(…)
Η ανάμειξη της αυτοκράτειρας Ευδοξίας στην πολιτική ζωή οφειλόταν στην ισχυρή προσωπικότητα και τον φιλόδοξο χαρακτήρα καθώς και στην επιρροή που ασκούσε στον αδύναμο αυτοκράτορα. Ήταν μία προληπτική, “ασεβής” και φιλόδοξη γυναίκα.
Την αναιδή και προκλητική συμπεριφορά της φρόντιζε να την κάνει φανερή ακόμα και στις δημόσιες εμφανίσεις της. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα μαλλιά της υπήρχε φράντζα, χτένισμα γυναίκας εταίρας.
Η αυτοκράτειρα Ευδοξία είχε κάτω από την προστασία της τον ευνούχο Ευνόμιο. Ο τελευταίος δεν έπαυε στιγμή να της υπενθυμίζει ότι σε εκείνον όφειλε τη θέση της.
Η ανάμειξη της αυτοκράτειρας Ευδοξίας στην πολιτική ζωή οφειλόταν στην ισχυρή προσωπικότητα και τον φιλόδοξο χαρακτήρα καθώς και στην επιρροή που ασκούσε στον αδύναμο αυτοκράτορα. Ήταν μία προληπτική, “ασεβής” και φιλόδοξη γυναίκα.
Την αναιδή και προκλητική συμπεριφορά της φρόντιζε να την κάνει φανερή ακόμα και στις δημόσιες εμφανίσεις της. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα μαλλιά της υπήρχε φράντζα, χτένισμα γυναίκας εταίρας.
Η αυτοκράτειρα Ευδοξία είχε κάτω από την προστασία της τον ευνούχο Ευνόμιο. Ο τελευταίος δεν έπαυε στιγμή να της υπενθυμίζει ότι σε εκείνον όφειλε τη θέση της.
Ο τρόπος ζωής της Ευδοξίας προκάλεσε την αυστηρή κριτική του Χρυσοστόμου, Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, ο οποίος την χαρακτήριζε άλλοτε ως Ιεζάβελ και άλλοτε ως Ηρωδιάδα.
Η Ευδοξία ήθελε να επαναφέρει τη λατρεία του αυτοκράτορα και της αυτοκράτειρας, για το λόγο αυτό κρέμασε την εικόνα της απέξω από το ναό της Αγίας Σοφίας, πράγμα που προκάλεσε τη δριμεία κριτική του Χρυσοστόμου.
Γιγαντιαία πόστερ του Βαρθολομαίου (Ιερά Μονή Αγ.Αθανασίου Εράτυρας Κοζάνης) |
|
Ιερός Ναός Αγίων Πάντων Θεσσαλονίκης. Γιγαντιαία πόστερ κατά την υποδοχή του Πατριάρχη. |
πόστερ του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, κατά τα εγκαίνια του ναού του Οσίου Πορφυρίου στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης. |
Στην ομιλία του ο Χρυσοστόμος παρεπονέθηκε στην Αυτοκράτειρα για τους θορύβους που προκαλούσαν οι εορταστικές εκδηλώσεις, (οι αγώνες και οι χοροί) που γίνονταν για να τιμήσουν την αυτοκράτειρα Ευδοξία, της οποίας ο αργυρός Ανδριάντας στήθηκε κοντά στον Ιερόν Ναόν της Αγίας Σοφίας, απέναντι από το μέγαρο της Συγκλήτου, στην κεντρική αγορά και οι οποίες παρεμπόδισαν την κανονική τέλεση της λατρείας και τις ακολουθίες.
Στο λόγο του ο Χρυσόστομος έλεγξε αυστηρά εκείνους που συμμετείχαν στις εορταστικές εκδηλώσεις και φαίνεται ότι υπήρξε μάλλον σκληρός στις εκφράσεις του και με βαρείς υπαινιγμούς σε βάρος της Ευδοξίας.
Στο λόγο του ο Χρυσόστομος έλεγξε αυστηρά εκείνους που συμμετείχαν στις εορταστικές εκδηλώσεις και φαίνεται ότι υπήρξε μάλλον σκληρός στις εκφράσεις του και με βαρείς υπαινιγμούς σε βάρος της Ευδοξίας.
Ο ιστορικός Σωκράτης γράφων σχετικά αναφέρει την αρχή μιας ομιλίας του που αποδίδεται, όχι χωρίς αντιρρήσεις, στον Χρυστόστομο· «πάλιν Ηρωδιάς μαίνεται, πάλιν ταράσσεται, πάλιν ορχείται, πάλιν την κεφαλήν Ιωάννου ζητεί λαβείν επί πίνακι».
Η Ευδοξία και η Αυλή γενικότερα ενοχλήθηκε και, οργισμένη από τα λόγια του Χρυσοστόμου, ζήτησε από τον σύζυγό της Αρκάδιο να λάβει μέτρα εναντίον του.
Πράγματι ο αδύναμος Αρκάδιος συνεκάλεσε νέα τοπική Σύνοδο το 404, η οποία κατεδίκασε τον Χρυσόστομο με την κατηγορία «ως αναλαβόντα τον θρόνον αυτού ουχί δι´ αποφάσεως μείζονος Συνόδου, αλλά δια διαταγής βασιλικής» μόνον και τον εξόρισε στην Κουκουσό της Αρμενίας.