Πρόκειται για τη δεύτερη ανάπλαση που επιχειρεί ο διακεκριμένος επιστήμονας με την ομάδα του, μετά τη Μύρτιδα, το κορίτσι από την Αθήνα, που έζησε τον 5ο αιώνα π.Χ., πέθανε από τυφοειδή πυρετό και το οποίο «γνωρίσαμε» το 2010. Στις 15 Φεβρουαρίου, μάλιστα, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία πρόκειται να κυκλοφορήσουν μια σειρά νέων γραμματοσήμων με πρωταγωνίστρια τη Μύρτιδα, ενώ ακόμη και στην Αυστραλία τα σχολικά εγχειρίδια έχουν τη μορφή της.
Η Αυγή, με τα τραχιά χαρακτηριστικά, την άγρια όψη και τον προγναθισμό, παρουσιάστηκε στο τέλος της ημερίδας, που έγινε στο Μουσείο και περιελάμβανε ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις.
Σύμφωνα με τη Νίνα Κυπαρίσση- Αποστολίκα, ανασκαφέα του χώρου, δρα Προϊστορικής Αρχαιολογίας και επίτιμη διευθύντρια της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας του ΥΠΠΟ, που το 1993 εντόπισε τον σκελετό της Αυγής στη Θεόπετρα στα Τρίκαλα, υπολογίζεται ότι η Αυγή είχε ύψος γύρω στα 1,57 μ., ενώ, όπως όλα δείχνουν, έζησε την 7η χιλιετία π.Χ., στη διάρκεια της Μεσολιθικής Περιόδου.
«Το όνομά της αποδίδει ακριβώς την αυγή του σημερινού πολιτισμού» τόνισε η αρχαιολόγος και συνέχισε σημειώνοντας ότι η εξέταση των οστών της αποδεικνύει πως παρουσίαζε ήπιες αλλοιώσεις και ότι έπασχε κατά πάσα πιθανότατα από αναιμία και προγναθισμό. Οπως μας θύμισε, η Αυγή εντοπίστηκε έπειτα από μια επταετή ανασκαφή σε μια αδιατάρακτη ταφή, η εξέταση της οποίας έδωσε πλούσια στοιχεία για τη Μεσολιθική Περίοδο, που είναι ελάχιστα τεκμηριωμένη στον ελλαδικό χώρο.
«Το κρανίο και τα οστά της βρέθηκαν σε εξαιρετική κατάσταση» τόνισε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο υπεύθυνος για την ανάπλαση Μανόλης Παπαγρηγοράκης, ο οποίος διευκρίνισε ότι η δυσαρμονία που εντοπίστηκε στα οστά της Αυγής έκανε τους επιστήμονες να καταλήξουν στο συμπέρασμα πως η νεαρή είχε κάποιο πρόβλημα με τις αρθρώσεις της.
Το γλυπτό της Αυγής, που απόλαυσαν από κοντά όσοι βρέθηκαν στην ημερίδα της περασμένης Παρασκευής, είχε επιμεληθεί ο Σουηδός γλύπτης Οσκαρ Νίλσον, ο οποίος δεν κατάφερε να δώσει το «παρών» στην εκδήλωση.
Ο Νίλσον, που εργάζεται για λογαριασμό του Σουηδικού Μουσείου Βάσα και θεωρείται επαΐων στις αναπλάσεις προσώπων του παρελθόντος, είχε κάνει και την ανάπλαση της Μύρτιδας. Σύμφωνα με τους ομιλητές, η μέθοδος που ακολούθησε ο Νίλσον για το «χτίσιμο» της μορφής ήταν η Μέθοδος Μάντσεστερ, σύμφωνα με την οποία το πρόσωπο κατασκευάζεται σε 26 διαδοχικές φάσεις, από μέσα προς τα έξω.
Η ευχή όλων των παρευρισκομένων ήταν να ακολουθήσει σύντομα η παρουσίαση ακόμη ενός προσώπου, της Ηδύλης του 5ου αιώνα π.Χ. από τις Φερές Μαγνησίας, το κρανίο της οποίας βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου.
ΠΗΓΗ: δημοκρατία