Ποιοι έθαψαν το νέο μεγάλο σκάνδαλο
Μια γραμματέας που κράτησε ημερολόγια από τις επαφές του διευθυντής της φαίνεται να είναι το πρόσωπο «κλειδί» στην αποκάλυψη της υπόθεσης με τις μίζες στην Αττικό Μετρό από τη γερμανική εταιρεία Deutsche Bahn International.
Σύμφωνα με πληροφορίες η συγκεκριμένη γυναίκα, η οποία υπήρξε το δεξί χέρι ανώτερου στελέχους της DBI στην Ελλάδα έχει ήδη παραδώσει στις αρχές τα ημερολόγια που φέρεται να αποδεικνύουν τις παράνομές πρακτικές που ακολουθούσε η εταιρεία στη χώρα μας.
Όπως αποκάλυψε η εισαγγελική έρευνα, τουλάχιστον 370.000 ευρώ ήταν τα «δώρα» που η Deutsche Bahn, θυγατρική των κρατικών γερμανικών σιδηροδρόμων, έδωσε σε κρατικούς αξιωματούχους και κόμμα την περίοδο 2003 – 2007.
Κομβικό ρόλο στο μοίρασμα της μίζας είχε Έλληνας επιχειρηματίας, γνωστός ως «Μίμης». Ο ρόλος του αποκαλύφθηκε από διευθυντικό στέλεχος της εταιρείας όταν αυτό κλήθηκε να καταθέσει ενώπιον των γερμανικών αρχών.
Στον «Μίμη» είχε δοθεί κωδική ονομασία και το «μαύρο» χρήμα έφτανε αρχικά στα χέρια του μέσω ενός λογαριασμού που άνοιξε η μητρική εταιρεία σε ελληνική τράπεζα το 2002. Πολύ γρήγορα όμως ο συγκεκριμένος λογαριασμός έκλεισε, προφανώς λόγω του ότι εκείνη την περίοδο άρχισε να γίνεται πιο αυστηρό το νομοθετικό πλαίσιο στη χώρα μας, όσον αφορά στο ξέπλυμα χρήματος, ενώ άνοιξε και ο δρόμος και για πιο εύκολη άρση του τραπεζικού απορρήτου.
Το ίδιος διευθυντικό στέλεχος που κατέθεσε στις γερμανικές αρχές είπε ότι στη συνέχεια οι μίζες μοιράζονταν σε βαλίτσες. Μάλιστα όπως αποκάλυψε ένα ποσοστό της τάξης του 5% με 7% προϋπολογιζόταν ως «καπέλο» σε κάθε έργο της εταιρείας στην Ελλάδα, προκειμένου να βγει το κόστος του «λαδώματος» στα πολιτικά κόμματα.
Η ελληνική έρευνα ξεκίνησε το 2013 και στη συνέχεια ξεχάστηκε. Η επανεκκίνησή της έγινε το περασμένο καλοκαίρι όταν μέσα σε μια ογκώδη δικογραφία που αφορούσε άλλη υπόθεση, βρέθηκε ένα σχετικό έγγραφο που έδειχνε δωροδοκίες για έργα της Αττικό Μετρό.
Τον περασμένο Νοέμβριο μάλιστα ασκήθηκαν οι πρώτες ποινικές διώξεις για δωροδοκία σε βάρος επικεφαλής δύο εκ των εταιρειών της κοινοπραξίας που δραστηριοποιούνταν στη χώρα μας και συμμετείχαν σε αυτή.
Τα τρία έργα που είχε αναλάβει στην Ελλάδα η κοινοπραξία στην οποία συμμετείχαν η Thales, η Lahmayer και η ΟΜΕΚ ήταν:
- Αττικό Μετρό – Συμβουλευτικές υπηρεσίες διαχείρισης
- Σταθμός Ελληνικού: Διαχείριση του έργου για την επέκταση της γραμμής 2
- Έργα ΟΣΕ 308: Αφορούσε συμβουλευτικές υπηρεσίες στην ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.
Δικαστικές πηγές αναφέρουν ότι η υπόθεση έχει αρκετό ακόμα βάθος, καθώς σύμφωνα με τις ενδείξεις φαίνεται ότι τα ποσά που διακινήθηκαν ήταν πολύ μεγαλύτερα από τα συνολικά 370.000 ευρώ που έχουν βρεθεί έως τώρα.
Το στέλεχος της DBI που κατέθεσε στοιχεία για το ελληνικό σκέλος του σκανδάλου υποστήριξε πως έδωσε μίζες ύψους 315.000 ευρώ σε «αξιωματούχους στην Ελλάδα που έπαιρναν αποφάσεις», χωρίς να κατονομάζει συγκεκριμένα πρόσωπα.
Οι μίζες αφορούσαν έργα του Μετρό και σύμφωνα με γερμανικά δημοσιεύματα ο μάρτυρας κατάθεσε στοιχεία για την περίοδο 2002 – 2009.
Το όνομα του στελέχους αυτού δε δόθηκε ποτέ στη δημοσιότητα, ενώ η ποινή του περιορίστηκε στην καταβολή προστίμου 30.000 ευρώ και απολύθηκε από την εταιρεία. Πρόστιμο, ύψους 600.000 ευρώ υποχρεώθηκε να πληρώσει και η Deutsche Bahn , ενώ μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου αποσύρθηκε από οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα, τη Λιβύη, τη Ρουάντα και την Ταϊλάνδη.