«Το ΔΝΤ θα έπρεπε να μας έχει ανακοινώσει ήδη για τον αν θα συμμετάσχει η όχι στο ελληνικό πρόγραμμα, για να πορευτούμε αναλόγως» δηλώνει με συνέντευξή της στην «Εφ.Συν.» η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου. Η ίδια θεωρεί εφικτό το σενάριο της «καθαρής» εξόδου από τα μνημόνια, ώστε η χώρα να απαλλαγεί από το κόστος των δεσμεύσεων που προϋποθέτει η λήψη μιας προληπτικής πιστωτικής γραμμής.

Επισημαίνει ότι η πολιτική για την ενθάρρυνση της χρήσης του ηλεκτρονικού χρήματος έχει αποδώσει καρπούς . Τα έσοδα από τον ΦΠΑ έχουν σημειώσει αύξηση 20% μέσα σε μία διετία ενώ ευεργετικά επιδρούν στα κρατικά ταμεία και οι έλεγχοι από τη φορολογική διοίκηση που πλέον είναι στοχευμένοι και άρα πιο αποτελεσματικοί. «Σεβόμαστε το δημόσιο χρήμα, το χρήμα που καταβάλλουν οι φορολογούμενοι με κόπο και για αυτό φροντίζουμε να πιάνει τόπο και να μην σπαταλιέται» τονίζει η υφυπουργός.

Στο μεγάλο θέμα της εξίσωσης των αντικειμενικών με τις εμπορικές αξίες η κ. Παπανάτσιου αναγνωρίζει τις δυσκολίες που υπάρχουν, πλην όμως διαμηνύει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο. Ξεκαθαρίζει επίσης ότι αναπροσαρμογή αντικειμενικών τιμών με πολιτική απόφαση, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, δεν πρόκειται να υπάρξει.

Στην ίδια συνέντευξη η υφυπουργός αναλύει την πραγματική εικόνα των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Επισημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος των χρεών αυτών είναι παλιές οφειλές οι οποίες δεν μπορούν να διαγραφούν παρά μόνο αν εξοφληθούν. Παρά ταύτα περιλαμβάνονται στην λίστα με τις απλήρωτες υποχρεώσεις.  Άλλωστε «το 80% των οφειλετών (σχεδόν 3,2 εκατ. πολίτες) χρωστούν μικρά ή πολύ μικρά ποσά, δηλαδή μέχρι 2.000 ευρώ».

Η κα Παπανάτσιου μιλά ακόμη για το «Μακεδονικό», τα «αντίμετρα», τις αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας αλλά και για το «πακέτο» κοινωνικής προστασίας 2% του ΑΕΠ που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.

• Μπορεί το «Μακεδονικό» να αποτελέσει αφορμή για πρόωρες εκλογές ή για αναδιάταξη του πολιτικού σκηνικού;  

Πρόκειται για μεγάλο εθνικό θέμα και αναζητούμε λύση που να προάγει την σταθερότητα στην ευαίσθητη γεωπολιτική περιοχή των Βαλκανίων. Θέλουμε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, θέλουμε την καλύτερη δυνατή λύση. Για αυτό δεν κινούμαστε μικροπολιτικά σε αντίθεση με την αξιωματική αντιπολίτευση που άγεται φέρεται από εθνικιστικούς κύκλους.

• Το σενάριο της καθαρής εξόδου είναι εφικτό ή απαιτείται ένα νέο πρόγραμμα-γέφυρα για μια εγγυημένη έξοδο στις αγορές;

Επιδιώκουμε και επιμένουμε στην έξοδο από τα μνημόνια χωρίς προληπτική γραμμή γιατί η προληπτική γραμμή έχει κόστος, το κόστος των δεσμεύσεων. Σχηματίζουμε επαρκή ταμειακά διαθέσιμα ώστε να μπορέσουμε να επιτύχουμε τον στόχο μας.

• Η Κυβέρνηση έχει συμφωνήσει για πρωτογενή πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022. Από την άλλη, θα πρέπει, την ίδια ακριβώς περίοδο να βρει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για «πακέτο» κοινωνικής προστασίας 2% του ΑΕΠ. Μπορούν οι δύο αυτοί στόχοι να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα; 

Στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα περιλαμβάνονται οι στόχοι αλλά και τα μέσα για να τους επιτύχουμε. Όσον αφορά την πλευρά των εσόδων, που είναι η αρμοδιότητά μου, τα έσοδα πάνε σύμφωνα με τους στόχους χάρη σε μια σειρά από μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.

Η πολιτική για την ενθάρρυνση της χρήσης του ηλεκτρονικού χρήματος έχει αποδώσει με αύξηση των εσόδων ΦΠΑ κατά 20% μέσα σε μία διετία. Στην ίδια κατεύθυνση συμβάλλουν και οι έλεγχοι από τη φορολογική διοίκηση που πλέον είναι στοχευμένοι και άρα πιο αποτελεσματικοί, ενώ το ανανεωμένο ΣΔΟΕ παρουσιάζει συνεχώς σημαντικές επιτυχίες κατά του οικονομικού εγκλήματος.

Με τις διασταυρώσεις περιουσίας – εισοδημάτων που κάνουμε αλλά και με τις πληροφορίες για καταθέσεις και επενδύσεις στο εξωτερικό που αποκτούμε με τις διεθνείς συμφωνίες έχει γίνει αντιληπτό ότι έχουν στενέψει τα περιθώρια φοροδιαφυγής. Για αυτό και είχαμε τόσο σημαντική ανταπόκριση στο πρόγραμμα εθελοντικής αποκάλυψης εισοδημάτων που ολοκληρώθηκε το φθινόπωρο.

Με τη νέα νομοθεσία δίνουμε τη δυνατότητα να σπεύσουν οι φορολογούμενοι να δηλώσουν τα εισοδήματα που δεν έχουν δηλωθεί είτε πριν είτε και κατά τη διάρκεια ελέγχου και να συμβιβαστούν με μειωμένα πρόστιμα.

Με αυτόν τον τρόπο αποσυμφορίζονται τα δικαστήρια από φορολογικές υποθέσεις. Στον τομέα των δαπανών γίνεται συνεχής προσπάθεια περιορισμού της σπατάλης μέσα από τη διαδικασία της «επισκόπησης δαπανών» χωρίς να θίγονται οι σημαντικές λειτουργίες του κοινωνικού κράτους. Σεβόμαστε το δημόσιο χρήμα, το χρήμα που καταβάλλουν οι φορολογούμενοι με κόπο και για αυτό φροντίζουμε να πιάνει τόπο και να μην σπαταλιέται.

• Στα επίπεδα τα οποία έχουν υποχωρήσει οι μισθοί στην Ελλάδα θεωρείται ικανοποιητικό το αφορολόγητο των 5.682 ευρώ  για τον άγαμο ή των 6.591 ευρώ για μια πολύτεκνη οικογένεια που έχει ήδη ψηφίσει η ελληνική Βουλή

Φυσικά και πιστεύουμε ότι το αφορολόγητο θα έπρεπε να είναι υψηλότερο. Είναι πολιτική μας θέση και είναι ζήτημα δικαιοσύνης. Δυστυχώς ήταν ζήτημα που έθεσαν επιτακτικά, δογματικά και ανυποχώρητα οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ.

Ωστόσο περιλαμβάνεται στο πακέτο των μέτρων και των αντιμέτρων. Για αυτό και έχουμε φροντίσει η επίπτωση για τους πολίτες να εξισορροπείται από αντίστοιχα αντιμέτρα, όπως είναι η μείωση του ΕΝΦΙΑ και άλλα.

• Ποιο από τα δύο σάς ανησυχεί περισσότερο: η απόφαση του ΔΝΤ να μετάσχει χρηματοδοτικά στο ελληνικό πρόγραμμα ή η ετυμηγορία του για το αφορολόγητο ποσό τον Μάιο (εσπευσμένη εφαρμογή του μέτρου); 

Δεν υπάρχει καμία ανησυχία. Το ΔΝΤ από την πλευρά του θα πρέπει να πάρει τις αποφάσεις του σχετικά με τη συμμετοχή του ή μη στο ελληνικό πρόγραμμα. Θα ήταν καλό να είχε ήδη ανακοινώσει την απόφασή του για να πορευτούμε αναλόγως και εμείς και οι υπόλοιποι Θεσμοί.

Από τη δική μας πλευρά, ο προϋπολογισμός έχει γίνει με ακρίβεια και η εκτέλεσή του θα αποδείξει, όπως και οι προηγούμενοι τρεις προϋπολογισμοί, το Μάιο ότι δεν χρειάζεται καμία επίσπευση των μέτρων ανεξάρτητα από την απόφαση του ΔΝΤ για τη συμμετοχή ή όχι στο ελληνικό πρόγραμμα.

• Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο έχουν ξεπεράσει τα 100 δισ. ευρώ. Τρόποι ανακοπής του ρυθμού αύξησης υπάρχουν;

Η εικόνα για τις οφειλές προς το Δημόσιο δεν είναι όπως παρουσιάζεται από την αντιπολίτευση και ορισμένα ΜΜΕ. Τα 100 δισ. ευρώ είναι το σύνολο των οφειλών που υπάρχουν από τα βάθη του χρόνου, μεταφέρονται από έτος σε έτος ακόμη και στις περιπτώσεις που θεωρείται απίθανο να εξοφληθούν και δημιουργούν μια πλασματική εικόνα της κατάστασης. Κατά κανόνα οι οφειλές δεν μπορούν να διαγραφούν παρά μόνο αν εξοφληθούν.

Ακόμη κι έτσι η φορολογική αρχή ήδη έχει χαρακτηρίσει οριστικά ως ανεπίδεκτα είσπραξης τα 13,5 δισ. ευρώ από τα 100 δισ. ευρώ. Άλλωστε το 80% των οφειλετών (σχεδόν 3,2 εκατ. πολίτες) χρωστούν μικρά ή πολύ μικρά ποσά, δηλαδή μέχρι 2.000 ευρώ. Με άλλα λόγια, το 80% των οφειλετών χρωστούν μόλις το 1,0% του συνόλου των οφειλών. Από αυτά τα 3,3 εκατ. οφειλέτες, τα 2,2 εκατ. χρωστούν λιγότερο και από 500 ευρώ ο καθένας.

Από την άλλη πλευρά, 29.000 φορολογούμενοι, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, χρωστούν 88 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 90% του συνόλου. Αλλά η εικόνα παρουσιάζει σαφή βελτίωση με την έννοια ότι ο ρυθμός αύξησης παρουσιάζει σημαντική μείωση στα χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξήθηκαν κατά 11,7 δισ. ευρώ το 2014, 11,1 δισ. ευρώ το 2015, κατά 7,5 δισ. ευρώ το 2016 και κατά 6 δισ. ευρώ το 2017. Δηλαδή ο ρυθμός αύξησης των οφειλών έπεσε στο μισό.

Στα ποσά των τελευταίων ετών συμπεριλαμβάνονται και οι ρυθμισμένες οφειλές 762.000 φορολογούμενων που είναι 4,5 δισ. ευρώ. Αυτή είναι η πραγματική εικόνα για την κατάσταση και πιστεύουμε ότι θα βελτιωθεί με τη ρύθμιση για τις οφειλές έως 50.000 ευρώ αλλά και για τους μεγαλύτερους οφειλέτες στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

• Προλαβαίνουμε ώς τον Μάρτιο την εξίσωση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές ή θα πάμε σε νέα αναθεώρηση από το 2019;

Έχουμε δεσμευθεί να ολοκληρωθεί το έργο το Μάρτιο και θα ολοκληρωθεί. Πρόκειται για δύσκολο έργο αλλά οι εκτιμητές έχουν την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία ώστε να κάνουν σοβαρή δουλειά. Παράλληλα θα έχουν στη διάθεσή τους πληροφορίες από όλες τις δυνατές πηγές, όπως π.χ. από το τραπεζικό σύστημα.

Η θεσμοθέτηση της τριμελούς δευτεροβάθμιας επιτροπής για πρώτη φορά από την κυβέρνησή μας διασφαλίζει την αξιοπιστία και ακεραιότητα της διαδικασίας. Τα μέλη της θα προέρχονται από το ΝΣΚ, τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και την ΑΑΔΕ.

Μέχρι τώρα οι αντικειμενικές αξίες ορίζονταν με πολιτικές αποφάσεις και μικροκομματικά κριτήρια, εμείς το αλλάζουμε αυτό και θέλουμε να υπάρχουν οι σωστές τιμές για να λειτουργεί σωστά η αγορά. Μάλιστα έχουμε δημιουργήσει την υποδομή ώστε όταν η αγορά ομαλοποιηθεί και υπάρχει στατιστικά επαρκής αριθμός συναλλαγών, να μπορούν να υπολογίζονται οι τιμές των αντικειμενικών αξιών συνεχώς σε πραγματικό χρόνο και όχι να αναθεωρούνται με καθυστέρηση πολλών ετών όπως γινόταν στο παρελθόν.

• Οι νέες τιμές ζώνης θα επηρεάσουν το ύψος του φετινού ΕΝΦΙΑ που θα κληθούν να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων; Θα αυξήσετε τους συντελεστές του φόρου αν δεν βγαίνει ο λογαριασμός για την είσπραξη τουλάχιστον 2,65 δισ. ευρώ από τον φόρο;

Αυτό θα το δούμε όταν ολοκληρωθεί το έργο της αναθεώρησης των τιμών ζώνης για τις αντικειμενικές αξίες. Δεν έχει νόημα να συζητούμε τώρα υποθετικά πριν να έχουμε την τελική εικόνα.

• Τελικά τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ για το 2018 θα σταλούν νωρίτερα στους ιδιοκτήτες ακινήτων; Σχεδιάζετε αύξηση του αριθμού των δόσεων εξόφλησης του φόρου;

Ο ΕΝΦΙΑ υποχρεωτικά πρέπει να βγει μετά τις φορολογικές δηλώσεις και η τελευταία δόση να καταβληθεί στο τέλος του χρόνου ή το αργότερο μέχρι 31/1 του επόμενου. Συνεπώς τα περιθώρια είναι πολύ συγκεκριμένα.

• Είναι γνωστό στους οφειλέτες ότι η πρώτη κατοικία δεν εξαιρείται από τους πλειστηριασμούς για ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο. Με δεδομένο ότι από τον Μάιο οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί θα τρέξουν με ταχύτερους ρυθμούς και σύντομα θα φτάσουμε και στην πρώτη κατοικία, θα υπάρξει εν τέλει κάποιο δίχτυ προστασίας;

Πράγματι ποτέ δεν υπήρχε εξαίρεση της πρώτης κατοικίας για οφειλές προς το Δημόσιο. Όμως το δίχτυ προστασίας ήδη υπάρχει. Στην περίπτωση που συντρέχει σπουδαίος λόγος, π.χ. όταν πρόκειται για ακίνητο του οφειλέτη που χρησιμοποιείται ως κύρια και μοναδική κατοικία, δεν ισχύουν οι προθεσμίες για την υποχρέωση έκδοσης προγράμματος πλειστηριασμού.

Συνεπώς γίνεται μεν κατάσχεση, δηλαδή ουσιαστικά δεσμεύεται το ακίνητο για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, αλλά δεν γίνεται πλειστηριασμός. Μάλιστα το όριο της αξίας του ακινήτου για το οποίο δεν ισχύουν οι προθεσμίες, δεν απέχει σημαντικά από τα όρια για την απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης για αγορά πρώτης κατοικίας.

•Τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 παρέμειναν στα ίδια επίπεδα παρά το γεγονός ότι εξετάζατε αλλαγές στον υπολογισμό τους. Να τις περιμένουμε φέτος; 

Πολιτική μας βούληση είναι να αλλάξει η διάρθρωση των τελών κυκλοφορίας ώστε να είναι δικαιότερα. Για να συμβεί αυτό θα χρειαστεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος, που δεν θα τον έχουμε άμεσα, συνεπώς οι αλλαγές θα πάνε πιο πίσω. Για φέτος θα ενεργοποιήσουμε σύντομα τη δυνατότητα να πάρουν όσοι επιθυμούν τις πινακίδες που έχουν καταθέσει πληρώνοντας, όπως και πέρυσι, μέρος των ετησίων τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τους μήνες που απομένουν.

Πηγή:https://www.efsyn.gr