και την παρακολούθηση των απαραίτητων δράσεων για τη δραστική μείωση του αριθμού των νεκρών και τραυματιών σε οδικά ατυχήματα
  • Η ανάπτυξη του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας βασίστηκε σε όλες τις νέες διεθνείς εξελίξεις, στη λεπτομερή ανάλυση των δυνατοτήτων της ελληνικής πραγματικότητας καθώς και στη συστηματική ευρεία διαβούλευση.
  • Δεδομένων των αρχών του «Οράματος Μηδέν» και της «Προσέγγισης του Ασφαλούς Συστήματος», υιοθετήθηκε νέα ολιστική προσέγγιση της ασφάλειας του συστήματος οδικών μεταφορών στην Ελλάδα για τη δεκαετία 2021 – 2030 με απώτερο στόχο την επίτευξη του φιλόδοξου οράματος για μηδέν νεκρούς στα ατυχήματα έως το 2050.
  • Ο υψηλότερος δείκτης επικινδυνότητας για τους οδηγούς εντοπίζεται στα επιβατικά αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 20 ετών – είναι περίπου 4 φορές υψηλότερος σε σύγκριση με τα νεότερα επιβατικά αυτοκίνητα.
  • Οι άνδρες οδηγοί παρουσιάζουν 4,6 φορές υψηλότερο δείκτη επικινδυνότητας σε σύγκριση με τις γυναίκες οδηγούς.
  • Οι ηλικιωμένοι και οι νέοι οδηγοί έχουν 1,6 φορές και 1,3 φορές υψηλότερο δείκτη επικινδυνότητας σε σύγκριση με τους οδηγούς ηλικίας 35 – 54 ετών.

Βασικοί Δείκτες Επίδοσης Οδικής Ασφάλειας

ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Στο αστικό δίκτυο παρατηρείται το χαμηλότερο ποσοστό οχημάτων που κινείται εντός των ορίων ταχύτητας

ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Ο δείκτης επίδοσης χρήσης κινητού τηλεφώνου είναι αυξημένος στο αστικό δίκτυο (8,3%) σε σύγκριση με τους αυτοκινητοδρόμους (6,9%) και το υπεραστικό οδικό δίκτυο (5,9%).

ΖΩΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Η χρήση ζώνης από τους επιβάτες πίσω θέσεων ΙΧ είναι πολύ χαμηλότερη (55,8% – ΕΕ: 75,3%) συγκριτικά με τους επιβάτες μπροστινών θέσεων (65,0% – ΕΕ: 92,0%).

ΚΡΑΝΟΣ
Η χρήση κράνους από τους επιβάτες των μοτοσικλετών είναι πολύ χαμηλότερη σε σχέση με τους οδηγούς μοτοσικλετών, σε όλους τους τύπους οδού. (Οδηγός 80,3% – ΕΕ: 96,9%, Επιβάτης: 65,5% – ΕΕ: 94,7%).

Κύριες Δράσεις

Θεσμικές Δράσεις

  • Αυτοματοποίηση Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων (πλήρης και απρόσκοπτη ψηφιακή σύνδεση με gov.gr)
  • Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (χαμηλά πρόστιμα – συχνοί έλεγχοι, υπότροποι)
  • Εθνικός Φορέας Οδικής Ασφάλειας (προϋπολογισμός, παρατηρητήριο, επικοινωνία)

Επιμέρους Δράσεις

  • Εντατικοποίηση και παρακολούθηση αστυνόμευσης
  • Επεμβάσεις στις πόλεις (30 χλμ./ώρα όριο ταχύτητας, ΣΒΑΚ και ασφάλεια)
  • Βελτιώσεις στο υπεραστικό δίκτυο (συντήρηση, μέτρα χαμηλού κόστους)

Συστηματική παρακολούθηση δράσεων και επιδόσεων (λογοδοσία)

Ολοκληρωμένο σύστημα για την παρακολούθηση της εφαρμογής των δράσεων οδικής ασφάλειας και την αξιολόγηση των επιδόσεων οδικής ασφάλειας:

  • Παρακολούθηση της εφαρμογής των δράσεων οδικής ασφάλειας, όπως ορίζονται στο στρατηγικό σχέδιο (προϋπολογισμός, χρονοδιάγραμμα κ.λπ.)
  • Παρακολούθηση της επίδοσης της οδικής ασφάλειας ως προς τους στόχους που έχουν τεθεί στο Στρατηγικό Σχέδιο
  • Μακροπρόθεσμοι και μεσοπρόθεσμοι στόχοι για τη μείωση των παθόντων σε οδικά ατυχήματα.
  • Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των μέτρων οδικής ασφάλειας συγκρίνοντας τις επιδόσεις οδικής ασφάλειας πριν και μετά την εφαρμογή τους

Βασικοί στόχοι του υπουργείου το επόμενο διάστημα είναι:

1. Νομοθετική πρωτοβουλία για την οδική ασφάλεια που θα βασίζεται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο.

2. Ίδρυση του εθνικού φορέα οδικής ασφάλειας που θα αποτελέσει το βασικό όργανο των δράσεων και εξασφάλιση των πόρων χρηματοδότησής του.