Οι κοινότητες του Facebook μπορούν να καλύψουν το κενό που υπάρχει εξ αιτίας της μείωσης της θρησκευτικής συμμετοχής, ισχυρίστηκε ο CEO της Facebook, Mark Zuckerberg την περασμένη εβδομάδα.
Ο Zuckerberg θέλει οι ομάδες που έχουν σχηματιστεί στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσής του να παίξουν στις ζωές των ανθρώπων το ρόλο που κάποτε είχαν οι εκκλησίες ή και άλλου είδους ομάδες, όπως μικρές αθλητικές ομάδες.
Οι άνθρωποι έχουν ανάγκη από «σκοπό και υποστήριξη», δήλωσε ο Zuckerberg και οι ομάδες του Facebook μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτή την έννοια.
«Είναι τόσο εντυπωσιακό που εδώ και δεκαετίες η συμμετοχή σε κάθε είδους ομάδες έχει μειωθεί έως και στο ένα τέταρτο», ανέφερε ο Zuckerberg. «Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που πρέπει να βρουν μια αίσθηση σκοπού και υποστήριξης κάπου αλλού».
Μιλώντας στην πρώτη «Σύνοδο Κορυφής Κοινοτήτων τουFacebook» στο Σικάγο την περασμένη εβδομάδα, ο Zuckerbergείπε επίσης ότι οι άνθρωποι είναι «βασικά καλοί» και θέλουν να βοηθήσουν άλλους. Αλλά είπε ότι το κίνητρο για τους ανθρώπους σο να δώσουν τον χρόνο τους ή τα χρήματά τους προέρχεται τόσο από την αίσθηση της κοινότητας όσο και από την πίστη τους.
«Οι άνθρωποι που πηγαίνουν στην εκκλησία είναι πιο πιθανό να προσφέρουν εθελοντικά και να δώσουν για φιλανθρωπικούς σκοπούς», δήλωσε ο Zuckerberg, «όχι μόνο επειδή είναι θρησκευόμενοι αλλά επειδή είναι μέρος μιας κοινότητας».
«Μια εκκλησία δεν είναι μόνο μια μάζωξη», δήλωσε ο Ζούκερμπεργκ. «Έχει έναν πάστορα που φροντίζει για την ευημερία των πιστών του, φροντίζει να έχουν φαγητό και καταφύγιο. Μια μικρή αθλητική ομάδα που μετέχει στο πρωτάθλημα έχει έναν προπονητή που παρακινεί τα παιδιά και τα βοηθά να παίξουν καλύτερα. Οι ηγέτες θέτουν τον πολιτισμό, μας εμπνέουν, μας δίνουν ένα δίχτυ ασφαλείας και μας προσέχουν», είπε.
Το Facebook που έκλεισε τα 13 χρόνια λειτουργίας, έφτασε πρόσφατα στα περίπου δύο δισεκατομμύρια χρήστες. Ο μέσος χρήστης ανήκει σε 30 ομάδες και ενώ περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο είναι μέλη ομάδων, μόνο 100 εκατομμύρια βρίσκονται σε “σημαντικές ομάδες” ή σε ομάδες όπου έχουν αίσθηση σκοπού.
Ο Zuckerberg θέλει ότι ο αριθμός των χρηστών σε ομάδες που έχουν “νόημα” να φτάσει το ένα δισεκατομμύριο, και για αυτό «θα αλλάξουμε ολόκληρη την αποστολή του Facebook για να το κάνουμε αυτό».
Θέλει να συνδέσει ομάδες γύρω από κοινά ενδιαφέροντα ή πεποιθήσεις αλλά και ζητήματα.
«Να τερματιστεί η φτώχεια, να θεραπευτούν ασθένειες, να σταματήσει η κλιματική αλλαγή, να εξαπλωθεί η ελευθερία και η ανοχή, να σταματήσει η τρομοκρατία», είναι οι στόχοι που ανέφερε.
Στα τέλη του περασμένου έτους δημιουργήθηκε θόρυβος από την ανακοίνωση του Facebook ότι σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει αρκετούς φημισμένους ιστοτόπους και άλλα λίμπεραλ μέσα για την καταπολέμηση των λεγόμενων «ψεύτικων ειδήσεων».
Η επιλογή εταίρων του Facebook – Snopes, Factcheck.org, ABCNews και Politicfact – για υποτιθέμενη μείωση των ψεύτικων ειδήσεων, άναψε το πράσινο φως για πιθανή λογοκρισία άρθρων σχετικά με τη προστασία της ζωής του αγέννητου ή άλλες παραδοσιακές αξίες.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, το Facebook ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να “μιλήσει πιο ανοιχτά για μερικά σύνθετα θέματα”.
Μεταξύ των ερωτημάτων που είναι υπό σκέψη, είπε ο Αντιπρόεδρος του Facebook για την Δημόσια Πολιτική και τις Επικοινωνίες, Elliot Schrage, είναι: το πώς οι εταιρίες των socialmedia θα πρέπει αποφασιστικά να παρακολουθούν και να αφαιρούν αμφιλεγόμενες θέσεις και εικόνες από τις πλατφόρμες τους.
Το ποιος μπορεί να αποφασίζει τι είναι αμφιλεγόμενο, ειδικά με ένα παγκόσμιο ακροατήριο και διάφορους πολιτιστικούς κανόνες; Και το ποιος μπορεί να καθορίζει ποιες είναι οι ψευδείς ειδήσεις έναντι μιας απλώς αμφιλεγόμενης πολιτικής ομιλίας;
Οι δυνάμεις πίσω από το Facebook δεν κρύβονται στο ότι χρησιμοποιούν την πλατφόρμα τους για να προωθήσουν μια συγκεκριμένη ατζέντα.
Μετά την απόφαση Obergefell του Ανώτατου Δικαστηρίου των Η.Π.Α που επέβαλε ως νόμιμο τον «γάμο» των ομοφυλόφιλων τον Ιούνιο του 2015, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης έθεσε εγκαίρως ένα εργαλείο εικόνας προφίλ “Celebrate Pride” με την σημαία «του ουράνιου τόξου». Το εργαλείο έγινε γρήγορα ένα μέσο με το οποίο κάποιος θα μπορούσε είτε να δείξει την υποστήριξή του στον ομοφυλοφιλικό “γάμο” μέσω ενός προφίλ στοFacebook, είτε θεωρητικά επίσης να φανεί ότι δεν τον υποστηρίζει.
Το 2014, το Facebook αποκάλυψε μια λειτουργία που επιτρέπει στους χρήστες να επιλέγουν μεταξύ περίπου 50 επιλογών «ταυτότητας φύλου» για το προσωπικό τους προφίλ.
Νωρίτερα φέτος, το Facebook είχε μπλοκάρει έναν λογαριασμόχριστιανού blogger αρκετές φορές επειδή πρόβαλε θέσεις επικριτικές για την ομοφυλοφιλία με βάση την Αγία Γραφή. Το προσωπικό του Facebook αργότερα ζήτησε συγγνώμη και αποκατέστησε την πρόσβασή του.
Το Gizmodo.com δημοσίευσε πέρυσι δηλώσεις από ένα πρώην στέλεχος του Facebook που έλεγε ότι οι “επιμελητές ειδήσεων” του γίγαντα των social media “συνηθίζουν να καταστέλλουν τις ειδήσεις που ενδιαφέρουν τους συντηρητικούς αναγνώστες”.
Οι επιμελητές του Facebook είχαν επίσης ως στόχο να “εισάγουν” τεχνητά ορισμένες ιστορίες στην ενημερωτική ενότητα των τρεχουσών ειδήσεων, ανεξάρτητα από το αν ήταν αρκετά δημοφιλείς ώστε να συμπεριληφθούν εκεί ή δεν ήταν καθόλου δημοφιλείς.
Τον Σεπτέμβριο του 2015 στη σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη, ο Ζούκερμπεργκ πρότεινε στην καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ να θέσει περιορισμούς στο Facebook, σε όποιον έκανεεπικριτικά σχόλια για “το κύμα των προσφύγων που εισέρχονται στη Γερμανία”.
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / πηγή