Ειδικότερα, τα μέλη της συμμορίας με τη λέξη «Παιχνίδι» εννοούσαν τη συμφωνία με διεφθαρμένο υπάλληλο, «πέντε γεμιστήρες με λουκάνικο» ήταν το λάδωμα ύψους 5.000 ευρώ, «μαύρο-άσπρο φορτίο» ήταν το φορτίο χωρίς ζύγιση, ενώ «σαλάμι» ήταν τα μετρητά.
Όταν πάλι οι εμπλεκόμενοι αναφέρονταν σε «χαρτζιλίκι», «δωράκι» ή «μεροκάματο» εννοούσαν τη χρηματική αμοιβή για ενέργεια υπαλλήλου, ενώ όταν έλεγαν «με άδεια χέρια θα πάμε» εννοούσαν τη δωροδοκία. «Αέρας» σήμαινε η υπόσχεση χρημάτων ή υλικών σκραπ, «μοιράδιο» τα χρήματα που λάμβαναν συμμετέχοντες σε διαγωνισμό για σκραπ προκειμένου να μην πάρουν μέρος σε αυτόν και να πλειοδοτήσει το κύκλωμα, «πιράνχας» η αναφορά σε υπάλληλο, «μηχανηματάκι» η συσκευή για τεχνική παρέμβαση στο μηχανισμό ζύγισης μετάλλων, «κινέζος» και «μανάκι» τα φορτηγά μεταφοράς.
Η μεγάλη απάτη σε βάρος του ΟΣΕ αποκαλύφθηκε μετά από έρευνα της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας και, όπως προέκυψε, ιδιοκτήτες εταιρειών σκραπ σε συνεννόηση με επίορκους υπαλλήλους έκλεβαν τον Οργανισμό κερδίζοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Για την υπόθεση συνελήφθησαν 19 άτομα ανάμεσα στα οποία οι τρεις φερόμενοι ως «εγκέφαλοι» του κυκλώματος και 8 εργαζόμενοι στον ΟΣΕ. Για την ίδια υπόθεση κατηγορούνται 11 ακόμα άτομα, που ωστόσο δεν συνελήφθησαν.
Η δράση της σπείρας ξεκινά τουλάχιστον από τον Φεβρουάριο του 2015, ενώ μόνο το τελευταίο χρονικό διάστημα η ζημία που υπέστη το Δημόσιο υπολογίζεται ότι υπερέβη το 1 εκατ. ευρώ! Στα σπίτια των συλληφθέντων βρέθηκαν, μεταξύ άλλων, 102.000 ευρώ σε μετρητά, ενώ από την έρευνα προέκυψε ότι τα αρχηγικά μέλη της σπείρας «έκρυβαν» τα χρήματά τους σε τράπεζες της Βουλγαρίας και της Κύπρου.
Οι μίζες και η μεταφορά
Όπως αποκάλυψε χθες ο επικεφαλής της Οικονομικής Αστυνομίας, Ανδρέας Αποστολόπουλος, η «μίζα» που εισέπρατταν οι επίορκοι υπάλληλοι κυμαινόταν από 100 ευρώ έως 40.000 ευρώ. Για παράδειγμα, ένα από τα τρία αρχηγικά μέλη της σπείρας, ιδιοκτήτης εταιρείας διαχείρισης σκραπ κατέβαλε 15.000 ευρώ σε προϊστάμενο διεύθυνσης της ΟΣΕ Α.Ε. προκειμένου να αναλάβει τη μεταφορά υλικού από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Λαχανόκηπων, Ιωνίας, Φιλαδέλφειας σε φυλασσόμενο χώρο. Κατά τη διαδικασία αφαιρέθηκαν τουλάχιστον 510 τόνοι παλιοσίδερα. Στη διάρκεια των ερευνών κατασχέθηκαν ψηφιακά πειστήρια (κινητά, USB) καθώς επίσης δύο καραμπίνες και ένα περίστροφο.
Το κύκλωμα είχε τρεις αρχηγούς που έδιναν όλες τις κατάλληλες εντολές προκειμένου να εξαπατούν κυρίως τον ΟΣΕ αλλά και άλλες δημόσιες επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΗ και η ΕΑΒ. Τα μέλη του κατηγορούνται ότι επιδίωκαν να παραλαμβάνουν σε διαγωνισμούς ποσότητες σκραπ πολύ μεγαλύτερες από αυτές που αναγράφονταν στα εικονικά ζυγολόγια και τα πρωτόκολλα παράδοσης, τα οποία συντάσσονταν από διεφθαρμένους δημοσίους υπαλλήλους.
Παράλληλα, υπό τις εντολές των αρχηγών έκλεβαν τόνους σκραπ από αποθηκευτικούς χώρους που είχαν εναποτεθεί προς παράδοση.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι στις 28 Νοεμβρίου εκδόθηκε απόφαση που υπεγράφη από τον εμπλεκόμενο Προϊστάμενο Διεύθυνσης του ΟΣΕ, προκειμένου να «νομιμοποιηθεί» η απουσία 510 τόνων σκραπ που είχαν αφαιρεθεί από τους δράστες.
Στην παρουσίαση της υπόθεσης, στην έδρα του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., έδωσε το παρών όχι μόνο ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Νίκος Τόσκας αλλά και ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης. Οι δυο τους έκαναν λόγο για το δεύτερο μεγαλύτερο «χτύπημα» απέναντι σε μαφίες που πλήττουν τα Μέσα Μεταφοράς μετά την εξάρθρωση του μεγάλου κυκλώματος παραγωγής και διακίνησης πλαστών εισιτηρίων. Ο κ. Σπίρτζης σε άτυπη συζήτησή του με δημοσιογράφους ανέφερε, μάλιστα, ότι οι έρευνες για τα κυκλώματα συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς.
Η παρουσίαση της υπόθεσης