«Μέσα στο σύστημα της γιγάντιας ουκρανικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών Kyivstar βρίσκονταν Ρώσοι χάκερ τουλάχιστον από πέρυσι τον Μάιο, στο πλαίσιο μιας κυβερνοεπίθεσης η οποία θα πρέπει να χρησιμεύσει ως “μείζων προειδοποίηση” για τη Δύση» δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής της ουκρανικής υπηρεσίας κατασκοπείας στον κυβερνοχώρο Ίλια Βιτιούκ.
Η πειρατεία, μία από τις πιο δραματικές αφότου άρχισε η ρωσική εισβολή πριν από περίπου δύο χρόνια, από τις 12 Δεκεμβρίου έθεσε εκτός λειτουργίας υπηρεσίες που παρέχονταν από τη μεγαλύτερη ουκρανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών σε περίπου 24 εκατ. χρήστες.
Σε συνέντευξή του, ο Βιτιούκ, επικεφαλής του τμήματος κυβερνοασφάλειας της Ουκρανικής Υπηρεσίας Ασφαλείας (SBU), αποκάλυψε αποκλειστικές λεπτομέρειες για την πειρατεία, για την οποία είπε ότι «προκάλεσε καταστροφές» και πως είχε στόχο να καταφέρει ένα ψυχολογικό πλήγμα, καθώς και να συγκεντρώσει πληροφορίες.
«Αυτή η επίθεση είναι ένα μεγάλο μήνυμα, μια μείζων προειδοποίηση, όχι μόνο για την Ουκρανία, αλλά για ολόκληρο το δυτικό κόσμο, για να καταλάβει ότι κανείς δεν είναι πράγματι απρόσβλητος» ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι η Kyivstar είναι μια εύπορη ιδιωτική εταιρεία που έχει επενδύσει μεγάλα ποσά στην κυβερνοασφάλεια.
Η επίθεση σάρωσε «σχεδόν τα πάντα», περιλαμβανομένων χιλιάδων σέρβερ και PC, δήλωσε ακόμη, περιγράφοντάς την ως πιθανόν το πρώτο παράδειγμα μιας καταστροφικής κυβερνοεπίθεσης η οποία «κατέστρεψε πλήρως τον πυρήνα της εταιρείας τηλεπικοινωνιών».
Στη διάρκεια της έρευνας, η SBU διαπίστωσε πως οι χάκερ είχαν πιθανόν αποπειραθεί να διεισδύσουν στην Kyivstar τον Μάρτιο ή και νωρίτερα. «Προς το παρόν, μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι βρίσκονταν στο σύστημα τουλάχιστον από τον Μάιο 2023… Δεν μπορώ να πω αυτή τη στιγμή, από πότε είχαν πλήρη πρόσβαση: πιθανόν τουλάχιστον από τον Νοέμβριο» είπε ο Βιτιούκ.
Η SBU εκτιμά ότι οι χάκερ, με το επίπεδο της πρόσβασης που απέκτησαν, μπόρεσαν ενδεχομένως να κλέψουν προσωπικές πληροφορίες, να μάθουν τις τοποθεσίες τηλεφώνων, να υποκλέψουν μηνύματα SMS και ίσως να υποκλέψουν λογαριασμούς στην πλατφόρμα Telegram.
Από την πλευρά του, εκπρόσωπος της Kyivstar δήλωσε ότι η εταιρεία συνεργάζεται στενά με τη SBU για να ερευνήσει την επίθεση και θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εξαλείψει ενδεχόμενους μελλοντικούς κινδύνους. Ο Βιτιούκ δήλωσε πως η SBU βοήθησε την Kyivstar να αποκαταστήσει τα συστήματά της μέσα σε διάστημα ημερών και να αποκρούσει νέες κυβερνοεπιθέσεις και πρόσθεσε: «Μετά τη μεγάλη παραβίαση, υπήρξε αριθμός νέων αποπειρών με στόχο να γίνει περισσότερη ζημιά στην τηλεφωνική εταιρεία».
Σύμφωνα με τον Βιτιούκ, η Kyivstar είναι η μεγαλύτερη από τις τρεις κύριες εταιρείες τηλεπικοινωνιών της Ουκρανίας και περίπου 1,1 εκατομμύριο Ουκρανοί ζουν σε μικρές κωμοπόλεις και χωριά όπου δεν λειτουργούν άλλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών.