Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται η απόφαση του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου, όπου σήμερα Παρασκευή ολοκληρώθηκε η συζήτηση της πρώτης αγωγής συγγενών θύματος του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Η προσφυγή αφορά την απώλεια της ζωής του ελεγκτή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, οι συγγενείς του οποίου έχουν στραφεί κατά του ΟΣΕ και της Hellinic Train διεκδικώντας αποζημίωση που συνολικά φτάνει το 1 εκατομμύριο ευρώ για τη βλάβη και την οδύνη που υπέστησαν από τον χαμό του ανθρώπου τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαδικασία άρχισε έπειτα από διακοπή που είχε δοθεί την 1η Μαρτίου κατόπιν αιτήματος των δικηγόρων των δύο εταιρειών, οι οποίοι επανήλθαν και σήμερα στο αίτημα αναβολής της δίκης μέχρι την ολοκλήρωση της ποινικής έρευνας για την τραγωδία. Η θέση των εναγομένων είναι πως δεν έχουν την υπαιτιότητα που περιγράφεται στην αγωγή, καθώς το δυστύχημα αφορά συνυπαιτιότητα του σταθμάρχη και δύο μηχανοδηγών.
Ωστόσο, το δικαστήριο δεν δέχθηκε το αίτημα αναβολής και έτσι η συζήτηση προχώρησε με την κατάθεση του πραγματογνώμονα, απόφοιτου Σχολής Μηχανολόγων Εργοδηγών, Επαμεινώνδα Μπούρα. Ο μάρτυρας, ο οποίος κατέθεσε ως τεχνικός σύμβουλος από την πλευρά των εναγόντων, δήλωσε ότι τα λάθη του σταθμάρχη δεν θα είχαν αυτήν την κατάληξη «αν υπήρχε το σύστημα της σύμβασης 717». Κατά τον μάρτυρα το δυστύχημα δεν θα συνέβαινε, καθώς «το σύστημα αναγνωρίζει τυχόν ανθρώπινα λάθη».
Ανέφερε επίσης ότι η έκρηξη μετά τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων οφείλεται σε εκρηκτική ύλη, ενώ τόνισε πως από τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες των οποίων έλαβε γνώση, προκύπτει ένα κενό 10 λεπτών και 30 δευτερολέπτων σε χρόνο που η επιβατική αμαξοστοιχία φεύγει από τη Λάρισα. Τόνισε δε πως οι κανόνες εφαρμόστηκαν μέχρι τη Λάρισα, «από εκεί και πέρα δεν εφαρμόστηκε τίποτα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον μάρτυρα, ο σταθμάρχης της Λάρισας «δεν ενεργοποίησε την αυτόματη χάραξη ως όφειλε», ενώ η αμαξοστοιχία Ιntercity 62 έφυγε από τη Λάρισα «χωρίς να έχει λάβει αλλαγή με τηλεγράφημα, μπήκε στην γραμμή καθόδου. Χωρίς να εφαρμοστεί ο γενικός κανονισμός. Ο μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να ακινητοποιήσει την αμαξοστοιχία».
Κατόπιν ερωτήσεων της προέδρου ο κ. Μπούρας είπε ότι στην προκειμένη περίπτωση ο σταθμάρχης Λάρισας «δεν ενεργοποίησε την αυτόματη χάραξη ως όφειλε» και επεσήμανε: «Πιστεύω ότι ο σταθμάρχης είχε ξεχάσει να επαναφέρει το κλειδί στην κανονική του θέση. Απ’ ό,τι γνωρίζω, είχε τοποθετηθεί στη θέση αυτή πριν έναν μήνα».
Πρόεδρος: Ξέρετε τι προκάλεσε έκρηξη;
Μάρτυρας: Είμαι σίγουρος ότι στην εμπορική αμαξοστοιχία κάποια εύφλεκτη ύλη υπήρξε. Δεν γνωρίζω ποια. Πρέπει να συνεχιστούν οι αναλύσεις να δούμε το υλικό.
Πρόεδρος: Ποιος όφειλε να κάνει αποκατάσταση των βλαβών που υπήρχαν;
Μάρτυρας: Ο ΟΣΕ.
Πρόεδρος: Όταν δεν υπάρχουν αυτοματοποιημένα συστήματα, πώς εφαρμόζεται η ασφάλεια;
Μάρτυρας: Χειροκίνητα.
Αναφερόμενος στο κενό που εμφανίζεται στις απομαγνητοφωνήσεις, ο μάρτυρας τόνισε: «Υπάρχει ένα κενό, από τη στιγμή που φεύγει το τρένο (από Λάρισα) και παραβιάζει το φωτόσημο. Εγώ δεν ξέρω ποιος είναι στις απομαγνητοφωνήσεις. Από εκεί δεν υπάρχει καμία απομαγνητοφώνηση. Δεν ξέρω εάν έχει γίνει (συνομιλία). Δεν υπάρχει καμία συνομιλία εκεί. Δεν υπάρχει στις απομαγνητοφωνήσεις που έλαβα εγώ γνώση».
Απαντώντας σε ρωτήσεις των δικηγόρων των εναγόμενων εταιρειών για το θέμα αυτό, ο πραγματογνώμονας είπε ότι δεν γνωρίζει εάν έγινε εξαρχής κατάσχεση των συνομιλιών και πρόσθεσε: «Θα έπρεπε να γίνει. Δεν ξέρω εάν έχει γίνει».