Ή πρόσφατη έπικαιρότης έστρεψε, μέ αφορμή ένα στυγερό έγκλημα, τήν προσοχή μας σέ μία αλλόφυλη μειονότητα πού κατοικεί στή χώρα μας, τούς λεγόμενους αθιγγάνους ή γύφτους. Ή κατεστημένη εξουσία Ισχυρίζεται ότι απαρνείται μετά βδελυγμίας κάθε υπόνοια φυλετικών θεωρήσεων, φυλετισμοϋ ή χονδροειδοϋς ρατσισμού.
Έν τούτοις, μέ αφορμή τήν επικαιρότητα αυτή προσεπάθησε μέσω τηλεοπτικών προγραμμάτων νά περάση στήν Κοινή Γνώμη τήν αντίληψη ότι οί γύφτοι είναι ταυτόχρονα καί “Ελληνες αλλά καί μία ιδιαίτερη καί χαρισματική φυλή. Ώς χαρίσματα της, μάλιστα, προεβλήθησαν ή ροπή της φυλής αυτής γιά διαρκή περιπλάνησι (προφανώς διότι οί φορείς της κατεστημένης εξουσίας έχουν καί αυτοί τό ιστορικό σύμπλεγμα τοϋ πλάνητος), καθώς καί τό γεγονός ότι κάποιοι έρευνηταί κατέγραψαν γλωσσικά ιδιώματα των γύφτων. Άλλα ή ΰπαρξις ενός υποτυπώδους ιδιώματος σέ μία φυλή δέν αποτελεί στοιχείο χαρισματικότητος, άν καί όπως θά δούμε, οί γύφτοι στερούνται παντελώς ίδίας γλώσσης.
Είναι γενικώς αποδεκτό άπό τήν επιστήμη ότι κατά τήν περίοδο της ήμιζωώδους καταστάσεως του ό άνθρωπος ζοϋσε κατά περιπλανώμενες ομάδες κυνηγών ή καρποσυλλεκτών. Αργότερα ό άνθρωπος έγκαστάθηκε καί σχημάτισε οικισμούς, ένώ παράλληλα άρχισε νά καλλιεργή τήν γη.
Ή μεταβολή αυτή πού ώνομάσθηκε γεωργική έπανάστασις δέν έγινε ταυτόχρονα σέ ολόκληρο τόν πλανήτη αλλά σέ διαφορετικές χρονικές περιόδους γιά κάθε φυλή, θεωρείται δέ ότι παγκοσμίως άρχισε περίπου ταυτόχρονα στήν Μεσοποταμία, Νότιο Μ. Ασία καί Άνα τολική Ελλάδα καί Αιγαίο τήν 9η χιλιετηρίδα π.χ. Ή γεωργική έπανάστασις έσήμανε την είσοδο των προπορευόμενων φυλών τού ανθρωπίνου είδους στόν πολιτισμό λόγω τής εγκαταστάσεως τους σέ σταθερούς τόπους, ή οποία επέτρεψε τήν άνάπτυξι θεσμών, τήν άντίληψι τής σχέσεως μέ τό περιβάλλον καί τούς νόμους του κλπ.
Σέ επομένη φάσι οί οικισμοί έξειλίχθησαν σέ πόλεις οί όποιες, όπως οί Αρχαίοι “Ελληνες διεπίστωσαν, εφήρμοσαν άλλά καί απέδειξαν, αποτελούν τήν ιδανική μορφή συνοικισμού καί οργανώσεως εντός τής οποίας ό άνθρωπος μπορεί νά αναπτύξει πολιτισμό. “Αλλωστε ή λέξις πολιτισμός έτυμολογεΐται άπό τό πόλις.
Δέν χρειάζεται, νομίζουμε, νά μιλήσουμε έδώ γιά τήν πολιτιστική δημιουργία τής Ελληνικής Φυλής. Άρκεΐ νά αναφέρουμε ότι χωρίς τούς “Ελληνες οί υπόλοιποι λαοί θά ήσαν όχι μόνον σχεδόν ή πλήρως αγράμματοι, άλλά ενδεχομένως καί άγλωσσοι! Θά πρέπει μόνον νά επισημάνουμε ότι οί πολιτισμοί τών Ελλήνων οφείλονται στήν άνάπτυξι της συλλογικής φυλετικής ψυχής τής Ελληνικής Φυλής.
Δέν συμβαίνει, όμως, τό ίδιο μέ τήν «χαρισματική» φυλή τών γύφτων. Οι γύφτοι είναι, ώς γνωστόν, μία περιπλανώμενη φυλή. Δέν θέλουν νά έχουν καμμία σχέσι μέ τήν γη ή τήν γεωργία, καί τούτο διότι ζουν ακόμη στήν πρό τής γεωργικής επαναστάσεως κατάστασι.
Ζουν αποκλειστικά άπό τό εμπόριο (ακριβέστερα μεταξύ εμπορίου καί μικροκλοπών). Τό εμπόριο καθ’ εαυτό είναι χρήσιμο ή καί απαραίτητο σέ μία φυλή, όταν συνδυάζεται μέ άλλες δραστηριότητες, “Οταν όμως άσκήται σέ μία φυλή κατ’ αποκλειστικότητα, τήν μετατρέπει σέ παράσιτο τών άλλων καί τήν καθιστά ανίκανη νά ζήση μέ τίς δικές της δυνάμεις.
Οί γύφτοι δέν έχουν νά παρουσιάσουν κανένα δείγμα πολιτιστικού στοιχείου. Τό υποτιθέμενο ιδίωμα τους δέν είναι παρά μείγμα διαφόρων άλλων γλωσσών μέ πυρήνα άλλοτε τήν Έλληνική καί άλλοτε τήν Τουρκική. Δέν έστάθησαν ικανοί νά δώσουν ούτε κάν ένα όνομα στήν φυλή τους.
Τά ονόματα μέ τά όποια είναι γνωστοί διεθνώς είναι αυτά πού τούς έδωσαν οί “Ελληνες: Τσιγγάνοι ή αθίγγανοι άπό τό ρήμα άθιγγάνω (= δέν αγγίζω), διότι κατά τήν πρώτη έμφάνισί τους κατά τήν Βυζαντινή εποχή έθεωρήθησαν ακάθαρτοι. Γύφτοι άπό τό Αιγύπτιοι, διότι προήρχοντο άπό τήν Αίγυπτο. “Εχουν όλοι Ελληνικά ονόματα καί δέν υπάρχει έστω καί ένα όνομα πού νά θυμίζη τήν «κουλτούρα» τής «χαρισματικής» φυλής.
Ή υποτιθεμένη κλίσις τους στήν μουσική διαψεύδεται άπό τό γεγονός ότι δέν έχουν ενιαία μουσική παράδοσι, άλλά αυτή τής χώρας όπου περιπλανώνται. “Ετσι παίζουν κλαρίνο στήν Ελλάδα, βιολί στήν Ουγγαρία καί κιθάρα στήν Ισπανία, χωρίς κανένα άπό τά όργανα αυτά νά είναι δική τους έφεύρεσις.
Γιά τήν προέλευσί τους υπάρχουν διάφορες θεωρίες, άφοϋ οί ίδιοι δέν είναι σέ θέσι νά μάς πουν. Κατά τήν άποψί μας οί γύφτοι είναι οί πραγματικοί απόγονοι τών Εβραίων πού εξεδιώχθησαν άπό τήν Αίγυπτο. Κατά τήν είσοδο τους στήν Παλαιστίνη ή μάζα τών Εβραίων δέν έγκατεστάθη στίς πόλεις, άλλά συνέχιζε νά περιφέρεται. Μόνον τό Μωσαϊκό ιερατείο έγκατεστάθη σέ κάποιες άπό τίς Παλαιστινιακές πόλεις καί άφοϋ προσεταιρίσθη κάποιους άπό τούς αντιμαχόμενους βασιλείς τών Έλληνοπαλαιστινιακών πόλεων τής περιοχής, κατάφερε νά έπιβάλη τόν Μωσαϊσμό σέ κάποιο κλάδο τών Έλληνοπαλαιστινίων καί νά ίδρυση τό Ιουδαϊκό κράτος.
Ή μάζα, όμως, τών Εβραίων, συνέχισε νά περιπλανάται, ώσπου τήν έξεδίωξαν οί διάδοχοι τοϋ Σολομώντος. Ή θεωρία αυτή ενισχύεται καί από μία παράδοσι τών γύφτων, ότι οί προγονοί τους, ώς σιδηρουργοί, κατεσκεύασαν τά καρφιά μέ τά όποια έσταυρώθη ό Χριστός.
Ένώ, λοιπόν, τίποτε ουσιαστικά δέν προσφέρουν οί γύφτοι στόν Ελληνισμό, αντίθετα με τήν δημογραφική έκρηξι της φυλής τους καί τήν διείσδυσί τους στήν Ελληνική κοινωνία, απειλούν νά διαδώσουν τόν πρωτόγονο τους τρόπο ζωής καί δράσεως, νά προκαλέτ σουν κοινωνικά προβλήματα καί νά φθείρουν τήν Ελληνική φυλετική ψυχή.
Ή άντιπαράθεσις, όμως, Έλληνος καί γύφτου δέν πρέπει νά θεωρήται μόνο στό κοινωνικό ή εθνικό επίπεδο. Υπάρχει επίσης μία άλλη, φιλοσοφική καί ηθική άντιπαράθεσις. Ό “Ελλην καί ό γύφτος δέν είναι μόνο φυλές. Είναι επίσης καί πρότυπα.
Τό πρότυπο “Ελλην, όπως έχουμε γράψει σέ άλλη μας άνάλυσι, προέρχεται άπό τό χώρο τής Θρησκείας καί περικλείει ότι τό ευγενέστερο μπορεί νά συλλαβή ό άνθρωπος: Άξίες ήθικές όπως τό ηρωικό πνεύμα, ή έννοια τοϋ καθήκοντος, ό έρως τοϋ θείου, αξίες φιλοσοφικές όπως ή αγάπη τοϋ μέτρου, ή άναζήτησις τής σοφίας καί τέλος αξίες αίσθητικές δπως ή άντίληψις τού ωραίου καί ή αϊσθησις τοϋ φωτός, απολλώνιου ή διονυσιακού. Περικλείει τό μεγάλο, τό ωραίο καί τό αληθινό.
Αντίθετα τό πρότυπο τοϋ γύφτου είναι τό πρότυπο τής μικρότητος καί τής ύπαναπτύξεως καί αυτό τό περιεχόμενο έχει αποκτήσει ή ίδια λέξις στήν καθημερινή γλώσσα, χάνοντας τήν αρχική έννοια πού έσήμαινε τήν φυλετική ταυτότητα. Ό γύφτος στερείται οιασδήποτε αισθητικής αντιλήψεως καί δέν αισθάνεται τήν ανάγκη μιας τάξεως στό περιβάλλον του. Είναι χαμηλής ευφυίας άλλά έχει αναπτύξει τήν πονηρία καί τήν υποκρισία.
Δέν έχει τό αίσθημα τοϋ σεβασμού καί τών ανωτέρων άξιων. Επιβιώνει μέ παρασιτικό τρόπο καί στήν έπίτευξι τοϋ σκοπού αυτού εξαντλούνται οί φιλοδοξίες του.
Τό πρόβλημα τών γύφτων είναι στήν αρμοδιότητα τοϋ κράτους νά άντιμετωπισθή χρησιμοποιώντας κατάλληλα μέσα, τά όποια κατά τήν άποψί μας έντάσαονται στήν δημογραφική πολιτική καί είδικώτερα στόν οικογενειακό προγραμματισμό, πού έχει τόσο τελευταία διαφημισθή.
Τό πρόβλημα τοϋ γύφτου όμως είναι πρόβλημα ενός έκαστου. Μέ διαρκή εσωτερικό αγώνα οφείλουμε νά αδρανοποιήσουμε τόν εσωτερικό γύφτο καί νά αναδείξουμε τόν εσωτερικό μας “Ελληνα.
Πρόδρομος Κούρτογλου