Περισσότερα από τα μισά θανατηφόρα τροχαία στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σημειώνονται σε επαρχιακούς δρόμους, ενώ οι άνδρες οδηγοί ευθύνονται για τους τρεις από τους τέσσερις θανάτους που καταγράφονται.

Οδηγοί ηλικίας άνω των 65 ετών και νέοι από 18 έως 24 ετών είναι τα άτομα που χάνονται περισσότερο στα τροχαία, ενώ μεγάλο ποσοστό στη λίστα των θυμάτων είναι οδηγοί μοτοσικλετών και ποδηλάτων.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα θανατηφόρα τροχαία που έγιναν το 2022 σε ό,τι αφορά τον τόπο που εκτυλίσσονται τα περισσότερα, τις ηλικιακές ομάδες που συνήθως τα προκαλούν αλλά και τις ελλείψεις υποδομών στο οδικό δίκτυο, επαρχιακό και κεντρικό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αρμόδιας επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2022 το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκε σε επαρχιακούς δρόμους, έναντι 38% σε αστικές περιοχές και 9% σε αυτοκινητoδρόμους.

Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι ο αριθμός των ποδηλατών που σκοτώνονται στους δρόμους της Ε.Ε. είναι η μόνη ομάδα χρηστών του οδικού δικτύου που δεν έχει σημειωθεί σημαντική μείωση των θανάτων κατά την τελευταία δεκαετία. Αυτό αποδίδεται κυρίως στη συνεχιζόμενη έλλειψη κατάλληλων υποδομών και τη μη ασφαλή συμπεριφορά όλων των χρηστών του οδικού δικτύου, με κύρια χαρακτηριστικά την υπερβολική ταχύτητα, τη διάσπαση της προσοχής και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών.

Υπεύθυνοι για τρεις στους τέσσερις θανάτους οι άνδρες οδηγοί

Οι άνδρες ευθύνονταν για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς αντιπροσώπευαν το 29% του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ αντιπροσωπεύουν το 21% του πληθυσμού. Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσώπευαν το 12% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, αλλά το 7% του πληθυσμού. Οι οδηγοί και οι επιβάτες αυτοκινήτων αντιπροσώπευαν το 45% του συνόλου των θανάτων, ενώ οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18%, οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19% και οι ποδηλάτες το 10%.

Ωστόσο, η επιτροπή δημοσίευσε ότι πέρυσι σκοτώθηκαν περίπου 20.400 άτομα σε τροχαία ατυχήματα στην Ε.Ε., ποσοστό που συνιστά μικρή μείωση κατά 1% σε σύγκριση με το 2022. Παρά τη σχετική μείωση από το 2019, λίγα κράτη-μέλη βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της Ε.Ε. και του ΟΗΕ για μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.

Στην Ε.Ε. οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2023 μειώθηκαν κατά 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Δηλαδή υπήρχαν συνολικά 2.360 λιγότεροι θάνατοι σε σύγκριση με το 2019.

Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έχει μειωθεί ελάχιστα στην Ισπανία, στη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ έχει αυξηθεί σε Ιρλανδία, Λετονία, Σλοβακία και Σουηδία. Αντιθέτως, κατά την τελευταία τετραετία, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Ουγγαρία και η Πολωνία βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και των σοβαρών τραυματισμών έως το 2030.

Οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (27/εκατομμύριο). Η Βουλγαρία (82/ εκατομμύριο) και η Ρουμανία (81/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2023, ενώ ο μέσος όρος της Ε.Ε. ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.