Οι αποδείξεις για την ελληνική καταγωγή των δύο αγίων
Στις 24 Μαΐου οι σλαβικοί λαοί, επηρεασμένοι από το Παλαιό Ημερολόγιο, τιμούν τη μνήμη των Θεσσαλονικέων αδελφών Κυρίλλου και Μεθοδίου. Οι Ελληνες ορθόδοξοι τους τιμούμε στις 11 Μαΐου. Φέτος στις 24 Μαΐου δόθηκε η αφορμή για την ψύχρανση των σχέσεων της Βουλγαρίας με τα Σκόπια και -αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον- με τη Ρωσία. Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν υποδέχθηκε τον πρόεδρο της ΠΓΔΜ Γκεόργκι Ιβανόφ και του δήλωσε ότι η σλαβική γραφή ήλθε στη Ρωσία από τη μακεδονική γη.
Δεν γνωρίζω τι ακριβώς εννοούσε ο Βλαντιμίρ Πούτιν, αλλά η διπλωματική έκφρασή του περί μακεδονικής γης, όταν λέγεται ως προσφώνηση προς τον πρόεδρο των Σκοπίων, προκαλεί ερωτήματα. Εκείνοι, πάντως, που αντέδρασαν ποικιλοτρόπως είναι οι Βούλγαροι, οι οποίοι χαρακτηρίζουν τους δύο Βυζαντινούς ιεραποστόλους «Βουλγάρους». Το βουλγαρικό κρατικό ραδιόφωνο μετέδωσε ότι η δήλωση του Πούτιν ίσως έχει σκοπό την πρόκληση διεθνούς σκανδάλου.
Ο πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ τόνισε ότι μία τέτοια δήλωση, που έγινε τη συγκεκριμένη ημέρα, προκαλεί έντονες αντιδράσεις στη Βουλγαρία. Από γεωπολιτικής πλευράς η πιθανή ερμηνεία είναι ότι η Ρωσία βλέπει την αμερικανική και την ευρωπαϊκή στήριξη προς την ισχυρή παρουσία των Αλβανών στην κυβέρνηση των Σκοπίων και για εξισορρόπηση αποφασίζει να στηρίξει το εθνικιστικό ΒΜΡΟ των Ιβανόφ και Γκρούεφσκι. Ενώ οι γείτονες αμφισβητούν την ελληνική καταγωγή των δύο Θεσσαλονικέων αδελφών, το ελληνικό Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει δώσει οδηγία να μη διδάσκεται στη Β΄ Λυκείου το σχετικό κεφάλαιο! Γι’ αυτό καταφεύγω στη σοφία του καθηγητού της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ Μιχαήλ Τρίτου, ο οποίος αποδεικνύει με επιχειρήματα την καταγωγή των αγίων. (Από το περιοδικό «ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΑΝΩΡ», Μαΐου 2010):
«1. Καμιά ιστορική πηγή δεν μαρτυρεί άμεσα ή έμμεσα ότι οι δύο αδελφοί είχαν σλαβική καταγωγή. Αντίθετα, οι πηγές της εποχής τούς διαστέλλουν από τους Σλάβους.
2. Οι δύο αδελφοί δεν ήταν οι μόνοι που γνώριζαν σλαβικά στο Βυζάντιο. Οπως παρατηρεί ο αείμνηστος καθηγητής Παν. Χρήστου, αν ο τόπος αποστολής τους ήταν δείγμα καταγωγής, τότε θα έπρεπε να ήταν και Αραβες, αφού ο Κύριλλος είχε αποσταλεί και στο χαλιφάτο, ή και Χάζαροι, γιατί και οι δύο τους εργάσθηκαν μεταξύ των Χαζάρων.
3. Ο Κύριλλος στον διάλογό του με τους μωαμεθανούς υπογραμμίζει ότι “εξ ημών προήλθον πάσαι αι επιστήμαι” και εννοεί, φυσικά, τους Βυζαντινούς και τη βυζαντινή ελληνική παιδεία. Βλέπουμε δηλαδή ότι έχει συνείδηση πως ανήκει στη βυζαντινή κοινωνία και έχει επίγνωση του υψηλού πολιτιστικού επιπέδου της πατρίδος του.
4. Ο Αρχιεπίσκοπος Σάλτσμπουργκ Αλβίνος, σύγχρονος του Μεθοδίου, σε επιστολή του στον Πάπα Ιωάννη Η΄ ονομάζει τον Μεθόδιο Ελληνα: “Graecus Methodius nomine”»
Κύριλλος και Μεθόδιος: Οικουμενικοί, αλλά και Ελληνες!
Κωνσταντίνος Χολέβας
* Πολιτικός επιστήμων
Πηγή: http://www.dimokratianews.gr/