Αποχωρούν από την αγορά του ρωσικού πετρελαίου οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σύμφωνα με το Bloomberg, έπειτα από την αυστηροποίηση των αμερικανικών κυρώσεων έναντι των traders που αγοράζουν και των ναυτιλιακών που μεταφέρουν το αργό της Ρωσίας.
Τα στοιχεία του Bloomberg δείχνουν ότι τα ελληνόκτητα τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο μειώθηκαν σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, από τουλάχιστον 40 που ήταν τον περασμένο Μάιο και περίπου 20 στο μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του 2023.
Η «έξοδος» αυτή ήρθε αφότου το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών τρόμαξε τους εφοπλιστές της Δύσης, ζητώντας τους να εξηγήσουν τι έχουν κάνει για να συμμορφωθούν με το πλαφόν των 60 δολαρίων ανά βαρέλι που έθεσε το G7 στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου.
Στελέχη από δύο ναυτιλιακές με έδρα την Αθήνα είπαν στο Bloomberg ότι κινούνται προσεκτικά, όσο εξετάζουν την κατάσταση.
Οι επιστολές από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών εστάλησαν τον Νοέμβριο σε εταιρείες από περίπου 12 χώρες και ακολούθησαν κυρώσεις κατά εταιρειών που εμπορεύονται το ρωσικό πετρέλαιο και των ναυτιλιακών που τις βοηθούν να το μεταφέρουν.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα ελληνικά πλοία έχουν εξαφανιστεί εντελώς από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου που ξεκινά από τα λιμάνια της χώρας στον Ειρηνικό και προορίζεται για αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Αυτού του είδους το πετρέλαιο, κυρίως ESPO και Sokol, εμφανίζει τιμές υψηλότερες από το Urals και αρκετά υψηλότερες από το πλαφόν του G7.
Οι δυτικές εταιρείες που εμπλέκονται στην αγορά ή μεταφορά ρωσικού πετρελαίου χρειάζεται να έχουν έγγραφα που να δείχνουν ότι τα φορτία συμμορφώνονται με τις κυρώσεις.
Η απώλεια του ελληνικού στόλου θα ασκήσει ακόμα μεγαλύτερες πιέσεις στα ρωσικά τάνκερ και τον σκιώδη στόλο των πλοίων που έχει γιγαντωθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, πριν από δύο χρόνια.
Με την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς, η οποία απορροφούσε σχεδόν το σύνολο των 1,6 εκατ. βαρελιών/ημέρα που φορτώνονταν από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής, η Μόσχα είναι αναγκασμένη να στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στους αγοραστές από την Κίνα, την Ινδία και σε μικρότερο βαθμό, την Τουρκία. Αυτό απαιτεί πολύ μεγαλύτερα ταξίδια και πολύ περισσότερα πλοία.
Επιπλέον, οι παραδόσεις περιπλέκονται εξαιτίας των επιθέσεων στα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Χούθι της Υεμένης. Όλο το ρωσικό αργό που αποστέλλεται από τα δυτικά λιμάνια στην Ινδία και την Κίνα περνά από την περιοχή και τουλάχιστον ένα τάνκερ έχει χτυπηθεί, παρά τις διαβεβαιώσεις των Χούθι ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία είναι ασφαλή.