Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης του Γέροντος Σάββα Λαυριώτη στον κ. Λοΐζο – Radio TvKosmos 93.8. ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ.
Δημοσιογράφος κ. Λοΐζος: Το Άγιο Όρος, η Ιεραρχία, τι θα μπορούσε να κάνει; Τι κάνει εν πάση περιπτώσει;
Γέρων Σάββας Λαυριώτης: Η Ιεραρχία έπρεπε να αντιδράσει δυναμικά, να μην επιτρέψει να ανεβεί αυτό το έργο το βλάσφημο, γιατί προσβάλλει το πρόσωπο του Κυρίου μας και την Παναγία Μητέρα Του. Είναι απαράδεκτο αυτό που κάνει η Ιεραρχία. Δηλαδή για ποιον λόγο είναι επίσκοποι και κάθονται στις καρέκλες αυτές; Μόνο για να βγάζουνε λόγους και για να μαζεύουνε χρήματα;
Τι θα μπορούσανε να κάνουνε; Δηλαδή ο επίσκοπος της Θεσσαλονίκης τι θα μπορούσε να κάνει;
Θα έπρεπε να κατεβεί με το ποίμνιό του κάτω, όπως έκανε ο μακαριστός Αυγουστίνος, και να μην επιτρέψει να γίνει αυτή η παράσταση.
Σου λέει όμως ο άλλος ότι ξέρεις είναι τέχνη, έχω δικαίωμα να το κάνω και όποιος θέλει ας έλθει.
Ας πάνε να κάνουνε αυτήν την τέχνη σε ένα μωαμεθανικό κράτος και αντί να διακωμωδούν το Πρόσωπο του Κυρίου μας να διακωμωδούν το πρόσωπο του Μωάμεθ.
Να αλλά εδώ σου λέει είναι Ελλάδα, είναι χώρα του πολιτισμού, χώρα της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της τέχνης.
Δηλαδή εμείς δεν είμαστε ελεύθεροι να υπερασπιστούμε την Πίστη μας; Μπορούνε να μας βρίζουνε τον Χριστό κι εμείς να λέμε ‘είναι τέχνη’; Δηλαδή να υβρίζεις τον άλλον είναι τέχνη; Από που κι ως που; Που το βρήκανε αυτό;
Δηλαδή η ελευθερία είναι μόνο για τον επιτιθέμενο; ..
Και στο κάτω-κάτω εμείς δεν έχουμε δικαιώματα δηλαδή; Έχουνε δικαιώματα μόνο οι μωαμεθανοί και όλοι οι αντίχριστοι και εμείς δεν έχουμε δικαιώματα; Όχι να υπερασπιστούμε την Πίστη μας, είμαστε υποτίθεται ένα Ορθόδοξο Κράτος. Που είναι οι επίσκοποι να αντιδράσουνε; Κατέβηκαν κάποιοι άνθρωποι, προς τιμήν τους θα ήμασταν κι εμείς εκεί αλλά δεν μπορούσαμε να είμαστε για να κάνουμε κι εμείς την διαμαρτυρία μας- και κατ’ ευθείαν τους βγάλανε φανατικούς. Καλά. Δεν πρέπει να δείξουμε την αγάπη μας προς τον Χριστό και την Παναγία; Όταν βρίζουνε τον Χριστό μας και την Παναγία μας θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια; Αλλοίμονο. Τι είναι αυτά τα πράγματα; Αυτά είναι σημάδια της Αποκαλύψεως. Δεν έχουν ξαναγίνει τέτοια πράγματα και ποιος περίμενε στην Ορθόδοξη Ελλάδα να γίνονται τέτοια έκτροπα. Είναι λυπηρό. Οι επίσκοποι έχουνε μεγάλο μερίδιο ευθύνης. Μπορώ να πω όλο το μερίδιο ευθύνης πέφτει επάνω τους. Θα έπρεπε να είχαν κατέβει με το ποίμνιό τους και να μην αφήσουν, να μην επιτρέψουν να ανέβει αυτό το αίσχος.
Θα έπρεπε να είχαν κινηθεί νομικά εναντίον των υπουργείων, εναντίον των σκηνοθετών, των συντελεστών.
Με οποιονδήποτε τρόπο κύριε Λοΐζο, και νομικά.
Δηλαδή, δεν είναι μόνο να πάμε μόνο απ’ έξω με το πανό ή με τον Σταυρό ..
Όχι, ούτε να δημιουργήσουμε πρόβλημα.
.. φασαρία κτλ.
Όχι, δεν πάμε για φασαρία, αυτοί δημιουργούν πρόβλημα. Δεν μπορούν να υβρίζουν ό,τι Ιερό και Όσιο έχουμε. Που οι Άγιοι Μάρτυρες δώσανε το αίμα τους για να μπορούμε εμείς να προσκυνάμε την εικόνα της Παναγίας και του Χριστού. Δώσανε το αίμα τους για να μπορούμε να έχουμε την Ορθόδοξη Πίστη μας όπως την παραλάβαμε -και τώρα προσπαθούν να την καταργήσουν παντοιοτρόπως- και αυτό να γίνεται κι εμείς να καθόμαστε έτσι. Δηλαδή, ποια είναι η μίμηση των Αγίων μας; Πηγαίνουμε μόνο στην Εκκλησία; Για ποιον λόγο; Δεν πρέπει να κάνουμε κι εμείς την ομολογία μας;
Αυτά πάντως δεν γινόντουσαν ούτε στις εποχές των μεγαλύτερων αιρέσεων. Ούτε επί Αρειανισμού τέτοιες προσβολές. Ακόμη και ο Νεστοριανισμός ο οποίος δεν αποδεχόταν την Παναγία, στην εποχή εκείνη δεν υπήρχαν τέτοιες βλασφημίες ..
Οι αντίχριστοι μωαμεθανοί δεν βλασφημούν την Παναγία μας με αυτόν τον τρόπο. Μπορεί να βλασφημούνε με άλλον τρόπο τον Χριστό, αλλά όχι με αυτά τα αίσχη και με αυτήν την διαστροφή. Αυτό είναι όχι απαράδεκτο, αυτό είναι τελείως δαιμονικό. Η Εκκλησία έπρεπε να είχε αντιδράσει πολύ δυναμικά, αλλά από αυτό φαίνεται, από την αντίδραση της Εκκλησίας, φαίνεται το πόσο ζωντανή είναι. Αυτό που είχε πει ο Άγιος Ιωάννης στην Αποκάλυψη, στις Εκκλησίες, ότι οίδα σου τα έργα. Είναι νεκρή αυτή τη στιγμή, αυτό αποδεικνύει ότι η Εκκλησία νεκρώνεται. Δεν μπορεί να γίνεται κάτι τέτοιο κι εμείς να μην αντιδρούμε.
Τώρα, αυτά έρχονται μάλιστα και μετά το ψήφισμα της αλλαγής φύλου στα 15. Εδώ τώρα τι σχόλιο έχετε να κάνετε; Δηλαδή, το ένα πίσω από το άλλο.
Κοιτάχτε να δείτε. Η Εκκλησία σας είπα, ο ρόλος της είναι σωτηριολογικός.
Πως έφτασε η Ελλάδα τώρα σε αυτήν την κατάσταση;
Σκαλοπάτι, σκαλοπάτι. Δεν πειράζει, δεν είναι τίποτα αυτό ας κατεβούμε λίγο ένα σκαλοπάτι από εδώ, ας κατεβούμε ένα σκαλοπάτι από εκεί. Δεν πειράζει αυτό, δεν πειράζει εκείνο, μην φωνάζετε, μην γίνεστε φανατικοί, εμείς είμαστε πολιτισμένοι άνθρωποι, έχουμε γίνει ευρωπαίοι πλέον.
Εκσυγχρονισμός έ;
Κοιτάχτε να δείτε, αυτό γίνεται όταν κάνουμε [υποχωρήσεις]. Οι Άγιοι Πατέρες λέγανε ότι δεν θα μεταθέσουμε τα όρια που έχουνε θέσει οι Πατέρες μας σε τίποτε. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε ούτε ένα ιώτα ούτε μία κεραία. Αυτά δεν είναι τυχαία και δεν είναι τυχαίο που οι Άγιοι Πατέρες και οι Άγιοί μας, οι Άγιοι Μάρτυρες, δεν αφήσαν να πέσει τίποτε κάτω για την Πίστη μας. Αυτό το πράγμα δεν συμβαίνει σήμερα. Η Εκκλησία έπρεπε να είχε αντιδράσει πολύ δυναμικά σε όλες αυτές τις καταστάσεις, και μάλιστα θα έπρεπε να είχε προβεί και σε αφορισμούς εδώ και πάρα πολύ καιρό γι’ αυτούς τους πολιτικούς που κάνουν αυτά, να δώσει το παράδειγμα.
Ο αφορισμός δεν σημαίνει ότι το κάνεις με μίσος ή ότι έχεις κάτι εναντίον του ανθρώπου. Το κάνεις για να τον συνετίσεις, να του πεις ότι αυτό που κάνεις σε βγάζει εκτός Εκκλησίας, εκτός σωτηρίας και σου θέτω αυτήν την ποινή για να συνετιστείς. Η Εκκλησία δεν το κάνει αυτό. Και αυτό είναι το απαράδεκτο, ότι αυτά που έπρεπε να κάνουν οι επίσκοποι και οι ιερείς, δεν τα κάνουνε πλέον. Και γι’ αυτό ο πιστός λαός έχει αρχίσει και αντιδράει. Γι’ αυτό και εμείς αντιδράσαμε σε όλα αυτά ως Αγιορείτες μοναχοί, διότι ούτε το Άγιον Όρος αντιδράει όπως πρέπει.
Τώρα εδώ έχουμε ένα μήνυμα από ιερέα, δεν θέλω να πω το όνομα αυτού του ανθρώπου αν και έχει την παρρησία και στέλνει και αυτό το μήνυμα, ο οποίος λέει ότι οι επίσκοποι είναι κοντά στην ομοφυλοφιλία -έτσι με απλά λόγια-, χριστοκάπηλοι και τους έχουν στο χέρι οι αντίχριστοι. Ιερέας το λέει αυτό, της Ιεράς Μητροπόλεως Ρόδου. Πάνω σ’ αυτό έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο;
Κοιτάχτε να δείτε. Υπάρχει μεγάλη διαφθορά ακόμη και μέσα στην Εκκλησία, είναι γνωστά όλα αυτά. Εμείς θα μπορούσαμε να πούμε πάρα πολλά, γνωρίζουμε πάρα πολλά αλλά δεν έχουμε πει τίποτε, διότι το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι το θέμα της Πίστεως και ότι το πως θα πρέπει να αντιδράνε οι ιεράρχες και ότι πρέπει με οποιονδήποτε τρόπο να διαφυλάξουμε την Πίστη μας γιατί γίνεται αυτή η προδοσία σήμερα. Δεν γίνεται μόνο σε εκκλησιαστικό επίπεδο αλλά και σε κοινωνικό και σε οικονομικό, σε όλα τα επίπεδα. Η Εκκλησία θα έπρεπε να είχε παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλα αυτά αλλά δυστυχώς επειδή οι ιεράρχες -και αυτή είναι αλήθεια- δεν νοιάζονται πλέον για τον λαό, ούτε για τον Χριστό αλλά για τον χρυσό, γι’ αυτό και γίνεται έτσι. Αν είναι δυνατόν πριν από 60-70 χρόνια, αν γίνονταν αυτά, να αντιδρούσανε με αυτόν τον τρόπο οι ιεράρχες. Ή αν είχαμε έναν Αυγουστίνο Καντιώτη, τι θα γινότανε σήμερα. ‘Η αν το Άγιον Όρος ήτανε πριν από 30 χρόνια αυτοί που ήτανε, αν θα είχε αυτήν την αντίδραση κύριε Λοΐζο. Σε καμμία περίπτωση.
Εδώ όμως δεν φταίει μόνο η ιεραρχία, φταίει και ο λαός, έτσι;
Φυσικά. Τοιούτοι οι άρχοντες, τοιούτος και ο λαός. Ο λαός φυσικά απ’ ότι βλέπουμε κι εμείς και στις ομιλίες που κάνουμε ανά την Ελλάδα αλλά και στις αντιδράσεις που υπάρχουνε, βλέπουμε ότι δεν ενδιαφέρεται πια. Υπάρχει άγνοια.
Έλλειψη κατήχησης.
Έλλειψη κατήχησης .. Ο ρόλος της Εκκλησίας είναι να κατηχεί τον πιστό λαό αλλά να ξέρετε ότι πολλές φορές όταν μιλάμε, -ένα παράδειγμα θα σας πω που είναι πολύ χαρακτηριστικό- [όταν] λέμε κάποιες φορές για τον οικουμενισμό, μας λένε οι άνθρωποι, ‘ναι, ναι, ο κομμουνισμός είναι πολύ κακό’. Καταλάβατε;
…
… Μετά την ‘Σύνοδο’ της Κρήτης, την ψευδοΣύνοδο, τους είπα [σ.σ. αναφέρεται στο Συμβούλιο των Γερόντων της Ι. Μ. Μεγίστης Λαύρας του Αγίου Όρους] ότι εγώ πατέρες δεν μπορώ να συνεχίσω να μνημονεύω τον Πατριάρχη διότι τώρα όχι πλέον γυμνή τη κεφαλή κηρύσσει την αίρεση αλλά την έχει επικυρώσει και συνοδικά, την παναίρεση του οικουμενισμού ..
‘Την έχει επικυρώσει και συνοδικά’, δηλαδή την έχει φέρει υποχρεωτικά ας το πούμε στο Σώμα της Εκκλησίας και την έχει επιβάλλει στους επισκόπους, στους ιερείς και κατ’ επέκταση στον λαό.
Ακριβώς. Σε όλες τις Εκκλησίες.
Μάλιστα. Και τι έκαναν λοιπόν;
Ο Ηγούμενος την επόμενη μέρα πήγε στην Κοινότητα, με κατήγγειλε ότι δεν μνημονεύω τον Πατριάρχη, το οποίο είναι όχι δικαίωμα, είναι υποχρέωση αυτό το πράγμα κι έπρεπε να το είχε κάνει όλο το Άγιον Όρος,
Από τους Κανόνες της Εκκλησίας.
και χωρίς να γίνει δίκη ενώ ήμουνα έξω διότι είχε κάποιο πρόβλημα ο πατέρας μου, έχει καρκίνο κι έπρεπε να πάω να βοηθήσω μία κατάσταση αφού είχα πάρει άδεια και ευλογία, χωρίς να είμαι εκεί πέρα παρών, ανήκουστος που λέμε, με καθαίρεσαν.
Σε καταδίκασαν.
Ναι. Και μετά από λίγο είπανε ότι αν δεν συνετιστώ -γιατί πρόκειται να με συνετίσουν οι άνθρωποι- θα με διώξουν και από το Μοναστήρι, οπότε με διέγραψαν.
Μάλιστα. Αυτά όσον αφορά λοιπόν την στάση του Αγίου Όρους. Να πούμε ότι πάνω σε αυτό εδώ της διακοπής του μνημοσύνου που είπατε, και παλιότερα -το ’60 αν δεν κάνω λάθος- το Άγιο Όρος είχε κόψει σύσσωμο τότε το μνημόσυνο του Πατριάρχου Αθηναγόρα όταν είχε άρει τα αναθέματα του πάπα.
Το ’65. Όταν είχε γίνει εκατέρωθεν άρση των αναθεμάτων, της ακοινωνησίας μάλλον να το πούμε καλύτερα.
Μάλιστα. Άρα λοιπόν τώρα κατά κάποιον τρόπο, έτσι για έναν απλό άνθρωπο ο οποίος βλέπει όλα αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα, στον κόσμο, βλέπει την απάθεια της Ιεραρχίας και γενικώς την αδυναμία της Εκκλησίας, και την έλλειψη της Ορθόδοξης αλήθειας στο στόμα των ρασοφόρων σήμερα, την απώλεια της ορθοτόμησης της αληθείας όπως λέγεται, έτσι λοιπόν τώρα μπορεί κανείς να εξηγήσει και το γιατί και πως έχουμε φτάσει σήμερα, εκκλησιαστικά, σε αυτό εδώ το χάλι.