Παγίδα τα social media για τους δανειολήπτες. «Αλλα κόλπα» από τις εισπρακτικές εταιρείες για να αντλήσουν πληροφορίες και να βρουν πού κρύβουν τα λεφτά τους. Το βίντεο με τα «μαγικά» που αποκαλύπτουν την κρυφή ζωή όσων χρωστούν στις τράπεζες.
«Ξεχάστε τα τηλέφωνα και πιάστε το Facebook» είναι πλέον η νέα οδηγία που έχει δοθεί στις εταιρείες αναζήτησης και είσπραξης οφειλών. Στο παρά πέντε της έναρξης του εξωδικαστικού συμβιβασμού και μπροστά στον κίνδυνο να αναγκαστούν οι τράπεζες να δεχτούν «κουρέματα» χρέους σε δανειολήπτες που επικαλούνται αδυναμία πληρωμής, οι εισπρακτικές παίρνουν εντολή να αλλάξουν τις μεθόδους πίεσης, να εγκαταλείψουν τον κλασικό τρόπο αναζήτησης των οφειλετών μέσω των κλήσεων από τα γνωστά σε όλους «call centers» και να διεισδύσουν στα social media για να αντλήσουν πληροφορίες και στοιχεία από το προφίλ των οφειλετών προκειμένου να τους πιέσουν να πληρώσουν.
Πρέπει να χρησιμοποιείτε και άλλα μέσα, όπως το Facebook, για να εντοπίζετε τους οφειλέτες». Αυτή είναι η μεγάλη παγίδα για πάνω από 2 εκατομμύρια δανειολήπτες και εγγυητές που χρωστάνε 100 δισ. ευρώ για κόκκινα δάνεια στις τράπεζες: αντί να ρωτάει ο υπάλληλος της εισπρακτικής εταιρείας «πότε θα πληρώσετε;», θα μπορεί να βρίσκει πληροφορίες που δημοσιοποιεί ο ίδιος ο οφειλέτης ή από τον κοινωνικό περίγυρό του, για τον πιέζει λέγοντάς του για παράδειγμα: «Κάθε βράδυ κάνετε check-in σε ακριβά εστιατόρια και λέτε πως δεν έχετε να πληρώσετε; Πού βρίσκετε λεφτά και περνάτε τόσα Σαββατοκύριακα στην Αράχωβα; Στο Παρίσι σας πετυχαίνω τώρα; Μήπως δεν είναι δικό σας, όπως λέγατε στο Facebook, το σκάφος που ανεβάζατε φωτογραφίες το καλοκαίρι;».
Ακόμα και από αναρτήσεις σε λογαριασμούς των παιδιών τους ή των φίλων τους μπορούν να αντλούνται στοιχεία ότι πηγαίνουν εκδρομές, μετέχουν σε ακριβές δραστηριότητες (ιππασία, ιστιοπλοΐα κ.λπ.) ή φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία. Από ένα πάρτυ ή μια γαμήλια δεξίωση και μόνο μπορεί να ανέβουν δεκάδες post. Αρα είναι αδύνατον να αποκλείσει κάποιος αυτά τα κανάλια επικοινωνίας που θεωρούνται τρόπος ζωής στις μέρες μας.
Από τις εισπρακτικές εταιρείες που επιδίδονται στο κυνήγι των οφειλετών λιγότερες από 20 είναι πιστοποιημένες. Πρόκειται για εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών και δικηγορικά γραφεία που λειτουργούν τηρώντας αυστηρά τον κώδικα δεοντολογίας. Καθώς είναι υποχρεωμένες να τηρούν αρχείο και να ηχογραφούν τις συνομιλίες, αποφεύγουν να δώσουν λαβή για αρνητικά σχόλια και προσφυγές κατά των πρακτικών τους. Υπάρχουν όμως και άλλες τόσες -καθώς και πολλοί μικρότεροι «υπεργολάβοι»- που λειτουργούν ανεξέλεγκτα ενοχλώντας σε ακατάλληλες ώρες ή στη δουλειά και παραβαίνοντας τους κανόνες.
Εκπληκτοι όσοι συμμετείχαν, διαπίστωναν ο ένας μετά τον άλλον ότι μετά τις πρώτες συστάσεις το μέντιουμ ανακάλυπτε πανεύκολα πού γεννήθηκαν, πού μένουν, τι χρώμα είναι το σπίτι τους, ακόμα και λεπτομέρειες για τους ερωτικούς συντρόφους ή το τατου! Αν και θεωρητικά προωθεί την ασφάλεια δεδομένων, τα social media στα χέρια των εισπρακτικών εταιρειών μετατρέπονται σε μέσο παγίδευσης των καταναλωτών.
Πώς να αντλούν πληροφορίες από κάθε προσωπική στιγμή που έχει αναρτήσει κάθε χρήστης των social media. Είναι έτοιμοι να ξεψαχνίσουν κάθε ανάμνηση, κάθε φωτογραφία, κάθε χαμόγελο. Η παιδική κατασκήνωση, η αποφοίτησή σου από το σχολείο, το αυτοκίνητο που ακόμα ξεχρεώνεις… Το πολυτελές ρολόι που αγόρασες στη σύζυγό σου για την επέτειό σας ίσως σε αναγκάσει να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη. Δροσερή βουτιά σε πισίνα πολυτελούς ξενοδοχείου; Τώρα δεν μοιάζει με τόσο καλή ιδέα. Ακόμα και τα επώνυμα γυαλιά ηλίου ή κοσμήματα που συνοδεύουν τις φωτογραφίες των χρηστών. Το εστιατόριο που έχει κάποιος επισκεφθεί με τον τσουχτερό λογαριασμό ή το εντυπωσιακό πάρτυ γενεθλίων με τα απολαυστικά κοκτέιλ αποδυναμώνουν το επιχείρημα αδυναμίας πληρωμής του οφειλέτη. Αυτά διδάσκονται οι υπάλληλοι εισπρακτικών εταιρειών:
Στο βίντεο οι αποκαλύψεις που ακολούθησαν σόκαραν τους ανυποψίαστους για το τι συμβαίνει περαστικούς. Στην πορεία του γυρίσματος άκουγαν το μέντιουμ να τους λέει πόσα λεφτά ξόδεψαν τον προηγούμενο μήνα ή χρόνο για ρούχα και άλλες αγορές. Ακόμη, για το αρνητικό υπόλοιπο του λογαριασμού τους και τα χρέη στην τράπεζα. Για το σπίτι που πούλησαν ή για τη μηχανή που οδηγούν. Ακόμα και για τον αριθμό της κάρτας του τραπεζικού λογαριασμού τους, που οι ίδιοι δεν θυμόντουσαν και αναγκάστηκαν να ελέγξουν ώστε να διαπιστώσουν ότι το μέντιουμ ήξερε τον σωστό.
H σκηνή του «μάγου» στήθηκε σε κεντρική πλατεία των Βρυξελλών και στο βίντεο συμμετείχαν ανυποψίαστοι περαστικοί που έμεναν άφωνοι μπροστά στο… κληρονoμικό χάρισμα του Ντέιβ, που δεν ήταν άλλο από ένα απλό σερφάρισμα των χάκερ συνεργατών του στην προσωπική σελίδα του καθενός στο Facebook (info: Το αποκαλυπτικό βίντεο θα το βρείτε με τον τίτλο «Amazing mind reader reveals his ‘gift’» καθώς και στην ιστοσελίδα www.safeinternetbanking.de)
Η αμηχανία και η έκπληξη, όμως, έγιναν τρόμος όταν ήρθε η πιο μεγάλη αποκάλυψη: πέφτοντας μια κουρτίνα άφησε να φανεί η ομάδα χάκερ που παρακολουθούσε κρυφά την όλη διαδικασία, άκουγε τι έλεγαν τα «θύματα» και αναζητούσε ταυτόχρονα μέσω υπολογιστή πληροφορίες, στοιχεία, διευθύνσεις και φωτογραφίες που είχαν αναρτήσει οι ίδιοι ή βρίσκονταν αναρτημένες στο Διαδίκτυο (αγγελίες κ.λπ.). Το μήνυμα προς όλους ήταν ότι τίποτε δεν μένει κρυφό στο Ιντερνετ, ίσως ακόμα κι αν οι ίδιοι προσπαθήσουμε να διαφυλάξουμε την ιδιωτικότητά μας. Ειδικά αν οι «μάγοι» του Διαδικτύου έχουν εντολή να αποκαλύψουν τα απόκρυφα της ζωής των οφειλετών. Είναι φανερό πως έρχεται και στην Ελλάδα