Σε ανακοίνωση που διαψεύδει κατηγορηματικά όλους όσους εν Ελλάδι “ελαφρά τη καρδία” δηλώνουν ότι “Δεν θα παραδοθούν στην Τουρκία τα F-35 και αν αρχίσουν να παραδίδονται αυτό θα συμβεί σε 10 χρόνια” (μεταξύ αυτών και ο Ελληνας Α/ΓΕΑ) προέβη η κατασκευάστρια εταιρεία των F-35, Lockheed Martin: Η αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε ότι η τουρκική βιομηχανία αναλαμβάνει το σύνολο της συντήρησης των κινητήρων του μαχητικών stealth 5ης γενιάς F-35 που θα παραδοθούν σε ευρωπαϊκά κράτη, δηλαδή στην Βρετανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Δανία κλπ., εκτός βέβαια από αυτά της τουρκικής Αεροπορίας!
Επίσης η τουρκική βιομηχανία αναλαμβάνει δεκάδες κατασκευαστικά υποπρογράμματα στο F-35 με αποτέλεσμα το συνολικό ύψοςτης βιομηχανικής συνεργασίας της Τουρκίας με την Lockheed Martin να ανέλθει στο ποσό των 12 δισ.$ (“In total for Lockheed Martin and Pratt & Whitney, F-35 Production Industrial Participation opportunities for Turkish companies are expected to reach more than $12 billion”).
Oλόκληρη η ανακοίνωση της Lockheed Martin που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της εταιρείας (δείτε σχετικά εδώ) έχει ως εξής:
“Υπάρχουν τουλάχιστον 10 τουρκικές εταιρείες οι οποίες συμμετέχουν ή/και αναπτύσσουν το πρόγραμμα τόσο του αεροσκάφους (άτρακτος, ηλεκτρονικά) όσο και του κινητήρα του (F-135).
Πιο συγκεκριμένα οι εταιρείες αυτές είναι:
Alp Aviation: Η εταιρεία συμμετέχει στο πρόγραμμα από το 2004 και τώρα κατασκευάζει κομμάτια της ατράκτου, του συστήματος προσγείωσης του μαχητικού και πάνω από 100 διαφορετικά απάρτια του κινητήρα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ειδικά κράματα τιτανίου για τα πτερύγια συμπιεστή.
Aselsan: Η τουρκική εταιρεία ηλεκτρονικών αναπτύσσει και κατασκευάζει προηγμένα ηλεκτροπτικά για το σύστημα υπέρυθρης παρατήρησης και στόχευσης (EOTS). Παράλληλα η Aselsan εργάζεται από κοινού με την Northrup Grumman για το σύστημα ναυτιλίας CNI του αεροσκάφους, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει μαζική παραγωγή κρίσιμων υποσυστημάτων.
Ayesas: Η τουρκική εταιρεία ηλεκτρονικών είναι ο μοναδικός προμηθευτής δύο κρίσιμων συστημάτων του F-35: Της μονάδας διασύνδεσης του βλημάτων αέρος-αέρος και του συστήματος πανοραμικής απεικόνισης του πιλοτηρίου.
Fokker Elmo: Η κοινοπραξία με έδρα την Σμύρνη είναι υπεύθυνη για την κατασκευή του 40% τω ηλεκτρικών καλωδιώσεων του F-35 και των συστημάτων διασύνδεσης EWIS (Electrical Wiring & Interconnection System), τόσο του αεροσκάφους όσο και του κινητήρα ενώ υποστηρίζει την ΤΑΙ με την παραγωγή όλων των καλωδιώσεων για το κεντρικό τμήμα της ατράκτου.
Havelsan: Η τουρκική εταιρεία υποστηρίζει την ανάπτυξη και παραγωγή των εκπαιδευτικών συστημάτων από το 2005. Παράλληλα η είναι ο επικεφαλής στην Τουρκία για το έργο ανάπτυξης και κατασκευής του ολοκληρωμένου κέντρου εκπαίδευσης και συντήρησης (ITC) για την τουρκική Αεροπορία.
Kale Aero: Η εταιρεία υποστηρίζει το πρόγραμμα του F-35 από το 2005. Σε συνεργασία με την ΤΑΙ κατασκευάζει κομμάτια της ατράκτου ενώ σε συνεργασία με την Heroux Devtek είναι ο μοναδικός προμηθευτής των συστημάτων ασφάλισης του συστήματος προσγείωσης στην ανασυρόμενη θέση. Επιπρόσθετα η Kale Aerospace επίσης έχει δημιουργήσει μια κοινοπραξία με την Pratt & Whitney κατασκευάζοντας απάρτια του κινητήρα F-135.
MiKES: Υποστηρίζει το πρόγραμμα παραδίδοντας εξαρτήματα του αεροσκάδφους για τις BAE Systems και Northrop Grumman
ROKETSAN/Tubitak-SAGE: Η εταιρεία κατασκευής πυραυλοκινητήρων και το ερευνητικό ίδρυμα Tubitak είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη και κατασκευή του βλήματος cruise SOM-J ενώ η Roketsan είναι σε συνεργασία με την Lockheed Martin Missiles/Fire Control για το ίδιο σκοπό.
ΤΑΙ: Η τουρκική αεροπορική βιομηχανία συμμετέχει στο πρόγραμμα του F-35 από το 2008. Η ΤΑΙ κατασκευάζει εξαρτήματα τα οποία τοποθετούνται σε όλα τα F-35 παραγωγής. Πιο συγκεκριμένα η ΤΑΙ κατασκευάζει το κεντρικό τμήμα τη ατράκτου, παράγει σύνθετα υλικά για την άτρακτο, τις θύρες της αποθήκης οπλισμού και το ευαίσθητο από άψη υπογραφής stralth εσωτερικό τμήμα του αεραγωγού των αεροσκαφών. Συνολικά η ΤΑΙ είναι υπεύθυνη για την παραγωγή του 45% του αεροσκάφους!
Τέλος η Τουρκία έχει αποκτήσει την άδεια να κατασκευάζει μόνη της τους δικούς της κινητήρες F-135 ενώ σύντομα θα έχει στο έδαφός της το πρώτο ολοκληρωμένο κέντρο επιθεώρησης των κινητήρων για όλη την Ευρώπη. Τόσο η παραγωγή των κινητήρων όσο και η γενική επιθεώρησή τους θα πραγματοποιείται στο Εσκισεχίρ”
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Οτι όχι μόνο ξεκινούν οι παραδόσεις του F-35 βάσει του χρονοδιαγράμματος για έναρξή τους το 2018, αλλά και ότι η Lockheed Martin εμπιστεύεται τεχνολογία και τεχνογνωσία ανωτέρου επιπέδου που φυσικά θα χρησιμοποιηθεί στο πρόγραμμα του τουρκικού μαχητικού TF-X. Αυτό, ναι, μπορεί να παραδοθεί σε δέκα χρόνια…
Η διαφορά με την επιστροφή βιομηχανικού έργου στην Ελλάδα που δαπανεί μέχρι και 2,4 δισ. δολ. για την αναβάθμιση των F-16 είναι τεράστια, στρατηγικά κρίσιμη και πιθανότατα θα κρίνει και την πορεία της αντιπαράθεσης των δύο κρατών σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα: Ο ίδιος ο Ελληνας πρωθυπουργός δεσμεύθηκε ότι “Δεν θα υπάρξουν αντισταθμιστικά οφέλη, πλην ίσως της ΕΑΒ”, προκαλώντας ανησυχία για την έκταση της άγνοιας των θεμάτων αυτών…
Φυσικά εδώ τίθενται και ερωτήματα για την αμερικανική εταιρεία: Με τέτοιο επίπεδο συνεργασίας με την Τουρκία, πώς μπορούμε να πιστεύουμε ότι θα καταστήσει ικανά τα ελληνικά F-16 Viper να… καταρρίπτουν F-35;
Γιατί αν δεν μπορεί να συμβεί αυτό, τότε γιατί να εκσυγχρονιστούν τα F-16 με την τελευταία οικονομική ικμάδα της ΠΑ και να μην αποκτηθούν F-35; Μήπως γιατί οι Αμερικανοί δεν θέλουν να δώσουν σε δύο, εν δυνάμει εχθρούς, τα ίδια μαχητικά της στρατηγικής σημασίας του F-35 για να μην βρεθούν αντιμέτωπα; Και την πληρώνει ο “αδύναμος κρίκος”, δηλαδή η Ελλάδα;
Ιδού και το πρωτότυπο κείμενο της ανακοίνωσης της LM στα αγγλικά, όπως αναρτήθηκε (προφανώς στο Fort Worth έδρα της LM δεν έχουν ακούσει ούτε για προφητείες διάλυσης της Τουρκίας, ούτε για τις δηλώσεις του Ελληνα Α/ΓΕΑ, αντιπτεράρχου, Χ.Χριστοδούλου:
«Industrial Participation
In total for Lockheed Martin and Pratt & Whitney, F-35 Production Industrial Participation opportunities for Turkish companies are expected to reach more than $12 billion.
Below are details on the 10 Turkish companies who have supported the development and/or production of F-35 / F135.
• Alp Aviation has been supporting the program since 2004 and currently manufactures F-35 production airframe structure and assemblies, production landing gear components and over 100 F135 production engine parts to include titanium integrated blade rotors.
• Aselsan is developing manufacturing approaches for advanced optical components, which are part of the F-35 Electro Optical Targeting System. They are also working with Northrup Grumman on the F-35 CNI Avionic Interface Controller and will initiate full scale production activities in the near term.
• Ayesas currently is the sole source supplier for two major F-35 components – missile remote interface unit and the panoramic cockpit display.
• Fokker Elmo manufactures 40 percent of the F-35 Electrical Wiring & Interconnection System (EWIS) and will also deliver and support TAI with all center section wiring systems. Fokker Elmo is also developing the EWIS for the F135 engine, for which a major share is produced in Fokker Elmo Turkey in Izmir.
Havelsan has been supporting the F-35 training systems since 2005. Additionally, Havelsan has been instrumental as the Turkish lead for developing the construct of the future Turkish F-35 Integrated Pilot and Maintenance Training Center (ITC) and associated training systems in Turkey.
• Kale Aerospace has been supporting the F-35 since 2005. In conjunction with Turkish Aerospace Industries, they manufacture and produce F-35 airframe structures and assemblies. Kale Aero also supports Heroux Devtek as the sole source supplier for all three variants landing gear up lock assemblies. Additionally, Kale Aerospace has also established a joint venture in Izmir with Pratt & Whitney and is manufacturing production hardware for the F135 engine.
• MiKES has supported the F-35 Program during SDD delivering F-35 aircraft components and assemblies for BAE Systems and Northrop Grumman
• ROKETSAN and Tubitak-SAGE are the Turkish joint leadership team who strategically manage the development, integration, and production of the advanced precision-guided Stand-off Missile (SOM-J) which will be carried internally on the 5th Generation F-35 aircraft. Additionally, Lockheed Martin Missiles and Fire Control has partnered with Roketsan, through a teaming agreement, to jointly develop, produce, market and sell the advanced, precision guided Stand Off Missile – Joint Strike Fighter (SOM-J).
• Turkish Aerospace Industries (TAI) has been strategically supporting the F-35 Program since 2008. The company currently supplies production hardware that goes into every F-35 production aircraft. In conjunction with Northrup Grumman, TAI manufactures and assembles the center fuselages, produces composite skins and weapon bay doors, and manufactures fiber placement composite air inlet ducts. Additionally, TAI is strategically manufacturing 45 percent of the F-35’s including Air-to-Ground Pylons and adapters which is Alternate Mission Equipment (AME).
Additionally, Turkish Industry are going to have significant Industrial Participation role supporting Lockheed Martin and Pratt and Whitney for F-35 aircraft sustainment and F135 engine production and sustainment. Turkey has been given the approval to build its own F135 engines and was also selected to have the first European Regional F135 Engine depot overhaul capability. Both the engine production and overhaul will take place at the 1st HIBM in Eskisehir. Additionally, TAI has also been assigned to represent the organic depots of the Turkish Armed Forces within the Autonomic Logistic Global Sustainment (ALGS) system and Havelsan has been assigned as the Turkish Integrator for the National Integrated Training Center (ITC).»
ΠΗΓΗ