Ενδείξεις για ατµοσφαιρική ρύπανση από την κίνη- ση των πλοίων στο λιµάνι της Πάτρας καταγράφονται στην παρουσίαση που έγινε σε ηµερίδα στα πλαίσια υλοποίησης του ευρωπαϊκού προ- γράµµατος «Ποσιντόν Μεντ II». Στην ηµερίδα τονίστηκε η αναγκαιότητα για µετάβαση σε καθαρότερες µορφές ενέργειας, όπως είναι το υγροποιηµένο φυσικό αέριο, ενόψει και της κατάργησης από το 2020 του ναυτιλιακού καυσίµου που χρησιµοποιούν τα πλοία σήµερα. Την παρουσίαση για τα λιµάνια της Πάτρας και του Πει- ραιά έκανε ο Αδάµης Μητσοτάκης, ερευνητής του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάλυσης (ΕΚΕΤΑ). Τα αποτελέσµατα στο λιµάνι της Πάτρας (και του Πειραιά) έδειξαν σηµαντική αύξηση των εκποµπών (NOx, SOx και PM) κατά την κίνηση των πλοίων σε ώρες αιχµής, τόσο κατά την αναχώρηση όσο και κατά την άφιξή τους. Όπως εξήγησε στην «Π» ο Αδ. Μητσοτάκης, οι µετρήσεις πρέπει να είναι επαναλαµβανόµενες για να υποστηρίξουµε ότι αποδεικνύεται η πρόκληση ατµοσφαιρικής ρύπανσης από την κίνηση των πλοίων. Ως εκ τούτου, µιλάµε για ενδείξεις οι οποίες είναι χρήσιµες καθώς µέσα από το πρό- γραµµα «Ποσιντόν Μεντ ΙΙ» δι- ερευνάται ποιο µπορεί να είναι το ναυτιλιακό καύσιµο που θα διαδεχθεί το µαζούτ µετά το 2020 (οπότε και θα ισχύσει η σχετική απαγόρευση). Η αλλαγή του καυσίµου επηρεάζει αφενός τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να επιλέξουν το καύσιµο επόµενης γενιάς που θα χρησιµοποιήσουν και να προχωρήσουν στην απαιτούµενη επένδυση, και αφετέρου είναι µο- νόδροµος για τα εθνικά λιµάνια (µεταξύ αυτών και της Πάτρας) που θέλουν να έχουν µέλλον. Στην ηµερίδα που διοργανώθηκε στον Οργανισµό Λιµένα Πειραιά από το ΕΚΕΤΑ συζητήθηκαν και παρουσιάσθηκαν εργασίες και µελέτες που αφορούν τον κοινωνικό αντίκτυπο που προκαλεί η ατµοσφαιρική ρύπανση προερχόµενη από τη ναυτιλία καθώς και τις θεσµικές πρωτοβουλίες για την αντιµετώπιση του ζητήµατος. Αναδείχθηκε ο καταλυτικός ρόλος των λιµενικών αρχών οι οποίες υποβοηθούµενες από καινοτόµα τεχνολογικά εργαλεία, όπως είναι η χρήση Μη Επανδρωµένων Αεροσκαφών (Drones – UAV) µπορούν να συµβάλλουν στην αποτελεσµατικότερη συλλογή δεδοµένων σχετικά µε τους ρύπους που εκλύουν τα πλοία. Με φόντο τους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισµούς, παρουσι- άσθηκαν καινοτόµες τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιµα. Οι διοργανωτές πρόβαλαν το υγροποιηµένο φυσικό αέριο ως το πλέον υποσχόµενο ναυτιλιακό καύσιµο για την µετάβαση προς µια εποχή µηδενικών εκποµπών αερίων ρύπων.