Ήταν τέλη Απριλίου 1972, όταν εισαγόταν στην Ελλάδα ένα υπερπολυτελές ακόμη και για τα δεδομένα της εποχής, αυτοκίνητο…
Μια Mercedes-Benz Automatic-250/8. Διέθετε λευκά δερμάτινα καθίσματα, ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμό, αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, επένδυση από ξύλο τριανταφυλλιάς στο ταμπλό και πολλά ακόμα που, για την εποχή, την έκαναν να μοιάζει με αυτοκίνητο βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Σήμα κατατεθέν του, οι κάθετοι προβολείς της μάσκας του. Η λιμουζίνα, που προκαλούσε πάταγο στη σχεδόν άδεια από αυτοκίνητα τότε Αθήνα κόστισε 250.000 δραχμές. Ποσό τεράστιο, αν σκεφτεί κανείς ότι τότε, το μεροκάματο δεν ξεπερνούσε τις 70 δραχμές και τόσα χρήματα ένας εργαζόμενος τα έβγαζε με δέκα χρόνια δουλειάς.
Αγοραστής του, ήταν ο λάτρης των γρήγορων και ακριβών αυτοκινήτων Αλέξανδρος Ωνάσης, γιος του Έλληνα μεγιστάνα, Αριστοτέλη, ο οποίος δυστυχώς δεν πρόλαβε να το χαρεί και πολύ, καθώς τον επόμενο χρόνο σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα.
Σήμερα, 44 χρόνια μετά, η συγκεκριμένη Mercedes, αν δεν ανατραπούν τα δεδομένα την τελευταία στιγμή, θα περάσει και τυπικά στην ιδιοκτησία του Λαρισαίου δικηγόρου των Αθηνών, ιδρυτή του κόμματος “Νέα Πορεία – Νέα Ελλάδα” και επίτιμου προέδρου του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιάννου Γραμματίδη. Εκτός και αν η εγγονή του, η χρυσή κληρονόμος της οικογένειας, αναθεωρήσει τη στάση της απέναντι στην Ελλάδα και στα κομμάτια της ιστορίας που τη συνδέουν μ’ αυτή…
“Τη Mercedes αυτή, ο Αλέξανδρος την αγόρασε στο όνομα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, εισάγοντάς την ατελώς, μετά από καβγάδες με τον πατέρα του, επισημαίνει στην “Ε” ο κ. Γραμματίδης, αποκαλύπτοντας τόσο την ιστορία που υπάρχει και το αυτοκίνητο αυτό. Ο λόγος ήταν ότι ο Αλέξανδρος, ο οποίος είχε τρέλα με τα αυτοκίνητα και τα αεροπλάνα, είχε λίγο καιρό πριν την αγοράσει, ένα ατύχημα με ένα άλλο αυτοκίνητο. Θορυβημένος ο Αριστοτέλης Ωνάσης, τον έπεισε για την ασφάλειά του να πάρει μια Mercedes. Όχι όποια κι όποια… Άλλωστε και ο ίδιος είχε για τις μετακινήσεις του στην Ελλάδα μία χλιδάτη Mercedes 600, που πωλήθηκε σε δημοπρασία πριν λίγα χρόνια στην τιμή των 80.000 ευρώ περίπου.
Αυτό το αυτοκίνητο, ο Αλέξανδρος το χρησιμοποιούσε για τις μετακινήσεις του κάθε μέρα. Έκανε βόλτες με αυτό, πήγαινε από το Χίλτον, όπου έμενε, στο γραφείο του, στην Ολυμπιακή, μετέφερε τους καλεσμένους του. Τη Mercedes αυτή, την οδηγούσε μόνο ο ίδιος και ο οδηγός του Σ. Αβραμίδης, τον οποίο τον έχω βρει. Είναι Αθηναίος, 82 χρονών σήμερα. Κανείς άλλος δεν επιτρεπόταν να τη χρησιμοποιήσει και όταν την πήγαινε για σέρβις στην αντιπροσωπεία οι τεχνικοί τύλιγαν το αμάξωμα του αυτοκινήτου με κουβέρτες για να μην προκαλέσουν σημάδια ή γρατσουνιές. Οι κουβέρτες είναι ακόμη μέσα στο αυτοκίνητο”.
Μετά το αεροπορικό δυστύχημα που του κόστισε τη ζωή, ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν είχε όρεξη να ασχοληθεί και με πολλά. Έτσι, η μπλε Mercedes του Αλέξανδρου, έμεινε εγκαταλειμμένη σε μια αποθήκη του αεροδρομίου ξεχασμένη. Τα χρόνια πέρασαν, η Ολυμπιακή βρέθηκε στα χέρια του Δημοσίου μαζί με τη Mercedes του Αλέξανδρου και άλλα προσωπικά αντικείμενα του Αλέξανδρου Ωνάση.
“Πριν από χρόνια κάποιοι ρομαντικοί της πρώην Ολυμπιακής αποφάσισαν να την κάνουν κύριο έκθεμα σε ένα μουσείο που ετοίμαζαν για την ιστορία της Ολυμπιακής. Η οικογενειακή κρίση αλλά και η γενικότερη οικονομική κατάσταση της εταιρίας δεν άφηνε περιθώρια για μεγαλεπήβολα σχέδια. Για μουσείο, ούτε σκέψη. Η Ολυμπιακή τέθηκε σε εκκαθάριση.
Και η Εθνική Τράπεζα, η οποία είναι η ειδική εκκαθαρίστρια της Ολυμπιακής, έβγαλε την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου σε δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό με κλειστές προσφορές, κάποια από τα περιουσιακά της στοιχεία.
“Ένα από αυτά, ήταν η συλλεκτική Benz του Αλέξανδρου Ωνάση, ένα αερόστατο το οποίο επίσης ανήκε στον Αλέξανδρο και φανέρωνε τη λατρεία του για τους αιθέρες, μία θέση πάρκινγκ στην Park Road του Λονδίνου και ένα γραφείο στο Τελ Αβιβ, επιφανείας 39 τ.μ. στον πρώτο όροφο ενός γωνιακού κτιρίου στο κέντρο της πόλης, το οποίο όπως έμαθα πωλήθηκε σε Εβραίο για 140.000 ευρώ”.
” Η διαδικασία δεν ήταν προφορική με χτυπήματα. Ήταν με δεσμευτικές έγγραφες σφραγισμένες προσφορές, όπου ο καθένας εκ των προτέρων έβαζε την προσφορά του. Όπως πληροφορήθηκα αργότερα υπήρχαν τέσσερις προσφορές. Μία των 5.000 ευρώ, η δεύτερη με 10.000, η τρίτη με 15.00 ευρώ και η τέταρτη η δική μου με 25.000 ευρώ που ήταν και η μεγαλύτερη. Ήταν μια προσφορά πιο κοντά στην πραγματικότητα γιατί έχω γνώση της συλλεκτικής αγοράς των αυτοκινήτων, μιας και έχω άλλα δύο συλλεκτικά, μια Rolls Royce silver shadow του ‘72 και μια Mercedes 280 S της ίδιας χρονιάς.
Η ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ
Η Mercedes του Αλέξανδρου, που σήμερα χρήζει επισκευής και προμήθειας κάποιων σημαντικών ανταλλακτικών, ήταν ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο για την εποχή του. Το γεγονός και μόνο ότι ήταν αυτόματο, τα λέει όλα, καθώς ήταν το πρώτο αυτόματο μοντέλο που κυκλοφόρησε η εταιρία. Όμως υπάρχουν πολλοί συμβολισμοί στο αυτοκίνητο και αυτό με συγκινεί ως Έλληνα, εξομολογείται ο Γιάννος Γραμματίδης, εξηγώντας τον λόγο και το κίνητρο που τον ώθησε για να το αποκτήσει, αφήνοντας ξεκάθαρα να εννοηθεί πως το αυτοκίνητο το αντιμετωπίζει ως κομμάτι της ιστορίας και όχι ως επένδυση με μελλοντική υπεραξία.
“Ήθελα να τιμήσω την επιχειρηματική ιστορία του τόπου. Είμαι γέννημα θρέμμα της ελληνικής επιχειρηματικότητας και τιμώ όλους εκείνους τους μεγάλους ανθρώπους, τους “ογκόλιθους”, που προσέφεραν στη χώρα τους και την ανέδειξαν παγκοσμίως, όπως είναι ο Ωνάσης, ο Νιάρχος, ο Λάτσης. Έχω ένα σεβασμό απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους και οτιδήποτε έχει να κάνει με αυτούς και ιδιαίτερα με την οικογένεια Ωνάση, είναι ένα κομμάτι της ελληνικής ιστορίας. Της πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Και επειδή ξέρω ότι τα κειμήλια σ’αυτή τη χώρα καταστρέφονται δεν μπορούσα να το αφήσω έτσι. Ήταν κομμάτι της ζωής του Αλέξανδρου Ωνάση. Υπάρχουν πολλοί συμβολισμοί στο αυτοκίνητο και αυτό με συγκινεί σαν Έλληνα. Αυτό ήταν το κίνητρο μαζί βέβαια με την αγάπη μου για τα κλασικά αυτοκίνητα».
Μάλιστα, όπως αναφέρει “προτίθεμαι να στείλω το αυτοκίνητο στο εργοστάσιο της Mercedes στη Στουτγκάρδη, προκειμένου να γίνει μια διάγνωση του τι χρειάζεται για να έρθει πάλι στην παλιά του μορφή. Μην εκπλαγείτε αν το κόστος επισκευής είναι όσο αυτό της αγοράς. Είμαι έτοιμος και γι’ αυτό».
ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Πότε όμως θα πάρει το αυτοκίνητο στο σπίτι του; Όπως εξηγεί “η διαδικασία είναι συγκεκριμένη. Το ΔΣ της τράπεζας πρέπει να επικυρώσει τον διαγωνισμό και να κρίνει κατά πόσο είναι πρόσφορος για την ίδια. Αν όλα πάνε καλά υπολογίζω πως σε λίγες ημέρες θα έχω στα χέρια μου το αυτοκίνητο».
Πάντως σύμφωνα με δημοσιεύματα ξένων εφημερίδων η Αθηνά και με το πολύκροτο διαζύγιό της από τον Αλβάρο να βρίσκεται σε εξέλιξη, φαίνεται πως αναθεωρεί τη στάση της απέναντι στην Ελλάδα. Και ενώ μέχρι πρόσφατα είχε επιλέξει να κόψει κάθε δεσμό με τη χώρα μας, έχει αρχίσει να νιώθει πιο κοντά στην πατρίδα της μητέρας και του διάσημου παππού της. Ήδη έχει πάρει ξανά στην κατοχή της τα πανάκριβα κοσμήματα της μητέρας της Χριστίνας Ωνάση, ενώ τώρα φέρεται να επιθυμεί να αποκτήσει τη συλλεκτική Mercedes του θείου της Αλέξανδρου.
” Θα δούμε… Η Αθηνά μέχρι τώρα, έχει επιδείξει χαρακτηριστική αναβλητικότητα σε πολλές υποθέσεις. Οι χειρισμοί της θα καθορίσουν αν τελικά το αυτοκίνητο περιέλθει οριστικά στην κατοχή μου” σημειώνει με έκδηλη αγωνία και αδημονία ο κ. Γραμματίδης…