Συνεχίζεται η άνοδος των τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά με πιο περιορισμένο ρυθμό, όπως συμπεραίνει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Συγκεκριμένα, μεταξύ του Φεβρουαρίου του 2024 και του Φεβρουαρίου του 2023 οι τιμές σε μεγάλα σούπερ μάρκετ ενισχύθηκαν κατά 2,75%. Τον Ιανουάριο είχε σημειωθεί ετήσια μεταβολή της τάξης του 3%.

Σύμφωνα πάντοτε με την στοχευμένη έρευνα του ΙΕΛΚΑ ανάμεσα στον Φεβρουάριο του 2024 και τον ίδιο μήνα πέρυσι, μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Τυροκομικά: -3,70%
  • Γαλακτοκομικά: -3,39%
  • Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -1,22%
  • Είδη μίας χρήσης: -0,37%
  • Αυγά & βούτυρα: -0,10%

Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία, όσο και της  μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, τονίζει το ΙΕΛΚΑ.

Αντιθέτως, μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: +11,20 %
  • Νερά και αναψυκτικά: +11,20%
  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,46%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +6,78%
  • Ξηροί καρποί και σνακ: +6,67%

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονταν αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών. Η κατηγορία με τα σοκολατοειδή, έχει επηρεαστεί από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του κακάο και της ζάχαρης. Να σημειωθεί ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και τα έλαια, καταγράφει αύξηση κατά 4,41%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Συγκράτηση στις αυξήσεις

Σύμφωνα πάντοτε με το ΙΕΛΚΑ, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σούπερ μάρκετ είναι οι εξής:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.