Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση και τη λειτουργία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης φέρνει η νέα υπουργική απόφαση του υπουργείου Παιδείας, αλλαγές απόλυτα αναγκαίες, μια και η εν λόγω απόφαση έρχεται να αντικαταστήσει το μέχρι τώρα ισχύον Προεδρικό Διάταγμα 104/1979, το οποίο μάλιστα αφορούσε μόνο τα σχολεία της γενικής παιδείας.

Η νέα Υ.Α. καλύπτει το κενό της τεχνικής εκπαίδευσης (ΕΠΑ.Λ.), επικαιροποιώντας μια γκάμα θεμάτων – από τον ορισμό του σχολικού έτους και τα υπηρεσιακά βιβλία μέχρι τις μετεγγραφές, τη φοίτηση και τη διαγωγή.

Μία από τις βασικές αλλαγές που φέρνει η απόφαση είναι η κατάργηση της διάκρισης των απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες, με το υπουργείο να ορίζει ότι από το επόμενο σχολικό έτος ως επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον το σύνολο των απουσιών δεν ξεπερνά τις 114.

Προτεραιότητα του υπουργείου είναι η συνεχής και αμφίδρομη επικοινωνία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, γι’ αυτό και τονίζει ότι οι δεύτεροι οφείλουν να ενημερώνουν με κάθε μέσο τους κηδεμόνες των μαθητών και να φροντίζουν να πληροφορούνται για τους λόγους απουσίας τους, ενημερώνοντας παράλληλα, σε εβδομαδιαία βάση, το ηλεκτρονικά τηρούμενο βιβλίο φοίτησης.

Επίσης θεσμοθετείται η μη προσμέτρηση απουσιών που οφείλονται σε σοβαρά και επείγοντα περιστατικά για διάστημα έως είκοσι ημέρες.

Στην περίπτωση των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων καθώς και των Εσπερινών Γυμνασίων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων ή Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων ισχύουν τα παραπάνω όρια προσαυξημένα κατά 16 απουσίες, ενώ στην περίπτωση των μαθητών των ΕΠΑ.Λ., που παρακολουθούν μόνο τα μαθήματα τομέων, ειδικοτήτων, ισχύει το όριο των 75 απουσιών για τη Β’ και Γ’ τάξη Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., των 78 για τη Β’ και Γ’ τάξη Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. και των 83 για την Δ’ τάξη των Εσπερινών ΕΠΑ.Λ.

Την άμεση εμπλοκή των μαθητών στην οργάνωση της σχολικής ζωής επιχειρεί το υπουργείο, εισάγοντας το λεγόμενο «πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής», το οποίο θα συναποφασίζεται από τους μαθητές και τον Σύλλογο Διδασκόντων, ο οποίος θα έχει και τον τελικό λόγο επ’ αυτού.

«Πρόκειται για κανονισμούς οι οποίοι θα κινούνται φυσικά μέσα στο πλαίσιο των ισχυουσών διατάξεων της εθνικής νομοθεσίας, αλλά θα συνδιαμορφώνονται από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, όπως για παράδειγμα “Πώς αντιμετωπίζουμε την καθαριότητα και τους χώρους του σχολείου”. Η διεύθυνση θα μπορούσε να βγάλει δέκα “Απαγορεύεται”, αλλά σκοπός μας είναι να αποφευχθεί μια από τα πάνω επιβολή κανόνων. Θέλουμε να καλλιεργήσουμε τη συμμετοχική ευθύνη και να ενθαρρύνουμε την αυτενέργεια και τον δημοκρατικό διάλογο για την από κοινού λήψη αποφάσεων και την ανάπτυξη δράσεων», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο προϊστάμενος της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, Σπύρος Κωνσταντάτος.

Οι αλλαγές

✔ Οι 114 απουσίες είναι το ανώτατο όριο απουσιών για Γυμνάσια και ΓΕΛ
✔ Εισάγεται το «πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής» που θα συνδιαμορφώνεται από μαθητές και Σύλλογο Διδασκόντων
✔ Σειρά παιδαγωγικών ενεργειών μακριά από την τιμωρητική λογική
✔ Διαγωγή με άλλους χαρακτηρισμούς, μη αναγραφόμενη στον τίτλο σπουδών
✔ Επαινος προσωπικής βελτίωσης, με τον οποίο επιβραβεύεται η σημαντική προσωπική βελτίωση των μαθητών
✔ Εγγραφές τον Μάιο κάθε χρονιάς
✔ Εκσυγχρονισμός διοικητικών διαδικασιών

 

Ο διαμεσολαβητής

Στην ίδια λογική κινούνται και οι παιδαγωγικές ενέργειες που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση «παραβατικών» συμπεριφορών σε μια όχι τόσο τιμωρητική λογική.

Τέτοια παραδείγματα είναι η έκφραση συγγνώμης, η αποκατάσταση ζημιών και η έμπρακτη μεταμέλεια, με προεξάρχουσα τη διαμεσολάβηση, πρακτική η οποία έχει αποδώσει τα μέγιστα όπου έχει εφαρμοστεί.

Τον ρόλο του διαμεσολαβητή αναλαμβάνει ένας κοινά αποδεκτός μαθητής ο οποίος θα καθοδηγηθεί από ειδικά επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς για το πώς να χειριστεί μια συγκρουσιακή κατάσταση που τυχόν έχει ανακύψει μεταξύ συμμαθητών.

Ωστόσο, στην περίπτωση που κάποιος μαθητής εξακολουθεί να προκαλεί πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία της τάξης και εφόσον το σχολείο έχει εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες παιδαγωγικής παρέμβασης, τότε εξακολουθεί να ισχύει το μέτρο της επίπληξης, της μονοήμερης ή διήμερης αποβολής και, τέλος, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, καταργώντας την ούτως ή άλλως αναποτελεσματική πολυήμερη (πενθήμερη) αποβολή.

Στο πλαίσιο των παιδαγωγικών ενεργειών εισάγεται και ο έπαινος προσωπικής βελτίωσης, απαλείφοντας μέχρι έναν βαθμό τον ανταγωνισμό μεταξύ συμμαθητών.

Με τον εν λόγω έπαινο επιβραβεύεται η προσπάθεια των μαθητών οι οποίοι δεν συγκέντρωσαν κατ’ ανάγκη υψηλή βαθμολογία, αλλά κατάφεραν να σημειώσουν σημαντική βελτίωση της συνολικής προσωπικής τους επίδοσης.

Από την υπουργική απόφαση δεν λείπει η διαγωγή, παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, για πλήρη κατάργησή της ως «αναχρονιστικού μέτρου».

Η διαγωγή πλέον λαμβάνει παιδαγωγικό χαρακτήρα, «αποσκοπώντας στον εντοπισμό προβλημάτων συμπεριφοράς και στην καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπισή τους στο πλαίσιο αποκλειστικά της σχολικής ζωής».

Με απλά λόγια, η διαγωγή -με παραλλαγμένους όρους (εξαιρετική», «καλή» ή «μεμπτή», αντί των χαρακτηρισμών «κοσμιότατη», «κοσμία» και «επίμεμπτη»)- θα αναγράφεται αποκλειστικά και μόνο στην ηλεκτρονική καρτέλα των μαθητών και δεν θα εμφανίζεται στους τίτλους σπουδών που απονέμονται επίσημα.

Σε ό,τι αφορά τις εγγραφές, αυτές θα πραγματοποιούνται τον Μάιο κάθε σχολικής χρονιάς, ενώ για την εγγραφή στην Α Γυμνασίου σε σχολείο που βρίσκεται εκτός των αστικών κέντρων η δήλωση θα υποβάλλεται στη διεύθυνση του Δημοτικού όπου φοιτά ο μαθητής μέσα στον Δεκέμβριο του προηγούμενου σχολικού έτους.

Τέλος, με την εν λόγω υπουργική απόφαση γίνεται ένα βήμα προς τον εκσυγχρονισμό των διοικητικών διαδικασιών των σχολικών μονάδων, με αρκετά υπηρεσιακά βιβλία και έντυπα να τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή, μειώνοντας έτσι τον γραφειοκρατικό φόρτο των σχολείων.

Πηγή: https://www.efsyn.gr