Το G-Weekend ανοίγει το φάκελο «Νέα Τούμπα» και καταγράφει τις επόμενες κινήσεις του ΠΑΟΚ! Ο expert Γιενς Κένινγκ έρχεται να καταθέσει τις απόψεις του μέχρι να πάρει «σάρκα και οστά» το όνειρο χιλιάδων φίλων του «Δικεφάλου».
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά, από το άλφα: η κατασκευή ενός γηπέδου, ειδικά σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή, είναι ένα πολυσύνθετο έργο με μεγάλο βαθμό δυσκολίας κάτι που το γνωρίζουν καλά στην ΠΑΕ ΠΑΟΚ. Αντιλαμβάνονται ότι το όλο πρότζεκτ προϋποθέτει σοβαρές και συντονισμένες κινήσεις, γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε κάθε τους βήμα.
Η πρώτη και σοβαρή απόφαση, μετά τις εξαγγελίες από τον ίδιο το μεγαλομέτοχο της ασπρόμαυρης ΠΑΕ, έχει να κάνει με το γκρέμισμα του παλιού γηπέδου και την κατασκευή στον ίδιο χώρο ενός νέου γηπέδου. Αυτό επιτάσσει η ιστορικότητα της Τούμπας. Πάνω σ’ αυτό το πλάνο κινούνται οι άνθρωποι της διοίκησης, αφήνοντας στην άκρη το ολικό λίφτινγκ της Τούμπας κι εφόσον το νομοθετικό πλαίσιο θα το επιτρέπει, τότε θα κατασκευαστεί ένα νέο σύγχρονο γήπεδο 32-35.000 θέσεων.
Το επόμενο βήμα έχει να κάνει με τις επαφές του ΠΑΟΚ, που ήδη έχουν γίνει με την εταιρεία ανάπτυξης και εκμετάλλευσης ακινήτων «Dimand». Η συγκεκριμένη εταιρεία, που στο παρελθόν έχει εμπλακεί με την κατασκευή του νέου «Γεώργιος Καραϊσκάκης», τη νέα «AEL FC Arena», κατέθεσε σχέδια και προτάσεις για το γήπεδο του Παναθηναϊκού στο Βοτανικό, το νέο γήπεδο του Πανιωνίου και σήμερα «τρέχει» το όλο πρότζεκτ της «Αγίας Σοφίας» για την ΑΕΚ, ενδεχομένως να είναι αυτή που θα αναλάβει το γενικό συντονισμό του νέου γηπέδου στην Τούμπα. Έχει την εμπειρία, γνωρίζει την ελληνική πραγματικότητα και ήδη έχει έναν πρώτο συμβουλευτικό χαρακτήρα γύρω από τις επόμενες κινήσεις των «ασπρόμαυρων», προκειμένου να ξεμπλέξουν το γρηγορότερο δυνατόν από τα «πλοκάμια» της ελληνικής γραφειοκρατίας.
Άλλωστε, με πρώτο και καλύτερο τον Ιβάν Σαββίδη, στην (παλιά) Τούμπα δεν σκέφτονται καθόλου να πειράξουν, «έστω κι ένα τούβλο» της, για χάρη της (νέας) Τούμπας. Αρχικά θα υπάρξει, μέσα στους πρώτους μήνες του 2018, η απόφαση της Γ.Σ. του ερασιτέχνη ΠΑΟΚ για την εκχώρηση της έκτασης, θα εκδοθούν όλες οι πολεοδομικές άδειες, η σύμβαση θα πάρει το «πράσινο φως» από τη Βουλή, με την ψήφιση νόμου, που θα καλύπτει την επένδυση. Παράλληλα, πρέπει να υπάρξει συμφωνία και με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας για την παραχώρηση του περιβάλλοντα χώρου του γηπέδου, κάτι που μέχρι σήμερα αποτελεί «αγκάθι». Αφού οριστικοποιηθεί και η μετακόμιση της ομάδας στο γειτονικό Καυτανζόγλειο Στάδιο, γιατί και αυτή η συμφωνία εντάσσεται μέσα στα επόμενα βήματα, θα μπορούν να ξεκινήσουν τα έργα.
Ο ΠΑΟΚ έχει στα χέρια του μια μακέτα, που δημιούργησε η εταιρεία AETER Architects, αλλά δεν σημαίνει ότι αυτό είναι και το τελικό σχέδιο του νέου γηπέδου. Αυτή η πρόταση είχε ως βάση τη ριζική ανακατασκευή και όχι την κατασκευή από το μηδέν. Θεωρητικά, λοιπόν, θα υπάρξουν πολλές αλλαγές μέχρι την τελική εικόνα, μέσα από προτάσεις, που θα προκύψουν και από άλλες εταιρίες. Γι’ αυτό το λόγο, γίνονται επαφές με ανθρώπους που έχουν το know-how από τέτοια έργα.
Η κουβέντα που γίνεται και ο φόβος που υπάρχει για πιθανή ύπαρξη αρχαίων στο χώρο κάτω από το σημερινό γήπεδο, είναι το τελευταίο εμπόδιο, χωρίς να προκαλεί ανησυχία, καθώς στην περιοχή γύρω από την Τούμπα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια αρκετά έργα (κατασκευή του δημοτικού κολυμβητηρίου, ανάπλαση των χώρων πίσω από τη θύρα 4 κι ως την οδό Γρ. Λαμπράκη) και δεν έχει προκύψει ύπαρξη αρχαίων στους συγκεκριμένους χώρους, που απέχουν μια ανάσα από το γήπεδο.
Η ΑΠΟΨΗ ΕΝΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ
Πρόσφατα φιλοξενήθηκε στη Θεσσαλονίκη ο Γιενς Κένιννγκ, αντιπρόεδρος της εταιρείας «Lagardère Sports», που αναλαμβάνει τη μελέτη, την κατασκευή και το τρόπο λειτουργίας νέων ευρωπαϊκών γηπέδων και στο portfolio της υπάρχουν η «Groupama Arena» της Βουδαπέστης, η «Friends Arena» της Στοκχόλμης και η «Commerzbank Arena» της Φρανκφούρτης. Και στις τρεις περιπτώσεις οι νέες Αρένες δημιουργήθηκαν στο χώρο των παλιών γηπέδων κάτι που «κουμπώνει» και με την περίπτωση της Τούμπας.
Ο ΠΑΟΚ έκανε μια πρώτη επαφή με τον κ. Κένινγκ, αμέσως μετά το τέλος του συνεδρίου που διοργάνωσε στο «Μακεδονία Palace», κατά τη διάρκεια του οποίου ο Γερμανός επιχειρηματίας ανέλυσε πλήρως τον τρόπο εκμετάλλευσης του νέου γηπέδου, μας εξήγησε με νούμερα τα πολλαπλά οφέλη, που προέκυψαν για τις ομάδες στα νέα γήπεδα, αλλά και το πως πρέπει να λειτουργούν προς όφελος των επενδυτών τα καινούργια στάδια.
«Τα γήπεδα έπαψαν να είναι απλά χώροι που παίζεται ποδόσφαιρο. Οι εποχές έχουν αλλάξει με την τεχνολογία να παίζει τον κυρίαρχο ρόλο, ο επενδυτής θέλει να πάρει τα χρήματά του πίσω, πολλές ομάδες έγιναν αυτάρκεις οικονομικά μέσα από τα νέα γήπεδα που κατασκεύασαν», μας είπε ο αντιπρόεδρος της κατασκευαστικής εταιρείας, που έχει έδρα το Αμβούργο, αλλά δραστηριοποιείται και στο Λονδίνο. Ουσιαστικά, ο κ. Κένινγκ επιβεβαίωσε αυτό που είχε πει λίγες ώρες νωρίτερα από το ίδιο βήμα ο Ιβάν Σαββίδης, που στην ομιλία του υποστήριξε ότι «αργά ή γρήγορα θα κάνουμε τον σύλλογό μας ανεξάρτητο».
Τα νέα γήπεδα όντως, μπορούν να αλλάξουν τη μορφή, την εικόνα, τη λειτουργία μιας ομάδας. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ήταν η πρώτη ομάδα στον κόσμο, που στα τέλη της δεκαετίας του ’60 δημιούργησε «hospitality area» στο «Ολντ Τράφορντ» βλέποντας μπροστά ως προς την εξυπηρέτηση του κοινού, ο χουλιγκανισμός και τα θλιβερά γεγονότα του Χέιζελ και του Χίλσμπορο έφεραν τη δεκαετία του ’80 σημαντικές αλλαγές, με την εκτόξευση να έρχεται στις αρχές της δεαετίας του 2000 και κυρίως με την κατασκευή υπερσύγχρονων σταδίων στη Γερμανία για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006. «Η πληρότητα στα γήπεδα της Μπουντεσλίγκα αυξήθηκε από 61,6% σε 94% κι όλοι άρχισαν να ενδιαφέρονται και να θέλουν να ακολουθήσουν το παράδειγμα των γερμανικών συλλόγων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κένινγκ περιγράφοντας τις τάσεις της παγκόσμιας αγοράς.
Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΦΙΛΑΘΛΟΥ
«Τι κάνεις με το που φτάνεις σήμερα σε ένα γήπεδο;», αναρωτήθηκε μεταφέροντας στοιχεία ερευνών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, που σήμερα μπορεί να μην αγγίζουν και τόσο πολύ την πλατιά μάζα των φανατικών οπαδών, κυρίως ομάδων από τη νότια Ευρώπη, ωστόσο σιγά σιγά αρχίζουν να έχουν κυρίαρχο ρόλο στην αντίληψη και στη νοοτροπία των φιλάθλων και σε χώρες, όπως η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Τουρκία και η Ελλάδα. Προς τον ευρωπαϊκό βορρά υπάρχει άλλη κουλτούρα, φιλοσοφία και μάθηση γύρω από τον αθλητισμό και το ποδόσφαιρο, οπότε εκεί τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.
Η απάντηση στο ερώτημα, «τι κάνεις με το που φτάνεις σε ένα γήπεδο;», είναι απλή: «θέλεις να συνδεθείς στο ίντερνετ, να μάθεις νέα της αγαπημένης σου ομάδας, να πληροφορηθείς τα σκορ, να επικοινωνήσεις μέσα από διάφορες πλατφόρμες». Στα νέα γήπεδα υπάρχει πρόσβαση σε Wi-Fi για όλον τον κόσμο, με τον ΠΑΟΚ μόλις πριν από λίγες μέρες γνωστοποίησε την πρόθεση του να γίνει η πρώτη ελληνική ομάδα, που θα εγκαταστήσει ακόμη και στην τωρινή («παλιά») Τούμπα, το δίκτυο 5G με το οποίο θα δώσει στους οπαδούς του πλήρη εφαρμογή των καινοτόμων υπηρεσιών επικοινωνίας.
Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στα μέρη μας, πχ. στην Τούμπα οι καντίνες έχουν… θρυλική αξία, στο εξωτερικό ο φίλαθλος στατιστικά δεν παίρνει τίποτα με το που φτάνει στο γήπεδο, γιατί πολύ απλά βαριέται να περιμένει στις ουρές. «Ερχονται οι υπηρεσίες στα νέα γήπεδο και πηγαίνουν, με το ανάλογο τίμημα φυσικά, το φαγητό στη θέση του φιλάθλου, άρα έχουμε νέες πηγές εσόδων», απαντά ο κ. Κένινγκ, που μας βάζει στον κόσμο των νέων σταδίων και των δραστηριοτήτων τους.
«Αν κάνεις λάθος κινήσεις στο χτίσιμο και στη λογική του νέου γηπέδου, είναι κάτι που τα επόμενα χρόνια θα το πληρώσεις πολύ ακριβά», τόνισε σα να ήθελε να στείλει το μήνυμα στους ανθρώπους του ΠΑΟΚ πριν συναντηθεί μαζί τους και συζητήσει γύρω από το νέο γήπεδο. «Ο ιδιοκτήτης θέλει έσοδα, έχει τοποθετήσει πολλά εκατομμύρια στην επένδυσή του, άρα πρέπει να βρεθούν πηγές εσόδων. Τα γήπεδα έπαψαν να είναι αποκλειστικά χώροι ποδοσφαίρου. Πρέπει να είναι χώροι για συναυλίες, συνέδρια, να υπάρχει ζωή και δραστηριότητα στους χώρους όλο το χρόνο. Το καλοκαίρι όταν δεν υπάρχουν αγώνες για σχεδόν δύο μήνες, από που θα υπάρχουν έσοδα», αναρωτιέται μεταφέροντας εμπειρίες από την «Commerzbank Arena» της Φρανκφούρτης.
Το ιστορικό «Waldstadion» ήταν χωρητικότητας 24.887 θεατών και η νέα Αρένα που δημιουργήθηκε στη θέση του έφτασε να χωράει 46.010 θεατές. «Στην Φρανκφούρτη τα έσοδα τετραπλασιάστηκαν από πηγές που δεν υπήρχαν στο παλιό γήπεδο, κάτι που προσδοκούν να πετύχουν όλοι οι σύλλογοι, μεταξύ αυτών και ο ΠΑΟΚ, από την κατασκευή των νέων γηπέδων».
Ο «Δικέφαλος» θα παραμείνει για πάντα εκεί που χτυπάει η καρδιά του, θα συνεχίσει να πλημμυρίζει με εικόνες και αναμνήσεις τους φίλους του. Απλά, θα είναι ένα καινούργιο, υπερσύγχρονο γήπεδο.
Πηγή: http://www.gazzetta.gr/